Bovenfrees speling normaal?

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
25
8
Overijssel
Ik heb vandaag een nieuwe multifrees binnengekregen. Met basissen zodat het een kantenfrees of bovenfrees is.

Het is geen Festool maar een apparaat van nog geen €200. Er is speling in de voet van de bovenfrees. Niet als hij op slot is gezet (dan is het muurvast), maar als hij daarvan af is om hem naar beneden te drukken.

Is dit wat ik kan verwachten bij een machine in deze prijsklasse of is dit een no go?

Filmpje;
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.256
594
Moordrecht
Dit kan wel eens problemen opleveren als je je freesje in je werkstuk moet laten zakken als het gaat om accuratesse, maar ook veiligheid als in zijwaartse krachten. Voor de meeste andere situaties zie ik hier geen probleem in. Alle waar naar z'n geld natuurlijk, mijn Bosch doet dit niet, (heb een blauwe en een groene)
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.927
816
Enschede, Twente
Het komt ook voor bij de wat duurdere machines in het laag– en middensegment, zoals DeWalt en Bosch Colt (zeg maar het model ronde frees in losse ring) - is inherent aan de manier van klemmen. Je schijnt eraan te wennen en kunt anticiperen op de afwijking.

(Wat je vaak ziet is dat men meerdere machines gebruikt, elk met een vaste instelling, zodat je die niet hoeft te wijzigen. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd…)
 

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
25
8
Overijssel
Dit kan wel eens problemen opleveren als je je freesje in je werkstuk moet laten zakken als het gaat om accuratesse, maar ook veiligheid als in zijwaartse krachten. Voor de meeste andere situaties zie ik hier geen probleem in. Alle waar naar z'n geld natuurlijk, mijn Bosch doet dit niet, (heb een blauwe en een groene)
Dan denk ik dat ik hem terugstuur. Misschien nog een keer dezelfde laten komen en anders toch een ander merk. Bedankt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
25
8
Overijssel
Het komt ook voor bij de wat duurdere machines in het laag– en middensegment, zoals DeWalt en Bosch Colt (zeg maar het model ronde frees in losse ring) - is inherent aan de manier van klemmen. Je schijnt eraan te wennen en kunt anticiperen op de afwijking.

(Wat je vaak ziet is dat men meerdere machines gebruikt, elk met een vaste instelling, zodat je die niet hoeft te wijzigen. Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd…)
Als ik met beide handen naar beneden duw (en dat zal eigenlijk altijd het geval zijn) dan voel ik geen speling en het is echt vrij minimaal. En eenmaal gelocked staat het als een huis. Dus het zou best wel eens gewoon best aardig kunnen gaan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.169
269
Goeree-Overflakkee
Als je een beetje nauwkeurig wil werken lijkt dit mankement mij een no-go.
mankement = merk ;). Een Einhell is niet bedoeld voor nauwkeurig werk. Verder kan het met wat speling prima werken. Zo te horen werkt de machine naar behoren, omdat de speling alleen bij het naar beneden bewegen optreedt. Enige speling (afhankelijk van hoe groot) is normaal bij deze prijsklasse.

Ik heb als eerste bovenfrees een Einhell gehad. Na een flinke project zag ik het potentieel en heb een betere aangeschaft.
 

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
25
8
Overijssel
mankement = merk ;). Een Einhell is niet bedoeld voor nauwkeurig werk. Verder kan het met wat speling prima werken. Zo te horen werkt de machine naar behoren, omdat de speling alleen bij het naar beneden bewegen optreedt. Enige speling (afhankelijk van hoe groot) is normaal bij deze prijsklasse.

Ik heb als eerste bovenfrees een Einhell gehad. Na een flinke project zag ik het potentieel en heb een betere aangeschaft.
Wat zal dan wel een merk voor nauwkeurig werk zijn?

Festool zeker, maar Bosch blauw? En Bosch groen ook? Makita, de hele range of enkel het 36v spul? Hikoki? Metabo? Skil? Dewalt? Milwaukee?

Ben benieuwd. :)
 

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
25
8
Overijssel
Misschien domme vraag, maar als je budgettair beperkt bent, waarom kijk je dan niet eens naar een jonge gebruikte van een goed merk? Er komt geregeld leuk spul voorbij. Zoals: Te koop Bosch bovenfrees
Dat is een hele goede vraag. Ik heb liever snoerloos voor niet stationaire apparaten. En ik ben niet dol op tweedehands. Bosch Groen is vandaag de dag niet slechter of beter dan Einhell professional.
Maar bedankt voor de tip.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Efvee

Post veel
9 jun 2021
769
302
RegioRotterdam
Ik heb dat ook wel bij een 'freesmotor in standaard' machine.
Waarschijnlijk zit de veer links. Als je aan die kant drukt zul je waarschijnlijk minder rotatie ervaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen81

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
25
8
Overijssel
Ik ben maar even langs de plaatselijke Hornbach gegaan om wat verschillende modellen te voelen.

Hikoki bovenfrees op netstroom. Voelde solide aan, maar ook daar zat een heel klein beetje speling in. Wel iets minder.

Einhell bovenfrees op netstroom, daar zat veel meer speling in.

Einhell multifrees op accu die ik heb, daar zat iets meer speling in dan het exemplaar wat ik heb.

Makita multifrees op accu, daar zat net zoveel speling in als op de Einhell die ik thuis heb.

Ik ben er inmiddels wel achter dat dit schijnbaar hoort bij de modellen in deze prijsklasse en iets daarboven.
Hartelijk dank voor de reacties.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
806
196
Makita multifrees op accu, daar zat net zoveel speling in als op de Einhell die ik thuis heb.
Ik heb een Makita (wel met snoer), en dit nooit als probleem ervaren.
Je zegt dat wanneer je hem vastzet het ook echt vast zit.
Zou er gewoon mee gaan werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen81

Jeroen81

Actieve deelnemer
7 jul 2024
25
8
Overijssel
Vandaag ook nog even contact gehad met Einhell Nederland. Telefonisch heel goed bereikbaar wat een positieve meevaller was. Filmpje daarna gemaild en antwoord gekregen.

Een klein beetje speling zoals hier schijnt normaal te zijn als je hem met 1 hand bediend. Als hij op slot gezet wordt mag er geen beweging in te krijgen zijn. Wat ook niet het geval is.

In combinatie met de antwoorden hier en mijn eigen bevindingen met andere producten bij de bouwmarkt ben ik gerustgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.