Bouwstofzuigers - maar dan voor de hobbyist

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
109
66
Hoofddorp
Allen,

ik heb nu een aantal draadjes over bouwstofzuigers gelezen op dit forum (o.a. hier, hier of hier)
Dankzij het forum en linkjes begrijp ik nu de verschillende klassen (L,M, H) , en als ik professioneel met
houtbewerken bezig zou zijn, zou ik ook zeker minimaal voor 'M' gaan en een mooie Festool of Makita
van >500€ halen.

Echter, ik ben al blij als ik een paar uur in de week een beetje kan hobbyen, dus ik maak me niet direct druk
over machines die ik 8 uur per dag, dag in dag uit kan gebruiken.

Wat ik wil is een machine die prettig, niet al te luid werkt, het grootste deel van het stof opzuigt, en niet teveel gezeur
geeft (dan ben ik weer een paar uur daaraan kwijt) en die ik eigenlijk vooral bij schuurwerk en misschien een afkortzaag
(als ik die ooit nog terug krijg van mijn broer :rolleyes:) en een kantenfrees ga gebruiken. De rest doe ik gewoon met de hand.

Dus mijn vraag is eigenlijk: is het zinnig om toch voor een 'professionele' stofzuiger te gaan, of is voor hobbyisten als ik,
iets als een Nilfisk Multi II 30 T Inox VSC bijvoorbeeld, die geen officiële klasse heeft, ook al (nou ja, al, toch €168) prima?

Mijn prioriteiten (op volgorde van belangrijk tot minder belangrijk):
1) degelijk.
2) makkelijk te reinig goed, filter
3) moet een accessoire hebben waarmee ik hem makkelijk op mijn apparaten aan kan sluiten.
4) niet te luid
5) geïntegreerd stopcontact met automatische in/uit schakeling
6) volume regeling (dit zit op bijna ieder normale stofzuiger, waarom kost dit zo belachelijk veel extra op professionele? 😭)

Wat mij niet duidelijk is: is een antistatische slang erbij handig?

Budget, idealiter ergens tussen de €100 en rond de €200 euro, als het echt belangrijk is of iets belangrijks
oplevert, dan misschien tot 300, maar anders loopt het nogal uit de pas bij de rest van mijn gereedschap.

Apparaten die ik nu overweeg uit de meer 'professionele' hoek:
- Makita VC2512 L (€ 187)
- Metabo ASA 30 L PC (€185)
- Bosch GAS 12-25 PL (€228)
Andere apparaten:
- Nilfisk Multi II T
- Nilfisk Multi II T VSC Inox

Ik denk ook nog na over de parkside performance PPWD, een H(!) klasse zuiger met 5(!) jaar garantie en op papier igg een aantrekkelijke optie (eerder vandaag €269), maar ik ben door schade en schande een beetje huiverig geworden van gereedschap dat al te goedkoop lijkt.

Mijn vragen aan jullie:
- waar zouden jullie je prioriteiten leggen?
- is zo'n gewone Nilfisk idd ook prima voor af-en-toe gebruik?
- onder welke omstandigheden is zo'n anti-statische slang handig?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.401
2.348
Klein-Brabant, Vlaanderen
door jouw vele vragen, riskeer je het antwoordenbos niet meer te zien

nilfisk is - bij mijn weten - een A-merk

zelf heb ik de makita VC2512L, evenals een 30-type
ook die mag je gewone stofzuiges noemen

die doet zijn ding bij frezen, schuren en afkorten

de toeters en bellen van nilfisk en makita ga ik niet overlopen en vergelijken

een anti-statische slang zie ik vooral voor continu- + beroepsmatig gebruik
kijk wel naar de diameter van de aansluitingen

helaas herhaal ik mijn twijfels ivm de hedendaagse kwaliteit van metabo
geen stofzuiger van gehad
wel een afkortzaag
die is na korte tijd afgevoerd

• Leuk
Waarderingen: WouterE

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
520
Etten-Leur
ik gebruik sinds jaar en dag een Hitachi bouwstofzuiger (Nu Hikoki) en die zuigt inderdaad het grootste deel van het stof weg (Festool CMS systeem, div applicaties). Er zit wel een cycloon voor om minder stofzakken te wisselen. Mi wordt het een ander verhaal als je al (!)) het stof wilt aanzuigen en geen fijnstof in je werkruimte wilt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
126
41
Noord-Limburg, Vlaanderen
Ik heb deze al een jaartje of twee. Alleszuiger PARKSIDE® PWD30 online kopen op Lidl.be
Aansluiting 50mm en komt met een verloopstuk. Hangt aan mijn zaagtafeltje De Walt 7492 en haalt 95 % van de afval weg.
Bij de afkortzaag (metabo) is dit een ander verhaal, maar stofafzuiging en afkortzagen gaan volgens mij niet goed samen :rolleyes:.
Ook voor de rest van de machines die ik er aan hang ben ik tevreden: invalzaag, bandschuurmachine, kantenfrees,bovenfrees, lintzaag.

• Leuk

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij hebben er twee, een Festool voor de kleine machines (domino, random orbital sander, etc), en een Flex voor het kuisen van de werkplaats en voor de bamboe-beveler (en met behelpen voor de tafelzaag). En een instapmodel HBM spanenzuiger voor de draaibank en vandiktebank.

En de afkortzaag gebruik ik bij voorkeur buiten...

• Leuk

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.014
885
Oss
Ik zou voor b.v. De makita gaan, maar dan wel met cycloon er tussen.
Nilfisk weet ik niet tegenwoordig. Deze laatste heb ik vroeger gehad en die werkte perfect.
Heb nu een nilfisk die er hetzelfde uit ziet, maar zijn werk matig doet en erg veel herrie maakt.

• Leuk

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
593
10
Regio Haaglanden
De stofzuiger is de tool die ik het meest gebruikt. Daarom raad ik niet aan om daar op te bezuinigen.
Ik zou voor een minimaal klasse L stofzuiger gaan zodat de hout-stof in de stofzuiger blijft.
Verder zou ik ook naar het merk starmix kijken. Starmix maakt voor veel andere fabrikanten de stofzuiger

Iets boven het budget maar dit is denk ik wel een goede stofzuiger die voldoet aan je eisen:
Anders de meer budget variant:

jorisvh

Post veel
Nilfisk is een topmerk maar die Nilfisk multi II stofzuigers zijn wat ze zelf "home & garden" noemen. die zou ik niet kopen als bouwstofzuiger.

Nilfisk heeft zeer goede bouwstofzuigers. de topmodellen van makita (vc4210) en mirka (1230) zijn eigenlijk nilfisk (attix44) klonen. maar dan zit je in de >500eur zone.

• Leuk

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
192
128
Kapellen (Antwerpen)
De stofzuiger is de tool die ik het meest gebruik
je staat er niet bij stil, maar dat is inderdaad zo...

Het grootste verschil tussen een bouwstofzuiger die zowel nat als droog kan zuigen en de stofzuigers die voor houtbewerking beter uitgerust zijn, is het principe waarop ze het stof filteren.
Zowel mijn eerste PowerPlus als de latere Ghibli & Wirbel bouwstofzuigers gebruikten een stoffen of vilten "zak" die bij de goedkope modellen met een elastiek rond de motor zit en bij de duurdere in een vaste houder in de kuip geplaatst wordt. Voor redelijk grof materiaal (schaafmachine, verstekzaag, bovenfrees...) is die zak ok, bij fijner stof (o.m. van schuurmachine) geraakt die heel snel verstopt en valt de zuigkracht compleet weg. Je kan dat gedeeltelijk opvangen door er een cycloonafscheider voor te zetten, het is dan wel belangrijk om te beginnen met een machine met voldoende zuigkracht.

Voor houtbewerking ga je eigenlijk beter in de richting van een stofzuiger die beter filtert. Zelf heb ik voor houtbewerking intussen de keuze tussen een paar modellen Festool (eentje met voorafscheider) en die zijn absoluut beter geschikt, maar ook absoluut duur. Als je budget op korte termijn beperkt is, zou je de aanbiedingen bij Toolstation in de gaten kunnen houden - de laatste maanden komen daar regelmatig gekke aanbiedingen voor Festool stofzuigers (momenteel bv een mobiele accuversie, scherp geprijsd maar hou er rekening mee dat daar nog twee accu's bij moeten).

Kijk voor Bosch en Metabo ook even naar de GoTools videos, de budgetten die je vermeldt zijn volgens mij echt wel haalbaar om iets degelijks mee te vinden.

• Leuk

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
178
77
Zaanstreek
Hier ook +1 voor Starmix. Mijn festool heb ik altijd bij me, maar een tweedehands Starmix staat achter een cycloon in de werkplaats. Dat ding doet qua zuigkracht niet onder voor mijn festool midi, maar merk in transport, slang en accessoires dat het minder fijn werkt. Alsin, niet zo lekker uitgedacht of transport-ready.

Wat je ook doet, zorg echt dat je stofzuiger een stopcontact met inschakelautomaat koopt. Dat is echt een verkeerde bezuiniging als je 'm aan gereedschap wil gebruiken :)

• Leuk

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
De nilfisk die je oppert heeft wel een contactdoos maar ik vermoed dat je die zelf moet inschakelen met de schakelaar erboven. Dat is niet handig.
Aan de ene kant begrijp ik je overweginngen om een minder dure stofzuiger aan te schaffen, aan de andere kant lees ik dat je alleen zo min mogelijk stof wil inademen als je professioneel aan het werk zou zijn.

• Leuk

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
109
66
Hoofddorp
Dank allemaal voor de adviezen, ik kan alvast één ding delen : die Nilfisk multi II wordt het niet.

De contactdoos die erop zit schakelt volgens de documentatie van Nilfisk zelf 'maar' tot 1100 W (en anders gaat de elektronica kapot). Dat is prima voor het schuren, maar niet voor mijn afkortzaag.

Ik ga nog even verder zoeken, al ben ik 'bang' dat ik wat duurder uit ga komen dan ik eigenlijk gedacht had (weinig verrassend eigenlijk, dat gebeurt wel vaker)

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.714
502
Dordrecht
Koop gewoon een Festool CT22 op Marktplaats, ben je ca. 200 euro kwijt en die dingen blijven het bij mij doen, wat ik er ook mee opzuig. Bij voorkeur met een longlife zak, maar ook die komen bij tijd en wijle langs op Marktplaats mocht hij er niet bij zitten.

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.105
44
Leiden
Ik heb ooit een festool M klasse gekocht zodat er binnen ook machinaal geschuurd kan worden, vrouw heeft astma en met die stofzuiger erop toch heel veel minder last. Wel groot model toen via marktplaats gekocht maar gebruik het nu toch al jaren en leen ding aan vrienden uit die weet ik veel wat er mee opzuigen. Zit longlife zak in wat enorm in kosten scheelt weer. Ook buiten het hout schuren ding draait zonder morren en scheelt je weer aardig schuurpapier :)

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
899
196
Ik gebruik zelf een Bosch GAS 35 M AFC, maar als ik opnieuw moest kiezen zou het waarschijnlijk een Starmix iPulse 1635 worden, misschien zelfs wel met H filters. Of de Parkside Performance. Het zou er vanaf hangen hoeveel budget ik op dat moment heb.
De iPulse (in Wurth uitvoering) heb ik bij een vloerfrees klus gebruikt zien worden, en zonder zak was de afzuiging beter als bij mijn Bosch met speciale filterzak (en die zijn niet goedkoop). Degene die hem had gaf ook aan dat de H filters lang meegingen, ondanks het ontbreken van de zak.
De Parkside Performance is zo goedkoop dat het niet uitmaakt als deze maar de helft of misschien zelfs een derde van de levensduur heeft. Pas bij een kwart gaat het zeer doen qua prijs, maar met 5 jaar garantie...

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
608
123
Stiens
De stofzuiger is de tool die ik het meest gebruikt.
Geldt ook voor mij. De Festool stofzuiger (inmiddels uit het jaar kruik) gebruik ik het meest. Heeft mij nooit in de steek gelaten. Hij haalt bij het afzuigen volgens mij de 90% zelden maar dat getal is niet alleen afhankelijk van de kwaliteit van de stofzuiger. Aan mijn Kapex afkortzaag presteert hij uitstekend. Bijv. met zagen van MDF maar dan moet ik rustig zagen.

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
496
218
Noardeast-Fryslân
Ik heb deze al een jaartje of twee. Alleszuiger PARKSIDE® PWD30 online kopen op Lidl.be
Aansluiting 50mm en komt met een verloopstuk.
+1
Werkt goed voor al mijn 'kleine' gereedschap + zaagtafel en lunchbox VVD, zelfs als de bak vol en het filter (heb er nog geen cycloon tussen) bijna verstopt zit.
Geschakeld stopcontact van 2.200 watt.
Maakt wel veel geluid. In dat opzicht schijnt de Parkside performance variant het beter te doen.

• Leuk
Waarderingen: WouterE en Rik Hechtel

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.811
807
Antwerpen
je beoogde houtbewerkingen (afkortzaag en frees) zijn niet de meeste efficiënte bewerkingen om stof goed op te kunnen vangen en er komt ook eerder zaagsel/stukjes hout vrij ipv stof. Vergeet heel zeker om stofvrij te kunnen werken met een afkortzaag of frees.
Vergeet de discussie van L en M, de ingebouwde filters zijn meestal identiek

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.