Allen,
ik heb nu een aantal draadjes over bouwstofzuigers gelezen op dit forum (o.a. hier, hier of hier)
Dankzij het forum en linkjes begrijp ik nu de verschillende klassen (L,M, H) , en als ik professioneel met
houtbewerken bezig zou zijn, zou ik ook zeker minimaal voor 'M' gaan en een mooie Festool of Makita
van >500€ halen.
Echter, ik ben al blij als ik een paar uur in de week een beetje kan hobbyen, dus ik maak me niet direct druk
over machines die ik 8 uur per dag, dag in dag uit kan gebruiken.
Wat ik wil is een machine die prettig, niet al te luid werkt, het grootste deel van het stof opzuigt, en niet teveel gezeur
geeft (dan ben ik weer een paar uur daaraan kwijt) en die ik eigenlijk vooral bij schuurwerk en misschien een afkortzaag
(als ik die ooit nog terug krijg van mijn broer
) en een kantenfrees ga gebruiken. De rest doe ik gewoon met de hand.
Dus mijn vraag is eigenlijk: is het zinnig om toch voor een 'professionele' stofzuiger te gaan, of is voor hobbyisten als ik,
iets als een Nilfisk Multi II 30 T Inox VSC bijvoorbeeld, die geen officiële klasse heeft, ook al (nou ja, al, toch €168) prima?
Mijn prioriteiten (op volgorde van belangrijk tot minder belangrijk):
1) degelijk.
2) makkelijk te reinig goed, filter
3) moet een accessoire hebben waarmee ik hem makkelijk op mijn apparaten aan kan sluiten.
4) niet te luid
5) geïntegreerd stopcontact met automatische in/uit schakeling
6) volume regeling (dit zit op bijna ieder normale stofzuiger, waarom kost dit zo belachelijk veel extra op professionele?
)
Wat mij niet duidelijk is: is een antistatische slang erbij handig?
Budget, idealiter ergenstussen de €100 en rond de €200 euro, als het echt belangrijk is of iets belangrijks
oplevert, dan misschien tot 300, maar anders loopt het nogal uit de pas bij de rest van mijn gereedschap.
Apparaten die ik nu overweeg uit de meer 'professionele' hoek:
- Makita VC2512 L (€ 187)
- Metabo ASA 30 L PC (€185)
- Bosch GAS 12-25 PL (€228)
Andere apparaten:
- Nilfisk Multi II T
- Nilfisk Multi II T VSC Inox
Ik denk ook nog na over de parkside performance PPWD, een H(!) klasse zuiger met 5(!) jaar garantie en op papier igg een aantrekkelijke optie (eerder vandaag €269), maar ik ben door schade en schande een beetje huiverig geworden van gereedschap dat al te goedkoop lijkt.
Mijn vragen aan jullie:
- waar zouden jullie je prioriteiten leggen?
- is zo'n gewone Nilfisk idd ook prima voor af-en-toe gebruik?
- onder welke omstandigheden is zo'n anti-statische slang handig?
ik heb nu een aantal draadjes over bouwstofzuigers gelezen op dit forum (o.a. hier, hier of hier)
Dankzij het forum en linkjes begrijp ik nu de verschillende klassen (L,M, H) , en als ik professioneel met
houtbewerken bezig zou zijn, zou ik ook zeker minimaal voor 'M' gaan en een mooie Festool of Makita
van >500€ halen.
Echter, ik ben al blij als ik een paar uur in de week een beetje kan hobbyen, dus ik maak me niet direct druk
over machines die ik 8 uur per dag, dag in dag uit kan gebruiken.
Wat ik wil is een machine die prettig, niet al te luid werkt, het grootste deel van het stof opzuigt, en niet teveel gezeur
geeft (dan ben ik weer een paar uur daaraan kwijt) en die ik eigenlijk vooral bij schuurwerk en misschien een afkortzaag
(als ik die ooit nog terug krijg van mijn broer
Dus mijn vraag is eigenlijk: is het zinnig om toch voor een 'professionele' stofzuiger te gaan, of is voor hobbyisten als ik,
iets als een Nilfisk Multi II 30 T Inox VSC bijvoorbeeld, die geen officiële klasse heeft, ook al (nou ja, al, toch €168) prima?
Mijn prioriteiten (op volgorde van belangrijk tot minder belangrijk):
1) degelijk.
2) makkelijk te reinig goed, filter
3) moet een accessoire hebben waarmee ik hem makkelijk op mijn apparaten aan kan sluiten.
4) niet te luid
5) geïntegreerd stopcontact met automatische in/uit schakeling
6) volume regeling (dit zit op bijna ieder normale stofzuiger, waarom kost dit zo belachelijk veel extra op professionele?
![Loudly crying face :sob: 😭](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/7.0/png/unicode/64/1f62d.png)
Wat mij niet duidelijk is: is een antistatische slang erbij handig?
Budget, idealiter ergens
oplevert, dan misschien tot 300, maar anders loopt het nogal uit de pas bij de rest van mijn gereedschap.
Apparaten die ik nu overweeg uit de meer 'professionele' hoek:
- Makita VC2512 L (€ 187)
- Metabo ASA 30 L PC (€185)
- Bosch GAS 12-25 PL (€228)
Andere apparaten:
- Nilfisk Multi II T
- Nilfisk Multi II T VSC Inox
Ik denk ook nog na over de parkside performance PPWD, een H(!) klasse zuiger met 5(!) jaar garantie en op papier igg een aantrekkelijke optie (eerder vandaag €269), maar ik ben door schade en schande een beetje huiverig geworden van gereedschap dat al te goedkoop lijkt.
Mijn vragen aan jullie:
- waar zouden jullie je prioriteiten leggen?
- is zo'n gewone Nilfisk idd ook prima voor af-en-toe gebruik?
- onder welke omstandigheden is zo'n anti-statische slang handig?