Bouwstofzuiger voor dagelijks gebruik in huis?

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb hier in huis een Miele CX1 Blizard in huis om de boel te zuigen. Ik ben echter helemaal klaar met het merk Miele. Je betaalt de hoofdprijs, maar zowel de zuigkwaliteit als de bouwkwaliteit is maar zeer middelmatig. De zuigkwaliteit wordt veroorzaakt door EU wetgeving en de bouwkwaliteit is Miele zelf. Na 2 jaar kan ik al weer een pistoolgreep vervangen voor meer dan 25% van de aanschafwaarde. Daar wordt ik misschien nog wel het meest chagrijnig van.

Enig alternatief is Dyson, maar dat is nog heel veel duurder, en wellicht iets beter.

Dus: is een bouwstofzuiger geschikt om in huis te gebruiken? Ik zit met name aan een Festool te denken. Wellicht dat er nog een extra renovatiereinigingsset bij moet. Maar dan heb ik wel een stofzuiger, die wel tegen een stootje kan, waarvan de onderdelen niet belachelijk duur zijn, en die wel meer vermogen heeft dan die 750W van tegenwoordig.

Maar: is het praktisch genoeg? De stofzuiger zal wat groter zijn. Maar hoe lang is de slang?
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Daar hebben ongetwijfeld meer woodworkers over nagedacht. Ik zou mijn bouwstofzuiger voor geen geld als normale stofzuiger willen gebruiken vanwege de geluidsdruk. Altijd oordoppen nodig hier. Als je een wat hippere bouwstofzuiger neemt is dat wel te beperken.

Moet de stofzuiger ook aan allergie-eisen voldoen voor jou/huisgenoten?
Is het erg dat er geen mooie bumpertjes rondom de stofzuiger zitten om je meubels en kozijnen te beschermen?

De verschillen tussen de CTM en CTL lijn van Festool ken ik alleen op papier. De tabel op hun website zegt dat CTL voldoet voor 'huisstof' en dat CTM benodigd is voor houtstof, cement gips etc.

Ben benieuwd naar je keuze!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Op dit moment nog steeds in gebruik een oude Nilfisk (20 jaar oud) en die werkt nog steeds erg goed gaat deze kapot dan ben ik er al wel uit en komt er een Festool CTL mini.
Er staat een CTL 26 in de schuur de nat droog zuiger die ik eerst gebruikte maakte meer lawaai en zoog minder, de 26 is wat groot voor de huishouding maar zuigt harder en maakt minder lawaai dan mijn gewone stofzuiger.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Een Festool zou juist stiller moeten zijn dan een Dyson en gelijkwaardig aan de Miele die ik nu heb. Mijn vrouw wil een Dyson. Qua prijs maakt het niet uit, maar ik denk dat de Festool het gaat winnen qua zuigkracht en ook op het gebied van bouwkwaliteit. Nadeel van Festool is waarschijnlijk zijn omvang (een mini is al relatief groot) en zijn gewicht.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik ben nooit onder de indruk geweest van merken die poulair zijn bij snobs
jupies en andere groepen die zich willen profileren door merkkeuze
Wij thuis hebben een Holland Electro die doet het nu alweer 18 jaar uistekend
de Holland electro van mijn ouders uit 1963 werkt ook nog
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
291
119
Ik gebruik de Numatic PPR240 als huisstofzuiger. Zuigt iets minder hard (inderdaad EU regelingen), maar is zeer stil. Bij mijn vorige stofzuiger (een Nilfisk) gebruikte ik altijd een gehoorbeschermer.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik heb een niet al te groot huis en heb vanwege het formaat mijn dyson (gekregen toen ik uit huis ging) ingewisseld. Dat ding is al lomp en groot, laat staan dan ik mijn starmix (ok het is dan wel de 36L variant) is huis zou moeten gebruiken.

Vanwege pratisch oogpunt gebruik ik nu een steelstofzuiger op accu en dat bevalt me qua geluid en handzaamheid 300x beter dan de dyson die ik heb.

De beste stofzuiger is voor mij degene die je gebruikt en dat deed ik met de lompe dyson weinig, terwijl de zuigkracht trouwens meer dan prima was.

De steelstofzuiger heeft geen riante zuigkracht, maar door de gemotoriseerde borstelkop is mijn huis net zo goed schoon te krijgen en ik pak dat ding bijna dagelijks om in 30-60 seconden mij 50m2 huisje weer schoon te krijgen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik ben nooit onder de indruk geweest van merken die populair zijn bij snobs
jupies en andere groepen die zich willen profileren door merkkeuze
Wij thuis hebben een Holland Electro die doet het nu alweer 18 jaar uitstekend
de Holland electro van mijn ouders uit 1963 werkt ook nog
Die hadden mijn ouders ook. Zo'n stofzuiger zou ik willen. Gewoon domweg onverwoestbaar en na 15 jaar een keer koolborstels vervangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: karangetang

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
We hebben 2 numatic henry's. De oudste zat bij een winkel die we overnamen in 1995. Die heeft geen oprolsysteem voor het snoer en kan je alleen aan of uit zetten. Die heeft al wat verbouwingen meegemaakt en doet het nog steeds prima. Mijn wederhelft heeft in haar atelier een modernere uitvoering met twee standen en een handmatig oprolsysteem voor het snoer. Van deze weet ik ook de leeftijd niet. Ik nam hem mee van een ontruiming en zodra ze hem zag was ik hem kwijt.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
ik heb hetzelfde al chevy, een henry, mensen in de schoonmaak hebben er ook eentje, en ik heb de mijne al ongeveer 10 jaar.

Hij heeft veel meegemaakt, regelmatig door mij van de trap af gedonderd, maar doet het nog uitstekend.

ik was meende ik iets van 150 euro kwijt voor een nieuwe.

Qua zuigkracht is hij perfect, hij heeft 2 standen, en verder heel basic.

Ik ben benieuwd welke keus je maakt.

Succes nog kerel.

Gr Danny
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Het is altijd wat met die stofzuigers allemaal.
Hier een hond + moestuin naast het huis, dus altijd stof/zand en troep op de grond.
En dan draag ik zelfs geen schoenen in huis.

Maar iedere dag stofzuigen, en we hebben nu beneden een Dyson (zo'n 10+ jaar oude met snoer) en boven een nieuwere AEG.

Dyson zuigt alles in 1 klap uit tapijt en laminaat.
De AEG zuigt goed, maar niet zoals de Dyson doet.

Zo'n Henri doet het ook goed. M'n ouders hebben deze nu ook al een tijdje.

Ik blijf m'n bedenkingen hebben bij die nieuwere steelzuigers met accu..
Op vol vermogen houdt een dure Dyson het slechts 8-10 minuten vol, naar wat ik gelezen heb.
Accu's slijten en binnen een paar jaar werkt het amper nog.. Liever met snoer als je het mij vraagt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je een beetje rondkijkt kun je nog wel een stofzuiger vinden (en kopen) die gemaakt is voordat de nieuwe EU-regels ingingen, dus met meer vermogen dan de gestelde limiet (800 W geloof ik). Ik heb nog niet zo lang geleden een Miele gekocht met 1100 W en die kan ik op tapijt niet met de schuif dicht gebruiken, zó hard zuigt die. (Ik hou het al mijn hele leven bij Miele & ben niet ontevreden).
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Wel een grappig topic zo, ik heb de makita tijdelijk binnen gebruikt ipv de AEG die gerepareerd moest worden, de makita is toch wel een bakbeest en dat vond ik geen succes. We hebben ook nog een oude miele cat&dog, zeker 15 jaar oud en die doet het nog best. Ook hebben we een half jaar een dyson steelstofzuiger op accu gehad, was ik ook niet zo blij mee, vooral zuigkracht langs de randen viel tegen, moest het vooral hebben van de roterende borstel.

Als ik het zo lees hebben we (ik?) een schat aan stofzuig ervaringen:ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Binnen gebruik ik een relatief still cycloonstofzuiger van Rowenta geloof ik. Met een harige hondebeest moeten we tijdens de rui dagelijks stofzuigen, dus wel fijn dat dat niet zo veel herrie maakt als mijn Fein in de garage :D
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb thuis een irobot. Dat is past ideaal stofzuigen.. En voor erbij nog een AEG van voor de EU richtlijn. 2KW Zuigt als een tierelier. Mocht die overlijden dan komt er waarschijnlijk een numatic. Dyson heb ik echt helemaal niks mee, dat is puur reclame en hele dure plastic fantastic.
Het nadeel van een bouwstofzuiger vind ik vooral dat ie zo groot is voor in huis. Maar goed, je hebt natuurlijk ook kleinere versies van.
Mindere zuigkracht is ook vaak dat de filters helemaal verstopt zijn.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Snap de Tyson hype niet. Ik heb hem gehad en God wat was ik blij dat het de deur uit ging.
Tegen vallende prestaties, de Tyson vortex altijd verstopt. Iedere week de vortex uit spuiten om een beetje zuigkracht te krijgen.

Nu een gewone philips in huis met verstelbare zuigkracht. Ook duur in aanschaf. Maar zuigen doet het goed. En bij de big bazar nieuwe stofzuig zakken voor €2,50.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.