Bouw van een tafel

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
236
85
Noordwolde (Fr)
Beste allemaal, ik wil bijgaande tafel bouwen, maar ik vraag me af of deze in de lengterichting voldoende stijf is. Ik heb een andere tafel van 2 m lang gebouwd, met een skirt (weet de nl term niet) van 10 cm hoog en 2.5 cm dik, en daarin 3 rechthoekige gaten voor lades (constructie 4 poten met gat, 4 skirts met pen en daarop het blad, ook 2.5 cm dik). Deze buigt bij belasting best wel wat door en ik zou er niet op gaan staan. De tafel in de bijlage heeft een wat andere constructie met het frame boven en onder de laden, waardoor het blad effectief dikker wordt. In de tekst wordt dit een torsiebox genoemd maar ik heb niet het idee dat deze erg stijf in de lengte is. Of mis ik iets?

Groeten, Jan

Bijlagen

• Dining Table with Two-Way Drawers.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 69

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.009
2.213
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een torsiebox is in de regel erg stijf. Maar ook op deze tafel zou ik met mijn 90kg schoon aan de haak niet gaan staan. Mijn eigen ontwerpen wel... maar wellicht is dat voor deze tafel ook niet nodig. Kijk wat je vereisten zijn en beslis daarmee.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.886
903
Enschede
ingoogni.nl
Je kunt een in het midden nog een lange lat plaatsen waar je de "dividers" in laat zakken. De openingen in de langs-lat moeten dan naar boven wijzen. Als je dan op de tafel drukt knijpt de langslat zich vast op de "dividers".

Het worden dan wel 6 ipv 3 lades.

• Leuk
Waarderingen: mink

Hunto

Post veel
21 jan 2014
870
62
Drenthe
Zou het je mss ook lukken om een niet te downloaden bijlage te maken, dus gewoon een foto?

Alvast bedankt!
Het is een artikel uit Fine Woodworking. Dat gezegd hebbende, het is een heel uitgewerkt plan. Uitgaande dat je dezelfde materialen en afmetingen aanhoudt, kan er niet zoveel fout gaan (check eventuele errata in het volgende nummer). Tenzij je op de tafel gaat dansen. 🕺

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
628
203
Zutphen
Deze tafel is meer dan sterk genoeg, je kan het blad lijmen op de lengte "stretchers" , dwars kan je het blad vastzetten met "achtjes". ( stukje metaal in de vorm van een acht met 2 gaatjes, in het ene gaatje een schroef in de dwars "apron" in het andere gaatje een schroef in het blad.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.635
300
Het wordt pas een torsiebox op het moment dat je aan de onderkant vn de tafel ook een plaat monteerd., dus tegen de onderkant(en) van de (4) skirt(s) [inclusief alle andere stukken hout wat in datzelfde vlak ligt]. Al dan niet verstopt in een sponning.
Dit kan 4 mm triplex zijn of een plaat van dezelfde dikte en houtsoort. Dit ivm verschillende mate van vochtopname door verschillende/gelijke houtsoort(en).

Bevestiging van die onderplaat is het belangrijkste op de 2 korte skirts. Dát maakt het sterk.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.119
1.075
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het wordt pas een torsiebox op het moment dat je aan de onderkant vn de tafel ook een plaat monteerd.,
Da's niet helemaal waar, die onderste horizontale stretchers vormen een 'open' plaat. vandaar dat het, samen met het minimale aantal verticale dwars stretchers een niet heel stijve torsionbox is, maar wel een torsion box. Soort van box met een hole...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.