Bouw kampeerhut

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een stuk achterin mijn tuin waar het gras niet wil groeien. In plaats daarvan is het vooral mos wat je er vind, mos en wortels van nabije bomen. Er staat ook veel prikkerige hulst en een aantal flinke dennebomen die veel schaduw geven. In andere woorden:

Ideaal :D.

Ik ben namelijk gek op bos, kamperen en timmeren. Dus die drie komen bij deze samen in een kort project.
Het idee was, en sommigen hebben dit al een beetje voorbij zien komen, om een eigen kampeerhut te bouwen. Leuk voor de kinderen, leuk voor mij, een fijne zit en een leuke plek om te relaxen. Ik probeer het low budget te houden maar vooral ook om al het hout uit hergebruik te betrekken. Ik heb een ruw idee van wat het moet worden, ontleend uit de vele trekkershutten die we op vakantie in Zweden altijd tegenkomen. Initieel wilde ik rondhout halen maar dat bleek al heel snel een veel te dure optie te worden. Het werd dus toch pallethout.

Sommige ontwerpkeuzes zijn wellicht niet 'mainstream' maar vooral ingegeven door het beschikbare materiaal.

Het begon met een vuurput uit een stapel stenen die ik hier in de straat heb opgehaald.
Bij de vuurput begon ik een platform om niet op de kouwe grond te hoeven bouwen en liggen.

20210220_134326.jpg

20210220_154839.jpg

De palen zijn met teer behandeld en met grof geweld de grond in gerost.

20210221_102612.jpg

een nieuwe lading gratis stenen (er zijn altijd mensen op marktplaats die van hun stenen af willen) gaat dienen als bodembedekking onder de hut. Deels om onkruid een beetje te remmen, maar ook als temperatuurstabilisatie. Ze zullen overnacht afkoelen en zo voor een koele wind onder de hut kunnen zorgen.

20210221_114906.jpg
20210221_140758.jpg

20210221_165855.jpg

Dit frame betimmeren we met vers geschaafd pallethout:

20210223_164945.jpg

En sausen we met perkoleum, dit maal ebbenhout transparant voor een geleefde look die niet te fel kleurt achterin de tuin.

20210224_113140.jpg

Initieel was het plan om losse wanden te fabriceren in de werkplaats en die erop te zetten (zo zie ik veel hutten gebouwd worden) maar al snel bleek (dat krijg je als je niet goed vooruit plant) dat ik daarvoor niet meer de goede lengtes had liggen. Ik moest dus toch op zoek naar meer hout en geleid door beschikbaarheid kwam ik iemand in de buurt tegen met 2m40 lange palen. Deze zijn 9x9 en dus niet alleen niet lang genoeg voor de breedte van het platform, maar ook te massief voor de frame tactiek.

Achteraf had ik dus ook langere palen de grond in kunnen steken en het geheel daaraan ophangen maar soit, we zijn hier nu.

Even tussendoor een boompje vellen om als bankje in te zetten:

20210227_123842.jpg

20210227_162327.jpg

Zo.

Max tien foto's in een post dus de rest volgt via losse posts.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben dus de palen op een hoek van 11 graden gaan voorzagen en op het platform zetten.

20210319_115539.jpg

Ik heb initieel met hoekjes gewerkt omdat het geheel toch door de betimmering tegen het platform gehouden zou worden (en de hoekjes daarmee onzichtbaar werden) maar wederom door voortschrijdend inzicht (en een tekort aan lengtes pallethout) vervang ik die door liggende palen tussen de staanders. De hoekjes verdwijnen dus allemaal weer.

20210319_143723.jpg

Omdat de palen 40 tot 50 centimeter korter zijn dan het platform was plan één (2 lange palen over de breedte en dan schuine liggers erop) niet haalbaar. Ik moest dus een plan B hebben. Ik besloot de opening van de hut smaller te maken zodat ik de maximale overspanning waar geen staander komt kon overbruggen.

20210319_184452.jpg

Deze dwarsliggers zitten nu alleen nog met (lange) schroeven vast en dat is niet genoeg natuurlijk.

20210320_142753.jpg

De dwarsliggers heb ik onder een hoek (van wederom ongeveer 11 graden) gemonteerd dus de schuine stutten moest ik met de vrije hand (en een schaaf :p) aanpassen tot ze mooi aansloten. De korte stukken tussen de buitenste dakliggers zijn geen 'load bearing' onderdelen en dienen alleen om de constructie één geheel te maken.

20210320_142804.jpg

Aan de achterzijde dient een rechte staander als extra steun. De horizontale balken zijn nodig omdat ik de achterwand naar binnen hebt geplaatst om een plaats te creëren voor de opslag van droog brandhout voor het vuur. De buitenwand ga ik rechtop betimmeren met latjes over de kieren, en zo loopt het water mooi van de wanden af.

Dan het timmerwerk op het dak. Het word een groen dak, dus met plantjes, mos, bloemen en dat soort spul.
Ik heb me dus moeten verdiepen in hoe je zo'n dak bouwt, maar wat ik er nu van begrijp is het met een 11 graden hellend dak nog vrij simpel.

20210321_114820.jpg

Ik had gelukkig een aantal 3 meter pallets liggen in zeer goede staat, dus die heb ik samen met vrouwlief gedemonteerd en van spijkers ontdaan. Daarna alles door de vlakbank gehaald: ik wil dat de binnenkant mooi schoon is om naar te kijken, maar de bovenkant moet glad zijn om de waterdichte liner niet te beschadigen.

20210321_133440.jpg

20210321_133447.jpg

De randjes recht afgezaagd, we hebben nu een onderdak, zoals ik het dan maar noem.
Omdat het koud was en het dus niet snel ging, ben ik niet meer aan de liner toegekomen.
Daarom toch maar weer even een zeiltje erover. De voorraad afvalhout slinkt al behoorlijk dus daar ben ik ook snel van af.

20210321_162802.jpg

De volgende stappen:

Randen aanbrengen op het dak die de 'bak' zullen vormen. Ik heb 4x3 meter vijver EPDM folie geregeld die de binnenzijde zal vormen, en die vouw ik dan om die randen heen. Op het dak maak ik voordat de folie erop komt nog schuine dunne regeltjes zodat de folie een ribbelstructuur krijgt waar de aarde goed blijft liggen tot de wortels van de beplanting alles vasthoud. Schuin, zodat het water er niet in blijft staan.

Zodra de EPDM om de randen heen is gevouwen timmer ik brede beschoeing om de dakrand heen - dit werkt het dak af en klemt ook direct de folie vast. Ben bezig een paar schaaldelen te regelen voor dit doel.

Omdat ik rap door mijn hout heen ga, wil ik de binnenzijde waarschijnlijk toch onbetimmerd laten. Daarvoor moeten de lelijke metalen hoekjes dus weg. De buitenzijde blijft hetzelfde plan en word als laatste afgetimmerd omdat ik zo snel mogelijk dat dak wil aanplanten zodat het in de zomer mooi groen is.
 

Bijlagen

  • 20210319_143723.jpg
    20210319_143723.jpg
    231,1 KB · Weergaven: 16

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Leuk project. Je tuin is er in elk geval groot genoeg voor..:)
De tuin heeft twee secties. Van het huis tot de Pergola is het 'speeltuin' dus een speelhuisje, schommel, trampoline maar ook het terras, fietsenschuur etc. Na de pergola willen we veel natuur hebben, dus daar leggen we veel bloemen en planten aan. Je ziet ook dat we om het hutje veel bomen hebben geplant. Er komt eerder (net na de scheiding) nu ook een moestuin bij en volgende herfst een kas. Op dit moment is het gewoon grotendeels een grasmat en dat is handig onderhouden, maar niet mooi. Daar blijft nog genoeg van over gelukkig, om te spelen, voetballen, fietsen... de kinderen vermaken zich wel.

Het is een lang stuk grond inderdaad, met bijkomend onderhoud :p.
 
  • Leuk
Waarderingen: avos

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
nieuw hout.jpg

De vlakbank maakt overuren. Het is maar goed dat ik (expres) de oude messen erin heb laten zitten en de nieuwe bewaar voor mijn goeie hout. Ondanks zorgvuldig uitzoeken toch nog een spijker gemist :p. De Jet gaf geen krimp maar de messen worden er niet beter op :). Die zijn ondertussen wel behoorlijk gehavend maar we zijn er bijna. Ik heb waarschijnlijk genoeg om de voor- en achterkant te betimmeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank Huisman

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Issie nou scheef gewaaid? :)
Dat zal toch niet, rare foto wellicht...?;)
Mooi project man, ben erg benieuwd naar de werking van de stenen.
 

Marcelsch

Actieve deelnemer
Supergaaf gedaan, zo herkenbaar uit het Zweedse.
Heb je er ook weleens in geslapen in Zweden? Ik heb er al meerdere nachtjes in doorgebracht, met jongste zoon en als gezin. De luxere versies liggen vaak standaard een zaag en bijl om je te redden. Mooie herinneringen aan!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Supergaaf gedaan, zo herkenbaar uit het Zweedse.
Heb je er ook weleens in geslapen in Zweden? Ik heb er al meerdere nachtjes in doorgebracht, met jongste zoon en als gezin. De luxere versies liggen vaak standaard een zaag en bijl om je te redden. Mooie herinneringen aan!
Wel eens gedaan? De zomer voor Corona zijn we nog bijna 4 weken door Zweden getrokken met onze 3 kinderen :). We zijn gek op dat land en (wild)kamperen. Dat was ook de inspiratie voor deze hut.

De buitenkant werk ik dan ook af op de manier die je bij veel huizen daar ziet: de kieren tussen de huidige afwerking afdichten met tingeltjes en dan het geheel in een beschermlaag zetten (al gebruik ik nu geen falurot).

Ik heb een oude kliefbijl die ook in deze hut komt te liggen, ik heb immers een hakblok voorzien en achterop de hut heb ik een houtopslag ontworpen zodat er altijd vers brandhout klaarligt. Ik heb nog wat ander oud gereedschap dat ik ga opknappen en in de hut ga hangen als decoratie, zoals een trekmes om boomstammen op te schonen. Ik heb een klein zonnepaneeltje en dankzij de high-tech pergola die ik halverwege de tuin heb gebouwd heb ik ook wifi toegang in de hut. Dat is dan wel weer niet authentiek, maar scheelt in de 4g databundel.

Dit word een heerlijke vertoefplek deze zomer :).
 
  • Leuk
Waarderingen: Marcelsch

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
20210327_155810.jpg

Ik had nog wat oude balken liggen die nu de rand van de 'bak' zijn geworden.
Een palletplank die aan één kant vernacheld was heb ik tot reepjes geschulpt en die op het dak genageld: de ribbelstructuur onder de liner zal helpen het aardedek op zijn plek te houden tot de wortels alles vasthouden.

20210327_172234.jpg

Begonnen aan de bovenzijde. Liner erin, overal genoeg overhang gehouden en dan de voorkant vastmaken.
Daarna aan de binnenzijde latten gelegd met gewicht erop om de boel in de hoeken en kieren te trekken.

20210327_190131.jpg

De zijkanten krijgen ook een dubbele plank zoals de voorzijde maar het ontbreekt nu nog aan een set balkjes om ze vast te nagelen, die komen nog.

20210327_190138.jpg

Onderin het dak een 60mm gat geboord en daar een apart laag liner in gemaakt, tesamen met een aangepast pijpstuk. Daar de grote liner overheen, en daarop weer een metalen plaatje met gaten erin als 'zeef' voor het split. De laag split zorgt dat een overschot aan water onderin het dak vrij naar de afvoer kan stromen (ik heb een 'dip' van enkele millimeters in het midden van het dak die maakt dat het water hierheen stroomt) en door het pijpje.

20210327_190145.jpg

En dat lijkt prima te werken. Ik wil een klein regentonnetje regelen dat links in de houtbak komt te staan en het water ontvangt. Op die manier kan ik de runoff van het dak opnieuw opgieten op droge dagen.

Er zijn ondanks dat ik tot nu toe nog met 100% herbruik hout werk wel kosten in gaan zitten o.a. voor de balken en de liner, spijkers uiteraard, en de perkoleum. Uit kostenoverweging word de dakbedekking dus ook simpel: we zijn een moestuin aan het aanleggen en steken daarom een groot stuk grasveld weg. Die plaggen ga ik morgen hierop leggen op een mix van zelf gemaakte compost en tuinaarde, zodat ze snel kunnen vastgroeien.

Ik moet ook nog dunne latjes regelen, de zogenaamde 'tingels'. De houthandel heeft ze niet zo klein en de bouwmarkt wel, maar dan kosten ze 3 tot 4 euro per 3 meter, en ik heb er nogal wat nodig. Ik overweeg dus zelf maar een bende planken te schulpen om tot regeltjes te maken. Geen fijne klus en redelijk wat zaagverlies, maar wel de meest economische optie denk ik.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Gras is nauwelijks een goede optie voor een groen dak.... wordt een teleurstelling ben ik bang.
Je hebt sedum-achtige planten nodig en andere schrale soorten.
Of je moet bereid zijn om je dak permanent door b.v. druppelslangen van water te voorzien.
En dan zul je nog je dak regelmatig moeten maaien en bemesten.
Gras is een "prinses op de erwt" en wil onderhouden worden, het liefst vertroeteld...
En dat is nou net wat je met een dak niet wilt.
Ik zou morgen geen zoden gaan verhuizen, maar met een biertje in de hand, uit de wind, in de zon, e.e.a. de boel nog eens overdenken.... ;)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Bedenk dat sedum heel goed te stekken is. Als je wat stukjes sedum in een potje grond steekt, gaan 8 van de 10 stekjes het doen.
Je hoeft dus maar een paar plantjes te kopen en die zelf te vermeerderen, of bij iemand stekjes gaan oogsten.
Op die manier heb ik mijn 1e groendak op ons houthok (2 m2) aangeplant voor € 10,- aan planten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die zoden komen er sowieso uit, want de aardappels moeten er woensdag in. En de composthoop waar ze anders op terecht zouden komen, is óók achterin de tuin. Dus ik kan het 'straffeloos' proberen. Het is nu effectief gewoon een grote rubberen bak dus als het niet werkt (zoals jullie voorspellen) kan ik het er in het najaar of de lente weer uit halen en wat nieuws erin leggen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Gewoon de graszoden erop leggen en er niet meer naar omkijken.
En verwonder je, bij droogte uiteraard geel en bij regen wordt het groen en er gaan allerlei plantjes groeien die dat aan kunnen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.