Bouw buitenverblijf voor honden

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik wil eigenlijk een buitenhok voor honden bouwen van ca. 4x2m.
De buitenkant wil ik potdekselen dan isolatie en binnenafwerking.
Hoe kan ik dit het best aanpakken? Dit vooral met eventueel benodigde dampremmende laag. Is mij nooit helemaal duidelijk hoe en wanneer deze wel of niet geplaatst moet worden.
Alvast bedankt voor de reacties.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil eigenlijk een buitenhok voor honden bouwen van ca. 4x2m.
dit lijkt mij een moeilijk evenwicht
honden heb ik niet, maar wel buitendieren
je kan isoleren tegen zon op het dak en de wanden
buitendieren hebben verse lucht nodig, dus moet het hok open blijven, tenzij je voor ventilatie zorgt
hoeveel komen er op die 8 m² ?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Is dat buitenhok ook bedoeld om de honden (bijv.) s'nachts te laten verblijven? Of is het alleen bedoeld om ze een frisse neus te kunnen laten halen zonder dat ze echt los de tuin in gaan? Ik kan me er zo nog niet zo'n voorstelling van maken wat je precies bedoeld.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Het zijn chiwawa’s ca10 het is de bedoeling dat ze daar nachts ook kunnen verblijven.
Ze moeten ook gewoon naar buiten kunnen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ah kijk, nu is het plaatje een stuk duidelijker en maakt je opmerking over isoleren ook logisch. Dan is een geïsoleerde vloer ook geen overbodige luxe. Een ademende soort isolatie (bijv. Gutex houtvezelplaat) gebruiken, dan is een dampremmende laag minder van belang.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Maar als er altijd een verbinding is met buiten er geen verwarming is isoleren ook zinloos.
Uitgangspunt is dat een dampdichte folie altijd aan de warme kant zit.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Een en ander hangt af van je gekozen isolatie, zoals @EdP al schreef. En die keuze weer van je budget. Als je een houtenframe maakt gevuld met steenwol is van binnen naar buiten,
1 afwerking binnenzijde
2 dampdicht folie
3 hotenframe gevuld met steenwol, dikte afhankelijk van je beoogde r waarde
4 damp open folie, of dampdoorlatend of ... allemaal namen voor hetzelfde. Miofol is een bekende.
5 tengels tbv spouw 2cm dik
6 potdeksels

let wel als je een rol steenwol koopt met alufolie is het weer anders. Dit hierboven is hoe ik een schuur heb gebouwd. 10cm tempex onder beton.

andere optie is gebruikte sandwich panelen, zowel op dak als in wand.

Maar zoals gezegd eea hangt af van je budget.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.