Boskers? hulp met houtsoort

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Beste mede forumleden,

ik heb het volgende hout recent gevonden bij een aanbieder in de buurt (op marktplaats).
Hij geeft aan dat dit boskers is, echter zegt mij dit niet veel.

Het is versgezaagd hout ca. 50 x 255 x 4 cm en vraagt zich 100 euro per stuk.
Ik ben nog vrij nieuw in het werken met schaaldelen en vraag mij af of dit een goede prijs is en wat voor soort hout het is.
Ik wil een tafel en tv meubel gaan maken en de vraag is of dit hout geschikt is.

Kan iemand mij hiermee helpen?


1591187325884.png
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik weet niet alles van kersenhout, maar ik weet wel dat in nederland voornamelijk amerikaanse kers wordt verhandeld en dan praat je over 4800/m3 dus voor een dergelijke plank 240 euro. Maar import hout is altijd een pak duurder dan europees.
Ik zie wel al een scheur, dus je moet ook even rekening houden met hoeveel bruikbaar is.

edit: aangezien het ook vers hout is moet je ook nog jaren wachten tot het droog is voor je er een meubel van kan maken, meer meer werking en scheuren vandien tijdens dit proces.

makkelijkers is om voor 2000/m3 een mooie houtsoort bij AF (arnhemse fijnhout) uit te zoeken dan heb je gaaf hout, kun je 26mm planken kopen, praktischer voor een tv meubel, en 40mm voor een tafel bijv.

Dan heb je veel meer keuze in afmetingen. Kun je zien wat de kwaliteit is en heb je over het algemeen een stuk stabieler stuk hout om mee te werken
 
  • Leuk
Waarderingen: YorGal

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Ik weet niet alles van kersenhout, maar ik weet wel dat in nederland voornamelijk amerikaanse kers wordt verhandeld en dan praat je over 4800/m3 dus voor een dergelijke plank 240 euro. Maar import hout is altijd een pak duurder dan europees.
Ik zie wel al een scheur, dus je moet ook even rekening houden met hoeveel bruikbaar is.