Boskers? hulp met houtsoort

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Beste mede forumleden,

ik heb het volgende hout recent gevonden bij een aanbieder in de buurt (op marktplaats).
Hij geeft aan dat dit boskers is, echter zegt mij dit niet veel.

Het is versgezaagd hout ca. 50 x 255 x 4 cm en vraagt zich 100 euro per stuk.
Ik ben nog vrij nieuw in het werken met schaaldelen en vraag mij af of dit een goede prijs is en wat voor soort hout het is.
Ik wil een tafel en tv meubel gaan maken en de vraag is of dit hout geschikt is.

Kan iemand mij hiermee helpen?


1591187325884.png
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik weet niet alles van kersenhout, maar ik weet wel dat in nederland voornamelijk amerikaanse kers wordt verhandeld en dan praat je over 4800/m3 dus voor een dergelijke plank 240 euro. Maar import hout is altijd een pak duurder dan europees.
Ik zie wel al een scheur, dus je moet ook even rekening houden met hoeveel bruikbaar is.

edit: aangezien het ook vers hout is moet je ook nog jaren wachten tot het droog is voor je er een meubel van kan maken, meer meer werking en scheuren vandien tijdens dit proces.

makkelijkers is om voor 2000/m3 een mooie houtsoort bij AF (arnhemse fijnhout) uit te zoeken dan heb je gaaf hout, kun je 26mm planken kopen, praktischer voor een tv meubel, en 40mm voor een tafel bijv.

Dan heb je veel meer keuze in afmetingen. Kun je zien wat de kwaliteit is en heb je over het algemeen een stuk stabieler stuk hout om mee te werken
 
  • Leuk
Waarderingen: YorGal

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Ik weet niet alles van kersenhout, maar ik weet wel dat in nederland voornamelijk amerikaanse kers wordt verhandeld en dan praat je over 4800/m3 dus voor een dergelijke plank 240 euro. Maar import hout is altijd een pak duurder dan europees.
Ik zie wel al een scheur, dus je moet ook even rekening houden met hoeveel bruikbaar is.

edit: aangezien het ook vers hout is moet je ook nog jaren wachten tot het droog is voor je er een meubel van kan maken, meer meer werking en scheuren vandien tijdens dit proces.

makkelijkers is om voor 2000/m3 een mooie houtsoort bij AF (arnhemse fijnhout) uit te zoeken dan heb je gaaf hout, kun je 26mm planken kopen, praktischer voor een tv meubel, en 40mm voor een tafel bijv.

Dan heb je veel meer keuze in afmetingen. Kun je zien wat de kwaliteit is en heb je over het algemeen een stuk stabieler stuk hout om mee te werken


Dank voor de heldere uitleg! Ik ben inderdaad al eens bij AF geweest, helaas is dat ruim 100km rijden en is schaaldelen daar halen vrij lastig voor mij! vandaar dat ik naar alternatieve op zoek was.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Amerikaanse vogelkers (bospest) vermoed ik. 2000 euro per kuub voor vers hout lijkt me aan de hoge kant. Voor dat bedrag moet je met een beetje zoeken meubeldroog onbekantrecht kersen kunnen vinden. En dan kun je de stamdelen waarschijnlijk nog individueel uitzoeken ook. Ik zou denk ik niet meer dan 30 (tot maximaal 50) euro per stamdeel betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Amerikaanse vogelkers (bospest) vermoed ik. 2000 euro per kuub voor vers hout lijkt me aan de hoge kant. Voor dat bedrag moet je met een beetje zoeken meubeldroog onbekantrecht kersen kunnen vinden. En dan kun je de stamdelen waarschijnlijk nog individueel uitzoeken ook. Ik zou denk ik niet meer dan 30 (tot maximaal 50) euro per stamdeel betalen.

+1
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Amerikaanse vogelkers (bospest) vermoed ik. 2000 euro per kuub voor vers hout lijkt me aan de hoge kant. Voor dat bedrag moet je met een beetje zoeken meubeldroog onbekantrecht kersen kunnen vinden. En dan kun je de stamdelen waarschijnlijk nog individueel uitzoeken ook. Ik zou denk ik niet meer dan 30 (tot maximaal 50) euro per stamdeel betalen.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n gigantische amerikaanse vogelkers gezien. En ik zie er toch behoorlijk wat tijdens het zaagwerk. Waar'ie oorspronkelijk vandaan komt wordt'ie niet hoger dan 20 meter. Hier in Nederland gaat'ie die hoogte niet halen, het heet niet voor niks bospest.

Misschien bedoeld de verkloper wel gewoon 'wilde' kers. De kersen die daar aan komen zijn best klein en licht zuur van smaak. Jammer dat de bast niet te zien is.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo'n gigantische amerikaanse vogelkers gezien. En ik zie er toch behoorlijk wat tijdens het zaagwerk. Waar'ie oorspronkelijk vandaan komt wordt'ie niet hoger dan 20 meter. Hier in Nederland gaat'ie die hoogte niet halen, het heet niet voor niks bospest.

Misschien bedoeld de verkloper wel gewoon 'wilde' kers. De kersen die daar aan komen zijn best klein en licht zuur van smaak. Jammer dat de bast niet te zien is.

euhmm, de Amerikaanse vogelkers kan in Amerika wel 50 meter hoog worden afhankelijk van het groeigebied. Hier in Nederland zien we hem vooral in struikvorm als onder begroeiing maar het is gewoon een boom die hier ook de 25 of 30 meter kan halen. Pas nog een exemplaar van dik 20 meter hoog en 50 cm doorsnede omgezaagd.

Amerikaanse vogelkers van bospest tot bosboom is een leuk boek over de vogelkers en daarin ook de uitleg waar de naam bospest vandaan komt.
 

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Dank voor alle reacties! Houtdraaierke ik heb jou een PB gestuurd.

Mijn conclusie het is een mooi stukje hout helaas al gescheurd en aan de dure kant!
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
euhmm, de Amerikaanse vogelkers kan in Amerika wel 50 meter hoog worden afhankelijk van het groeigebied. Hier in Nederland zien we hem vooral in struikvorm als onder begroeiing maar het is gewoon een boom die hier ook de 25 of 30 meter kan halen. Pas nog een exemplaar van dik 20 meter hoog en 50 cm doorsnede omgezaagd.

Amerikaanse vogelkers van bospest tot bosboom is een leuk boek over de vogelkers en daarin ook de uitleg waar de naam bospest vandaan komt.

50 meter?? Dan moet wikipedia aangepast worden ;-)

Dat boek is inderdaad echt wel 'n aanrader. :-D
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Normale, Black Cherry zoals we dat hier noemen worden zo’n 20 tot 25 meter hoog, maar er zijn uitzonderingen die nog wel een 10 meter hoger worden op de beste groei locaties.

Ik verwacht dat de 50 meter wel record hoogtes zijn, en niet hier in Canada.

Ik heb deze boom die al gedeeltelijk in stukken gezaagd was voor het opruimen gekregen.

Zeker niet de grootste boom die er is maar wel een mooie maat, als je al deze stukken opstapelt kom je een goed eind omhoog, en ja hij was zeker meer dan 70 cm dik in het onderste stuk.

De bomen die Ik gezien heb zijn meestal niet zo hoog als de omgevende bomen zoals Maple Eik en Gele Berk en andere naaldhout bomen.

Black Cherry.jpg
 

cyberdummie

Nieuw lid
18 jun 2020
1
0
Ik heb deze zomer nog een dikke vogelkers verzaagd tot planken. De onderste 3m stam was redelijk recht, de rest van de stam had een sponsachtige plekken in de kern. Vogelkers groeit ook zelden mooi recht, in de onderetage van een bos zoeken ze het licht op met als gevolg dat ze schots en scheef groeien.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.