Bosch schaafmachine kan schaafsel niet kwijt.

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Ik heb sinds kort voor € 5,-- een tweedehands schaafmachine van Bosch type PHO 20-82 bouwjaar 2009.
Ding schaaft als een tierelier, maar de spaanders komen overal behalve daar waar ik ze zou willen hebben.
Het lijkt er op dat de uitblaas opening in no-time vol gaat zitten, en dat daardoor de spaanders niet meer weg kunnen worden geblazen.
Vanaf dat moment komen de spaanders via de opening in de voetzool naar buiten, en vliegen alle kanten op.
Moet er misschien een externe afzuiging aan worden gemonteerd om dit te voorkomen?
In de handleiding vind ik alleen dat er bij fijnstof of mogelijk gevaarlijke stoffen een opvangzak moet worden geplaatst.

Mocht er een externe afzuiging nodig zijn, is dan een huis tuin en keuken stofzuiger een voldoende oplossing?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Hmmm, diezelfde schaaf heb ik een paar jaar gehad in combinatie met het vlakvandikte hulpstuk van Bosch. (ADV 82)
Ik herinner me dat er een schuif op zit om de spaanders links- of rechtsom af te voeren.
Wellicht moet je het daar eens zoeken. En de onderdelentekeningen/ exploded views staan op internet. Zie op bijlage onderdeelnummer 60
EDIT: Een karweistofzuiger helpt zeer zeker. Dat hoeft helemaal niet zo'n dure te zijn als je hem niet al te veel gebruikt.
pho 20 82.png
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
De schuif om het links of rechts uit te blazen zit er in, en het maakt niet uit of ik het rechts of links wil laten uitblazen, na enkele schaafbewegingen hoopt het zich daar op.
Onderdelen tekening alsmede de handleiding had ik al gevonden.

Buiten de Karwei stofzuiger, wat bij mij dan eventueel een Hubo of Gama worden, vraag ik me af of het een optie is de schuif nr 60 uit de uitblaasopening te halen en aan één zijde de opening af te dichten.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Heb je ook al geprobeerd om wat minder tegelijk af te schaven? Ik denk dat de spanen ook wel eens te groot/dik zouden kunnen zijn. Ik heb het probleem wel eens met mijn vandiktebank, als ik teveel ineens wil schaven.
En nog een optie: Een andere schaaf kopen? Voor 5 euro is altijd een gokje natuurlijk. Probeer eens een andere schaaf?
Onderschat de huismerken en Ferm en zo niet qua (hobby) kwaliteit.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Nat hout, botte beitels of teveel ineens zijn je normale “verstoppers”. Ik weet even niet welke Bosch ik heb maar daar worden de snippers en krullen iig met kracht uitgeblazen.
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
@Jan van den Broek
U bedoelt met minder tegelijk afschaven de hoogte van de schaafafstelling?
Ik heb dat op zowel 1 als op 2 mm geprobeerd, maar de verstopping treedt in beide diktes op.

@TonP
U heeft mogelijk een treffer.
Ik heb van een lokale bosbouwer enkel beukenblokjes gekregen die afgelopen winter als restant werden gedeponeerd na de kap.
Deze hebben nu goed een half jaar liggen drogen in wind en zon, en nu probeer ik die te schaven tot spaanders voor het maken van rooksnippers of rookmot.
Het zou dus kunnen zijn dat het hout nog te vochtig is.
Ga eens op zoek naar wat ouder en droger hout om te proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Waar woont u trouwens? Mag u ook per pb vertellen hoor. Stel je voor dat ik of een andere collega vlakbij woont. Dan zou ik hem eens kunnen bestuderen. Het is toch moeilijk om zo een diagnose te stellen. Ik woon in Veldhoven.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Kan het zijn dat de opening misschien verstopt zit, waardoor het alle kanten uitvliegt?

Succes nog kerel, ik weet het zeker dat je eruit komt met behulp van onze forumleden.
Gr Danny
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
@Danny1984 Opening is niet verstopt, kan er van beide kanten vrijelijk doorheen kijken zonder afval te zien.

@TonP Ook met droog hout (weet het zeker want deze lat verblijft al jaren hoog en droog bij mij) vliegen de spanen er aan de onderkant uit.
@TonP en @ Jan van den Broek de beitels kunnen het niet zijn er zit er maar eentje in.
Heb ontdekt dat deze wel omkeerbaar is, en zal dat in de loop van de dag eens proberen.

@Jan van den Broek Woonplaats is geen geheim hoor, tot een jaar geleden Terhorn tussen Roodeschool en Loppersum, nu Gedinne in België.
Hoe lang nog is de vraag, hoewel ik me hier prima thuis voel kan vrouwlief hier niet wennen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ho effe....één beitel? Er horen er TWEE in te zitten!
Bovendien moet je kijken of de weg boven de beitelwals vrij is.
En Gedinne is me wat te ver weg ;-)
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Ho effe....één beitel? Er horen er TWEE in te zitten!
Bovendien moet je kijken of de weg boven de beitelwals vrij is.
En Gedinne is me wat te ver weg ;-)

Echt Jan van den Broek, er zit maar 1 beitel in.
Heb de beitel met een krijtje gemarkeerd, de wals rondgedraaid, en maar eentje gezien.
De afdekkap bij de aandrijfriem eens verwijderd, de omkeerbare bus van de uitlaat er uit gehad, ruimte boven de wals voor zover ik kon zien vrij van belemmeringen.
Na montage van de afdekkap de beitel eens losgehaald, en volgens het boekje omgedraaid gemonteerd.

Resultaat, de spaanders vliegen in het rond, de meeste nog niet via de uitlaatopening.
Wel zijn de spaanders van een meer gelijke grootte.
Het schuiven van de machine an sich gaat ook makkelijker na het omdraaien van de beitel, dus 1 punt met dank aan @TonP opgelost.
Beitel was dus stomp.

Nu nog een oplossing zien te vinden opdat de spaanders er via de uitlaat uitkomen, en niet mijn hele vloeroppervlak rond de werkplek voorzien van een beukensnipperstapijt.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Ho effe....één beitel? Er horen er TWEE in te zitten!
Bovendien moet je kijken of de weg boven de beitelwals vrij is.
En Gedinne is me wat te ver weg ;-)
Echt Jan van den Broek, er zit maar 1 beitel in.
Heb de beitel met een krijtje gemarkeerd, de wals rondgedraaid, en maar eentje gezien.
De afdekkap bij de aandrijfriem eens verwijderd, de omkeerbare bus van de uitlaat er uit gehad, ruimte boven de wals voor zover ik kon zien vrij van belemmeringen.
Na montage van de afdekkap de beitel eens losgehaald, en volgens het boekje omgedraaid gemonteerd.
Ach, ik zie het op de tekening. Mijn Makita heeft wel twee beitels. Dus ik vergis mij. Sorry
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Afzuigen gaat zeker helpen. Mijn Mafell lamellenfrees loopt zonder afzuiging ook binnen de kortste keer vast.
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Vandaag nog even met het apparaat bezig geweest.
De rode omkeerbuis voor de uitlaat er uit gehaald en schoon gemaakt.
Er had zich wat troep op verzameld, en zat er redelijk hard op vastgeplakt.
Waarschijnlijk iets van hars en stof.
Heb nog niet weer geschaafd, moet nu nog op zoek naar een oude stofzuiger om een afzuiging te maken.
Had de stofzuiger uit huis al geconfisqueerd, maar dat werd door de wederhelft niet goedgekeurd, dus die staat nu weer in huis :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.