Bosch PTS-10 en Groefzaagblad? (Vingerverbinding)

willem20

Nieuw lid
20 mei 2019
11
2
Hi,

Ik wil een vingerverbinding (Box-joint in het engels) maken met mijn zaagtafel en ben mijn opties aan het bekijken. Op YouTube zie ik vooral video's met Dado stacks (die naar mijn weten hier niet mogen) en denk daarom aan een groef(frees)zaagblad. Nu twijfel ik alleen over het feit of dit mijn beste optie is, en of mijn zaagmachine een dergelijk blad wel kan dragen. Omdat ik hierin redelijk nieuw ben, keer ik mij tot jullie. Heeft een van jullie ervaring met de PTS-10 en een groefzaagblad? Kan deze zaagmachine een dergelijk blad dragen (en tot welke dikte)? Of zijn er andere mogelijkheden waar ik niet van op de hoogte ben om vingerverbindingen eenvoudig te maken?

Dank voor jullie hulp alvast!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Er zijn ook jigs waarmee je met een enkel zaagblad tandverbindingen kan maken. Je moet dan wel voor elke groef meerdere zaagsneden maken. Als het voor af en toe een laatje of doosje is, werkt dit prima.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Hoi Willem20,

Het lijkt mij een beetje zonde om geld uit te geven aan een groefzaagblad alleen omdat die een beetje bredere zaagsnede geeft.
Het beste kan je een 'jig' maken; internet is je vriend, er staan genoeg voorbeelden op.

Thomasz
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil een vingerverbinding maken met mijn zaagtafel
heb gezocht om te weten over welke machine het gaat
deze dus
1615290823041.png
@chevy66 & @thomasz hebben jou reeds alternatieve oplossingen aangereikt
jij wil de verbindingen met die zaagtafel maken, maar mogelijks heb je andere gereedschap in huis waarmee je - mits aanschaf van een hulpstuk - tot dezelfde of betere resultaten komt
 

dafoolio

Actieve deelnemer
7 jun 2020
42
13
Randje achterhoek
Volgens mij kan je groefzaagbladen in verschillende diktes kopen. Wat je zaag aan kan dat weet ik niet (zie handleiding). Maar de voornaamste eigenschap van een dergelijk zaagblad is volgens mij dat deze vlakke tanden heeft (FTG). De meeste reguliere zaagbladen hebben wisseltanden (ATB).

In dit topic staan wat verschillen tussen de verschillende zaagbladen: Kan een circelzaagblad een wereld van verschil maken?
 

willem20

Nieuw lid
20 mei 2019
11
2
Hallo allemaal! Dank voor jullie snelle reacties!

@chevy66 Ik heb onlangs een jig gemaakt (als dat is wat je bedoeld), aan de hand van een YouTube video. Wat mijn zorg baart is dat de vinger enkel zo dik is als mijn blad zelf (in mijn geval 3mm). Erg dunne tand dus. Of weet jij toevallig meer over een andere soort jig waar ik geen weet van heb waarmee dit probleem wordt opgelost? Graag hoor ik meer! (deze ook in reactie op @thomasz)

@JanPr Geen gekke oplossing! Kost wat meer tijd lijkt me, maar desondanks een leuke toevoeging om te hebben in mn werkplaats!

@ZotVanHout Ik heb inderdaad meerdere oplossingen gehoord, maar zijn er nog methodes die jij kent om tandverbindingen te maken?

@dafoolio Goed idee om even te controleren in de handleiding (zelf nog niet aan gedacht). Het is mij idd te doen om een dikker blad dan ik nu heb (3mm) om sterkere tanden te krijgen. In de handleiding staat o.a. dit:
Afmetingen voor geschikte zaagbladen
Bladdikte mm 1,8
Min. tanddikte/-zetting mm 2,5
Maar ik heb nog niets kunnen vinden over de maximale dikte van het blad. Weten jullie toevallig een term die hiervoor wordt gebruikt om dit aan te geven? (Dan kan ik het even ctrl+f'en). En dank voor de verwijzing, ik ga het eens lezen!
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Dacht gelezen te hebben dat je op een PTS10 geen dado blad, of een dikker blad , kan zetten.

Dado heeft kracht nodig.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout Ik heb inderdaad meerdere oplossingen gehoord, maar zijn er nog methodes die jij kent om tandverbindingen te maken?
zelf heb ik een festool vs600
die gebruik ik wel zelden
een groeffrees kost al gauw een paar honderd euro
denk niet dat dat verantwoord is
ben reeds heel wat budgetvriendelijke alternatieven tegengekomen, maar die gebruik ik wegens de vs600 niet
als je hier op 'tandverbinding' of 'vingerlas' zoekt, vind je er heel wat
bv advies tandverbinding (box joint)
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Geen idee of groefzaagbladen op de genoemde machine passen, maar honderden euro’s hoeven ze niet te kosten:
Groefzaagbladen. Ik heb van RS Tools de 4 mm brede 180 mm, van CMT een 6 mm brede 180 mm diameter groevenzaag die ik erg fijn vind werken, maar ze zitten dan ook op een SCM 380V paneelzaag. Vraag anders even het gewicht op, als dat redelijk overeen komt met het gewicht van de grootste maat normaal zaagblad die je in jouw machine kunt gebruiken, dan zou je hem veilig moeten kunnen installeren.

Rick
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Geen idee of groefzaagbladen op de genoemde machine passen, maar honderden euro’s hoeven ze niet te kosten:
Groefzaagbladen. Ik heb van RS Tools de 4 mm brede 180 mm, van CMT een 6 mm brede 180 mm diameter groevenzaag die ik erg fijn vind werken, maar ze zitten dan ook op een SCM 380V paneelzaag. Vraag anders even het gewicht op, als dat redelijk overeen komt met het gewicht van de grootste maat normaal zaagblad die je in jouw machine kunt gebruiken, dan zou je hem veilig moeten kunnen installeren.

Rick
Wat een prijsverschil tussen 5, 6 en 10mm zeg. Ik kan me voorstellen dat je dan kiest voor de 5 of 6mm. Dan maar een keertje extra zagen.
 
7 mrt 2015
1.126
359
P'beek
Wat een prijsverschil tussen 5, 6 en 10mm zeg. Ik kan me voorstellen dat je dan kiest voor de 5 of 6mm. Dan maar een keertje extra zagen.

Als dit op de PTS kan, kan het (2x5mm) dan ook op een Dewalt 745 als alternatief voor vingerlassen maken met de bovenfrees? Of loop je dan tegen problemen aan op de as omdat de “schijf”die het blad op zijn plek houdt niet zo diep is als het blad dik is?)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.