Bosch Combi SystemM

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
En dan is het een uitdaging, om even een mooie kijkdoos te maken. Met behulp van plaatjes uit de handleiding bij het gehele systeem en uit onderstaande boek.
sOqoLpDLk4yapVsJ_vQto_GSyffHbZIZcAX56ZEm4SnKgabiWrc6kKWSVPGKkjx3o5A


INv389jNi1s6flo_xPFwRglIUz_9xvLImQ63ehZOKEEVlr-Di_gntXtV2MOHXT59VBY


Zo moet het er bij aankoop ongeveer hebben uitgezien. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat er bij de basisset gekocht werd. Zo kun je de centerpunt voor het draaibankje in de tafel monteren, maar hier zit een speciaal beugeltje bij. Wel zo handig. Wat ontbreekt bij de vorige set, is het drietandje. Blij dus, dat dat in deze kist niet ontbreekt. Zo zitten bij deze set ook alle freesringen voor de cirkelzaag, wat bij de andere set ook niet compleet is. (Met die freesringen kun je het zaagblad min of meer laten wiebelen, zodat je met de cirkelzaag bredere sleuven kunt frezen)

giQE57UihpbGfA26suq5oATCKeajcP3lT6EueVDu4O6YCvj-4YKK2LWwGeQ37yHc0I0


Het tafeltje is in deze set ook anders. Bij de andere set, kun je een cirkel in het midden verwijderen. Ik heb dat toegepast voor het frezen. Zie eerdere posting. Bij dit tafeltje kan dat niet.

_3CSIZDjRbgyKx562MBBx7FH_Jow4CVm3W73nQ4gsZiXMOnCPRX9twW2EO57A4ZlYQ8


Extra bij deze set is een schaaf van Bosch. Weliswaar iets langer dan de Philips, maar die heeft dan weer een knop om de schaafdiepte in te stellen.
Verder een slijpapparaat en een voorkop, die je in het systeem kunt laten zitten. Je kunt dan sneller wisselen is de gedachte erachter. Ik zie dat voordeel niet zo. Het is wel weer een extra overbrenging. Wat wel een voordeel is, dat je boormachines met een smallere voorkop, dus ook van andere merken, nu in het hele systeem kunt toepassen. Zo heb ik nog een Vendex machientje met elektronische toerentalregeling.

qqn3l4ssSbEhFPskiZ6LOawz0vxDBtGBSkoaZg9X4sbFL22fcii8R2t1t4Hc8hhSxyo


ZP33xutQ1U789S6SzXNkf6H9K9D_AK5CzlnCvon4QEbZM9Gi_ZE33Zilq2Glcy3CR8g
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik had met het systeem al een opstelling gemaakt voor een freestafeltje. Gewoon het freesje in een boormachine. Nu heeft een boormachine maar een laag toerental in verhouding met een bovenfrees. Dat hogere toerental geeft mooiere resultaten, maar met de zijwaartse krachten is een boormachine er ook niet echt geschikt voor. Nu had ik vorig jaar al eens een Parkside bovenfrees gekocht. Het Bosch Combisysteem heeft een mooi tafeltje en ook nog eens traploos verstelbaar. Vandaag dus een en ander gecombineerd.

5WgWSqINOrZKuiadfwEESoBzALPV9vlL_Fqu2O3LCMxgCXqUVLDnCaVm13AZ7IYYhgs



Eerst de bovenfrees van een handvat ontdaan, welke in de weg zit. Tevens de grondplaat verwijderd welke wel mooi als boormal kan dienen. De juiste positie bepaald en de gaten geboord en verdiept.
PwjOvfV1QeL_I1usGkQ8oDkw37KTbjUAn9F50qvCQHh6DRJlkwMCbMhBgn_AT7MP8qI


FHMT7xLbs536HS51_nrEi2Xqvd8Ou8OozZgMODhLd1R4l7W4jVOMkg2ILImlC6GGWQ0


Qox5BxxqEhhy9ElfJYl1Zv09WtlB3sHn7SoGelNMiaImGdR46aYmknbZAYJxC8W3aMA


Vervolgens tussen verstelmechanisme en de machine een oplossing bedacht zodat de machine mooi klem zit.
hTFBCjXGN_ZwxP39Xy-QQAEdeQBNnlYY1Ud-aKmgrZCFyZZLVpb7kR713yUKlqCXhLw


En dit is dan het resultaat. Mooi freestafeltje. Morgen nog een tussenstekker met schakelaar kopen. Want ja de schakelaar op de machine moet je voor stationair met een tiewrap vastzetten. Morgen ook het gat iets kleiner maken en een oplossing voor de stofafzuiging maken.

dvMkmEo6MoNqVs_vB41LNTC8HiG6MocRgK7VXkWgxlKkHGIeISN6Klx8xggw2nyVPDQ
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Leuk, en ook heel handig zo'n freestafeltje. Ik heb er een gemaakt voor m'n POF1200, ik heb daar wel een nullastschakelaar tussen gezet. Die zorgt dat als de spanning afvalt en later terugkomt de frees altijd "uit" zal staan. Dus geen verrassingen bij het inpluggen van het ding, of als je een getripte zekering weer aanzet.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Uiteindelijk toch een nieuwe geleider gemaakt met de stofafzuiging er aan vast. Tot slot het gat versmald met een plaatje van triplex. Hij hangt dus om te werken aan de French cleat. Om in te stellen leg ik het hele ding op de werkbank. Super handig.

-OglKMplhMvGEHXGn6musf8MnnGq-4pkcIpPrypFBmPMfxvq60o69SSOhOsLUunmx7U


7zDmQPntXPwJeTESQ00vexvHo-IGdQcrAEzvyFci1ch33LYTtoqiju5ZmIMZBXX9HVg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.