Bosch bovenfrees (groen)

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Beste schavers, zagers en andere prutsers zoals ik, mijn voornemen was om een bovenfrees aan te schaffen. Totdat mijn buurman met zijn bovenfrees aankwam en voorstelde om die samen te delen. Hij had die bij zijn afscheid van zijn collega’s gekregen (ik weet niet hoe lang geleden). Toen ik voorstelde om de frees tzt in mijn werkbank in te bouwen zodat we die samen kunnen gebruiken (hij heeft een sleutel van mijn schuurtje) vond hij dat een goed idee. Echter toen ik ging zoeken naar het model wat hij mij liet zien omdat ik iets meer van de machine wilde weten kon ik niets van het betreffende model vinden. Zelfs niet op Bosch.nl.... Heeft iemand een idee waarom die nergens te vinden is en of deze machine geschikt is voor in/onderbouw of heeft iemand op een andere manier kennis of ervaring met deze frees...? Het gaat over de Bosch POF 500 A.... Bvd...

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.872
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Heeft iemand een idee waarom die nergens te vinden is
wanneer ik op 'Bosch POF 500' zoek, dan vind ik machines die erg gelijken op deze die ik 30 jaar geleden gekocht heb
daaruit meen ik te mogen afleiden dat de leeftijd de reden is waarom je die nergens meer vindt
alhoewel ik vermoed dat jouw buur nog geen 30 jaar op pensioen is
Toen ik voorstelde om de frees tzt in mijn werkbank in te bouwen zodat we die samen kunnen gebruiken (hij heeft een sleutel van mijn schuurtje) vond hij dat een goed idee.
daarvoor zou je moeten bekijken hoe-of-in welke mate je de zool van de machine in een inlegplaat in kan bouwen
hou er rekening mee dat je de frees in de hoogte af zal willen stellen

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
903
198
Je kunt er niets over terugvinden omdat deze ca. 25 jaar oud is. Ik heb er een in 1996 aangeschaft.

Dit is een heel lichte frees, niet geschikt voor inbouw. De 500W motor is daarvoor te licht en de hoogteverstelling is niet handig. De opname is ook maar 6/8mm. De motor kun je eventueel los gebruiken (stiftfrees). Gebruik deze als kantenfrees, en schaf een zwaarder exemplaar aan voor in de tafel.

• Leuk
Waarderingen: JoopVerbe

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Dat bedoel ik.... mijn buurman is hooguit enkele jaren met pensioen en gelijkende machines vind ik ook... (1200, 1400, 1600W) Maar omdat het een 500W machine is vraag ik me af of dat interessant genoeg is om in/onder te bouwen... Iig bedankt voor je reactie.. 👍

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
Je kunt er niets over terugvinden omdat deze ca. 25 jaar oud is. Ik heb er een in 1996 aangeschaft.

Dit is een heel lichte frees, niet geschikt voor inbouw. De 500W motor is daarvoor te licht en de hoogteverstelling is niet handig. De opname is ook maar 6/8mm. De motor kun je eventueel los gebruiken (stiftfrees). Gebruik deze als kantenfrees, en schaf een zwaarder exemplaar aan voor in de tafel.
Bedankt..., had net een reactie geschreven... En voor wat jij zegt was ik al bang voor.. Zo kom je ergens hè.. nogmaals bedankt! 👍
en wat bedoel je trouwens met een “stiftfrees”? Ben een beginneling, weet zelfs het verschil niet tussen een bovenfrees en een “kantenfrees”... Alle informatie hieromtrent word opgezogen en hogelijk gewaardeerd...

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.872
2.480
De motor kun je eventueel los gebruiken (stiftfrees)
ik heb die vroeger niet als vaste onderfrees maar als vaste bovenfrees gebruikt
de kraag is 43 mm denk ik, wat toen in een boorstandaard paste
het horizontale bereik van de frees stelde ik in door de boorstandaard te draaien
het vertikale bereik door de houder van de boorstandaard te laten zakken

voor een hedendaagse onderfrees beland je vandaag bij een triton of een aeg
daarover zijn hier voldoende recente draadjes

• Leuk

JoopVerbe

Actieve deelnemer
3 dec 2020
103
12
Middelbeers (NB)
ik heb die vroeger niet als vaste onderfrees maar als vaste bovenfrees gebruikt
de kraag is 43 mm denk ik, wat toen in een boorstandaard paste
het horizontale bereik van de frees stelde ik in door de boorstandaard te draaien
het vertikale bereik door de houder van de boorstandaard te laten zakken

voor een hedendaagse onderfrees beland je vandaag bij een triton of een aeg
daarover zijn hier voldoende recente draadjes
En alweer bedankt voor je constructieve reactie! Ik heb intussen, mede op voordracht van mijn naamgenoot op dit forum, de boorstandaard van Wabeco (BF 1242) aangeschaft. Door omstandigheden nog niet gebruikt helaas... Maar nu vraag ik me af of ik, vanwege de flexibiliteit van deze boorstandaard, ook simpele freeswerkzaamheden hiermee kan doen.... En heeft het in/onderbouwen van een bovenfrees dan nog meerwaarde? Ik ga vermoedelijk wel een bovenfrees aanschaffen, maar ben ik flexibeler door die niet onder de werkbank te “hangen”...?? Vragen, vragen, vragen...., maar ben blij met elke inbreng... 🤗

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.872
2.480
vraag ik me af of ik, vanwege de flexibiliteit van deze boorstandaard, ook simpele freeswerkzaamheden hiermee kan doen
zelf had & heb ik nog altijd een boorstandaard van wolf
het gereedschap (boormachine, frees, enz) kan je daar vertikaal mee bewegen + op een bepaalde hoogte blokkeren
voor de horizontale verstelling draai(de) ik de vertikale zuil
de geleider voor het werkstuk (simpelweg een L met een uitsparing ter hoogte van de frees) bleef op dezelfde plaats
boorstandaard + geleider klem(de) ik op mijn werkbank
die wabeco is veel veelzijdiger dan mijn wolf
het nadeel van bovenstaande constructie is dat bij bv afronden van hout, de sectie perfect moet zijn + je het hout altijd volledig tegen de geleider moet drukken
indien niet, dan trekt de afrondfrees groeven in het hout
maar als je hout slechts 30 mm breed is, dan is het te smal om er met een bovenfrees los bovenop te gaan
dus deze constructie is noodzakelijk, ofwel een bovenfrees als onderfrees

heeft het in/onderbouwen van een bovenfrees dan nog meerwaarde?
zeker
met dat pofje spring je niet ver
verstellen ? kracht ? max opname 8 mm of misschien zelfs maar 6
bv met een onderfrees zal je bij het afronden nooit groeven in je hout trekken, omdat je het hout niet dieper kan duwen dan het freesmesje staat
let wel op de investering waar je voor staat: voor de freesmachine zit je aan een paar 100 euro - onderbouwplaat ? freesmachine van boven verstelbaar ? freeslift van rond de 300 euro nodig ?
zoals reeds geschreven: daarover zijn hier voldoende draadjes

ben ik flexibeler door die niet onder de werkbank te “hangen”
een bovenfrees die je als onderfrees gebruikt, kan je nog altijd als bovenfrees gebruiken
je moet ze dan uiteraard telkens in- & uitbouwen
dat zal meespelen bij de keuze van de freesmachine

• Leuk

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.961
102
West-Friesland
Als je bij google POF 500 a ingeeft en je kijkt bij afbeeldingen zie je er nog genoeg staan.

Ik heb zelf nog de POF 600 ACE dat is een 600 watt met variabele snelheid die gebruik ik nog steeds als boven frees. Volgens mij is mijn Bosch(je) wel ouder is dan 30 jaar en ik kan er nog alles mee doen wat ik wil al moet het soms in wat meer stappen met gebruik van spantangen 6, 6,35 en 8 mm.
De diameter van de frezen is wel beperkt i.v.m. de schacht opname van 6mm en de kracht van de machine.

Voor onder tafel gebruik ik een oude Festool OF2000E-1 die heeft kracht genoeg.
Mvg, :).

• Leuk

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.961
102
West-Friesland
kan je mij een idee geven van de manier waarop je die er onder hangt + van hoogte verstelt ?
Het is in een frame gemaakt op een unitblad van de Metabo Flexo500 tafel waar ik ook een zaagunit voor heb.
In dit topic heb ik een reactie ook een afbeelding staan met uitleg.
Mvg, :) .

Bijlagen

• Freestafel.jpg
    Freestafel.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 45
  • PB118.JPG
    PB118.JPG
    103,1 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.400
218
Gem. Winsum (Groningen)
Als je het heel simpel wil, is onderstaande link een hint. (ik zou geen aandacht meer geven aan die gratis POF 500; ik vrees dat het enige wat er gratis aan is, zijn de ergernis en beperkingen).

Overigens staan er ""duizenden"" vb op YT.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.