Boren slijpen ... ???

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
84
18
Vlaanderen
Beste forummers,

Al enkele jaren slijp ik mijn keukenmessen en houtbeitels op een Scheppach 2000S. Dit doe ik ook in het tweemaandelijks repaircafé als vrijwilliger.
Al enkele keren kregen we de vraag of we ook boren konden slijpen. Wegens "nooit gedaan" en "geen uitrusting" hebben we dit steeds afgewezen. De wil om dit er ook bij te nemen is er wel. Maar na een reeks YT-filmpjes en andere internet-raadgevers geconsulteerd te hebben, is het bos nog groter geworden om de bomen te kunnen zien.

Graag uw raadgevingen, slijpwijsheid en andere tips om boren te slijpen. Het mag wel wat kosten, maar ik heb bedragen van +400 euro zien voorbijkomen voor "professionele" boorslijpmachines.

Repaircafé voor dummies : Repair Café Mooihersteld – Hechtel-Eksel

Alvast veel dank !
Rik
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.416
845
70
Veldhoven
Dag collega, ik werk ook in een Repair Café. (De Boomtak, Tilburg) Heb deze vraag nog nooit voorbij zien komen, maar zou wel een leuke zijn om ook bij ons te introduceren. Ik slijp mijn (metaal) boren van 1 tot 26 mm uit de hand. Dat is me zo geleerd door een oude scheepsvakman/bankwerker als leerling- scheeps-werktuigkundige op de lange omvaart (Grote vaart) 50 jaar geleden.
Het is een bepaalde slag in je hand/pols die je je eigen moet maken. Snijdt de boor niet meteen goed, dan slijp ik opnieuw. De ene keer lukt beter dan de andere keer.
Alle andere soorten (hout) boren waag ik me aan met een Dremel of een vijl, maar daar doe ik niet al te moeilijk over.

Ik wil best een keer naar je toe komen met een slijpmachine en wat oude boortjes (voor zo ver je die zelf niet hebt) om het voor te doen. Ik woon iets meer dan een liter motorbenzine van je vandaan.
Stuur maar pb bij interesse. Ons Repair Café begint pas weer in september.

 
  • Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel en Marijn

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.421
2.717
Voor gewone metaalboortjes tot 13 mm werkt zo'n simpel borenhulpstukje prima. Ik heb ook nog uit de hand leren slijpen, zo als Jan. Maar voor mijn hss boren gebruik ik meestal zo'n hulpstukje. Ik slijp op de zijkant van een witte 4 cm dikke creusen steen. Er zijn vele filmpjes op jij buis over het instellen en gebruiken van zo'n hulpstukje te vinden. Er zijn 2 modellen. Een waar de as onder een hoek staat en een waar de as recht staat. Er is een klein verschil tussen deze modellen van hoe je de boor er in moet leggen. Als je door hebt hoe het werkt, kan je voor weinig kosten, snel boortjes vlijm scherp slijpen, met de punt netjes in het midden. Uit de hand wordt dat steeds lastiger, omdat ik door dat mijn ogen achter uit gaan, de streepjes op mijn mal niet meer scherp zie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.310
577
Eanske
ingoogni.nl
Het is een bepaalde slag in je hand/pols die je je eigen moet maken. Snijdt de boor niet meteen goed, dan slijp ik opnieuw. De ene keer lukt beter dan de andere keer.
Bij de gloeilampenfabriek moest ik het ook leren. Het voordeel van met de hand slijpen is dat je ook boren voor kunststof en messing kunt slijpen. Veel scherpere tophoek en iets ander snijvlak zodat ze niet meer happen. Ik heb daar noiit machines of hulpstukken voor gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.421
2.717
Bij zo'n hulpstukje kan je de tophoek verstellen. Door met de uitsteeklengte te spelen kan je de afname vergroten of verkleinen.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
633
151
Hebben jullie een merk/type van zo’n hulpstuk.
Ik heb in een ver verleden ook ooit geleerd uit de hand te slijpen maar dit nooit goed onder de knie gekregen.
Sinds mijn pensionering moet ik de boren weer zelf kopen en is slijpen weer interessant, vandaar.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.954
2.712
Gaanderen
Een dergelijke slijpmachine geeft hbm ook. Vdh in Utrecht ook maar waarschijnlijk andere prijs. Ik heb een borenslijpset die op mijn tormek past gekregen. Zit al 2 jaar in de doos. Als ik een keer een boor wil slijpen dan heb ik een eenvoudig houdertje/jig van kwb. Die kan ik naast mijn oude creusen zetten. Ik bedoel dus niet dat geval dat op de boormachine moet.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
947
801
Nootdorp
Ik wil ook graag mijn boren slijpen, echter nog nooit gedaan, en ook nog geen onderzoek naar gedaan. Mag dit een workshop worden op de ODH in Zutphen? Is er iemand die dit kan verzorgen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.416
845
70
Veldhoven
Ik wil ook graag mijn boren slijpen, echter nog nooit gedaan, en ook nog geen onderzoek naar gedaan. Mag dit een workshop worden op de ODH in Zutphen? Is er iemand die dit kan verzorgen?
Interessant idee. Ik zal eens er over nadenken en kijken hoe mijn sessie met Rik verloopt. Want ik had zoiets nooit eerder gedaan.

Zo'n publiek optreden zal voor mij als autist misschien wat houterig verlopen, en bovendien ben ik tevreden met mijn eigen resultaten maar het kan natuurlijk zijn dat anderen er minder over denken.
Bovendien heb ik minder bagagemogelijkheden op mijn huidige motor. Maar een slijpmachine en zo kan wel in een koffer.

Mijn insteek zou dan zijn om mensen met minimale middelen boren en beitels te laten zien hoe je zelf kunt slijpen.
Dus een simpel werkbankslijpmachientje, een beitelslijpmal, wat wetstenen en een stukkie leer.
In gutsen ben ik in elk geval niet erg goed, maar wellicht kan daar een ander mee helpen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
179
88
Aalten
Ik slijp tot een mm of 15 met de hand, groter gaat mee naar mijn werkgever.
Daar staat een borenslijper voor grote maten. (t/m 50mm? Zo iets)
Maar zou iemand aankloppen met een borenset die per 0,1mm per boor oploopt dan gaat dat niet lukken met het handje om de maatzuiverheid te houden.
Kan men zelf niet slijpen dan is de maatzuiverheid zo wie zo discutabel door de slijtage.
Wordt je als slijper wel verantwoordelijk gehouden voor de maatzuiverheid dan is dat wel handig om vooraf duidelijk te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.