Bootstrap stelt zich voor

Bootstrap

Nieuw lid
25 mei 2020
8
3
Hallo allemaal!

Dit is mijn eerste bericht als nieuwe forumgebruiker. Mijn naam is Roy en ik ben een beginnend houtbewerker. Ik ben civiel ingenieur / constructeur van opleiding en houdt mij nu al weer ongeveer 6 jaar bezig met het ontwerpen en realiseren van complexe gebouwen. Daarnaast geeft ik 1 dag per week les. Ik heb mij al tijdens de studie gericht op houtconstructies en eigenlijk tegelijkertijd houtbewerken als hobby opgepakt. Twee verschillende schaalniveaus dus, maar beide erg leuk.

Ongeveer 2 jaar geleden hebben mijn vriendin en ik een nieuwe woning betrokken en sinds die tijd heb ik wat ruimte voor een werkplaats in onze garage. Ik ben begonnen met het maken van een simpele werkbank en ophangbord voor gereedschap en heb sindsdien wat simpele projecten opgepakt: denk aan een kapstokje, schilderijlijst, ombouwen van een massief houten kledingkast tot toiletmeubel, etc. Ik ben – denk ik – een hybride houtbewerker. Ik geniet van werken met handgereedschap (oude Stanley schaven, Marples beitels, etc.), maar schroom niet om powertools (18V Makita) of machines (Makita, Parkside, Inca) in te zetten om snelle, accurate en herhaalbare operaties uit te voeren.

Wat ligt er op mijn werkbank? Ik ben de afgelopen maanden begonnen met het aankopen van betere machines. Ik probeer daarbij oude machines te verkrijgen en die op te knappen. Dat scheelt behoorlijk in de portemonnee, maar kost wel tijd. Aan de andere kant leer je wel veel bij over de werktuigbouwkundige werking van de machines. Op mijn werkbank ligt nu dan ook een Inca vlakbank volledig uit elkaar ter schoonmaak en reparatie / afstelling. Dit betekent wel dat het houtbewerken zelf even op pauze staat, maar dat is prima. Het feit dat drie maanden geleden onze eerste zoon is geboren, betekent ook dat de hobby even op een lager pitje staat. Aan de andere kant kan ik niet wachten om t.z.t. met hem – op veilige wijze – wat te maken.

Ik kijk er naar uit om bij te dragen aan het forum en verwacht ook anderzijds van jullie veel te leren.

Dank en succes met zaagsel maken.

Groet, Roy
 

Bootstrap

Nieuw lid
25 mei 2020
8
3
Hallo Roy. Gefeliciteerd met het vaderschap en welkom op het forum. Ik wens je met beide veel voldoening 😀 . Groet.
Dank je. Ik haal er zeker veel voldoening uit!
Leuke omschrijving van jezelf. Een hybride houtbewerker:).
Welkom!
Ja, hybride dekt wel e lading. Ik vind het prachtig om aan het werk te zijn met alleen handgereedschap. Ik denk dat het ook wel de meeste 'verbinding' geeft met het werk en het materiaal. Echter, gezien de beperkte tijd is een mooie machine toch wel erg prettig. Wellicht in de toekomst eens puristisch een stuk volledig met de hand...
Mooie voorstelling.
Welkom !
Dank je wel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.