Boot afdakje

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Nee hoor, dat is inderdaad de oplossing. Je dak wordt dan plm 4 m breed, en geen 2. Niets aan de hand, maar anders dan je eerste suggestie.
De overstekende randen bepalen de dragers van het dak. Die kano's wegen niet zo veel zolang er geen water in komt.
De kapspantjes zijn ongeveer in evenwicht. De vraag is dus hoeveel je nodig hebt voor de oversteek. Vandaar de vraag over de sneeuwlaag. Wat zit er onder het dak van het botenschuurtje van de buren daar?
 
Laatst bewerkt:

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
In de bijlage een paar foto's hoe een kano 'verdeukt' als deze te lang op een houten balk rusten. In de laatste dia een oplossing.
 

Bijlagen

  • kano's met deuk^.pdf
    203,9 KB · Weergaven: 33

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
De ronde kano kan waarschijnlijk aan meerdere spanbanden aan de spanten
De driehoek ook maar dan met opvulling of zo
Het geheel zo op het scherts zal wel breder uit komen dan 2 meter ,
Dak is hoe steiler hoe beter zo dat de sneeuw er zelf af glijd door eigen zwaartekracht
Kan je in de punt nog een berging maken,
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
wat bedoel je met demontabel ?
wil je het thuis maken + in mekaar zetten + uit mekaar halen, en ter plekke weer in mekaar zetten + daar blijft het zo staan ?
ben je minstens met 2 ?
indien 2 x ja, dan kan je het eenvoudigweg met schroeven of bouten in mekaar zetten
Bouten in hout? Kan maar mijn ervaring is dat die losgaan op den duur. Uit elkaar hoeft niet maar kan wel. Maar ik heb er ook niet echt verstand van. Ik heb wel een compressor en kan een tacker meenemen. Hoe dik, zwaar en constructief moet ik een spant maken wat gewoon stevig is en niet wiebelig?
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
In de bijlage een paar foto's hoe een kano 'verdeukt' als deze te lang op een houten balk rusten. In de laatste dia een oplossing.
Goeie Henk. Had ik nog niet aan gedacht. Zelfde deuk zit/zat ook in het bootje omdat iemand het afdekzeil er niet goed opgedaan had. Kan erg veel water in een bootje en daar knapt ie niet van op. Vandaar de noodzaak voor een afdakje
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
De ronde kano kan waarschijnlijk aan meerdere spanbanden aan de spanten
De driehoek ook maar dan met opvulling of zo
Het geheel zo op het scherts zal wel breder uit komen dan 2 meter ,
Dak is hoe steiler hoe beter zo dat de sneeuw er zelf af glijd door eigen zwaartekracht
Kan je in de punt nog een berging maken,
Die 2 meter is geen heilige maat hoor. Gaat een beetje om het idee. Liever de breedte in dan de hoogte. Makkelijk met er pakken van de kano’s en hoe dichter de boot bij het dak zit hoe minder rommel en water er in kan vallen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bouten in hout? Kan maar mijn ervaring is dat die losgaan op den duur. Uit elkaar hoeft niet maar kan wel. Maar ik heb er ook niet echt verstand van. Ik heb wel een compressor en kan een tacker meenemen.
op die bouten zit draad
het verschil met schroeven is dat ze meestal dikker zijn + je ze met een 6-kantsleutel met ratel in het hout kan draaien
daarbij kan je meer kracht zetten dan bij schroeven

met een tacker schiet je nieten, krammen of nagels
voor dit doel volstaan enkel nagels
tenzij je ofwel gedraaide nagels ofwel nagels met ribbels gebruikt, zullen de nagels veel sneller dan schroeven lossen

uit jouw antwoord maak ik op dat je de spanten thuis uit wil passen + ter plekke in mekaar zetten, maar het niet de bedoeling is om de constructie nadien uit mekaar te halen

uit de foto maak ik op dat de houten staanders tussen de 2 metalen latten komen
komt de breedte van de staanders dwars op de lengte van het afdak ?

zitten de poeren voldoende in de grond verankerd om te vermijden dat ze bij hevige wind samen met het dak de lucht in gaan ?

1631743356825.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Voor de stevigheid heb je driehoeken nodig. Voor het vervoer rechte stukken. Maar als het van onder open is, dan hoef je met de wind niet veel rekening te houden. Dus het dak in een driehoek, poten er onder een paar kleine schoren van de poten naar het dak en je bent er wel.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
al een plat/lessenaars dak overwogen? Daar wordt je constructie best simpeler/lager van.
Nee, niet overwogen omdat niemand daar een plat dak heeft. Zal wel met reden zijn….. Ik denk dat er zoveel rotzooi uit de bomen op valt dat ik het steeds schoon moet maken. Mij leek de driehoek wel het beste, ook door zijn stevigheid.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
het is niet echt weer voor een buitenklus. Even een paar situatie foto’s gemaakt voor wat inspiratie.
die betonpoeren gaan de grond in. Kan daar een horizontale regel op maken of staanders en de regels in de dakconstructie maken. Denk dat deze oplossing weerbestendiger is maar het beperkt mij wel tot maximaal 3 portalen.
B953101C-56C7-4347-8D9D-42F5F0DB0C0C.jpeg
DC7BE648-E8A0-422B-AE76-E78D402D9770.jpeg
3948CB69-2F5B-4EFA-A361-766B489851B4.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.