Boorstandaard, bouw 1960, hals 49 mm diameter, af te halen door de liefhebber.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
793
315
RegioRotterdam
Solide bouw. Massief stalen kolom 30 mm diameter, gietijzeren voet, slag plm. 90 mm.
20210829_175744.jpg
20210829_175724.jpg
De standaard loopt soepel en redelijk vrij van speling.
Oorspronkelijk gebruikt i.c.m 'Peugyrex 210' boormachine als hieronder. (Dit is een archiefplaatje ter verduidelijking. De oorspronkelijke machine is allang weg en zit er dus NIET meer bij!)
Ancien-Perceuse-Peugeot-Peugyrex-210.jpg

De Peugyrex machine zat vast met een stabilisatie steun bij het handvat. Om zo'n steun te bevestigen zitten er gaatjes in de 'krul' bovenaan de machinehouder. Ik gebruikte de standaard voor een moderne boor zonder eindsteun en met een provisorische verloopring naar de nu gebruikelijķe 43 mm standaard hals. Dat ging ook redelijk maar kostte tijd als ik de machine monteerde.

De liefhebber kan de standaard gratis afhalen in de regio Rotterdam Oost. Stuur me een pb als je belangstelling hebt.

Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
261
67
Grönnen
Is erg handig "voor er bij", ook al heb je een kolomboor.
Of 3 kolomboren zoals ik, 2 hele lichte waar altijd boortje 3,5 (oid) in zit de andere een verzink cq afbraam boor.

Zo'n boorstandaard gebruik ik om ergens aan de te kunnen schroeven. de boor komt naar het materiaal ipv andersom, onlangs gebruikt voor gaten in dik staal, een buiten trap.
En, andere toepassing, een flowdrill, om in staal een gat met een kraag te maken, dat heeft veel verticale druk nodig, met een eenvoudige kolomboor lukt met dat niet, met zo'n boorstatief wel, gedoseerd er aan gaan hangen.

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Gebruk er en een als pers voor leer bewerking dan geen boormachiene er in maar een op maat gedraaid ijzer er in
Met een gat voor wissel hulpstukken, en ook de dremel kan er in voor het kleinere werk ,
Had hem eerder ook gebruikt voor op de draaibank gaten boren in een werkstuk terwijl het werkstuk vast moet
Blijven in de draaibank
Voordeel van een goede boor standaard is dat je er een krachte boormachiene in kan zetten die dan meer
Kracht heeft dan een kleine kolomboormachine van een goedkoop merk

Efvee

Post veel
9 jun 2021
793
315
RegioRotterdam
Ik doe hem zelf weg omdat ik een Wabeco heb gekocht en ik wil ruimte vrij maken.
Voor alternative toepassingen heb ik nog een oude Wolfcraft standaard met zeskantige kolom en een tandheugel bediening.
Dus: wie hem wil mag hem hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.