Boorslijpmachine

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.135
420
Prov. Groningen
Verleden week een boorslijpmachine gekocht bij HBM. Ik had een bak vol oude stompe ijzerboren liggen en ik ben geen held met het uit de hand slijpen.
Je kunt wel boren blijven kopen, maar eens is de maat vol, eh...de bak ook... :)
Ik heb niet meteen maar de duurste gekocht en nu ik weet wat deze kan gaat dat ook niet meer gebeuren.
Er staan filmpjes zat op You Tube, kind kan de was doen.
Ik weet niet wie deze apparaatjes bouwt, maar er zijn diverse "merken" die allemaal hetzelfde doen en er behalve de kleur en naam hetzelfde eruit zien.
Ik heb nu weer een bak vol "nieuwe" boren van 3 tot 13 mm. Erg blij mee.
De achterbuurman is al geweest met een stel oude boren en ging zeer tevreden weer naar huis...(y)
hbm-345-8.jpg-1200x600-7255eebc88.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.537
585
Vanaf minuut 6 wordt dit apparaat besproken. Zelf slijp ik mijn spiraalboren nog steeds uit de hand.


groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Zo zie je maar dat zo'n simpel borenslijphulpje goede resultaten geeft voor weinig geld. Als je hem op een zware ladegeleider zet, zodat je hem kan verstellen zonder aan die brakke wieltjes te draaien, werkt hij helemaal geweldig. En op de zijkant van de steen slijpen. Dan kan je de voorkant gebruiken voor andere dingen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb er ook zo eentje van holzman exact hetzelfde. Enige nadeel wat ik kan noemen is dat er vrij veel vanaf wordt gehaald. Bij drildoctor is dat wat minder meen ik me te herinneren
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb er ook zo eentje van holzman exact hetzelfde. Enige nadeel wat ik kan noemen is dat er vrij veel vanaf wordt gehaald. Bij drildoctor is dat wat minder meen ik me te herinneren
goeie bemerking
heb dit verschil nog niet beseft
voor mij is het belangrijkste dat ik niet om de haverklap nieuwe boortjes moet kopen
aan een paar euro per stuk is dat niet een slok op de borrel maar een hele borrel
ondertussen heb ik ook snijolie gekocht om de boorduur te verlengen
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.353
199
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb zo´n General borenslijphulpje van 22 dollar . Komt in het YT filmpje dat @ornament hierboven postte uit de bus als voor het geld heel goed presterend.

Meer mensen hier op het forum zijn er tevreden over, maar ik kan er niet goed mee overweg. Ik bied daarom de mijne aan op ons forum in de daarvoor geëigende rubriek.

Klaas
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.135
420
Prov. Groningen
Ik heb geen idee @chevy66, zware ladegeleider, brakke wieltjes en slijpen aan de zijkant van de steen, maar ik wil het wel graag weten...Voor zover ik het kan beoordelen kan er met dit machientje maar op één manier worden geslepen...
 

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.537
585
Zo zie je maar dat zo'n simpel borenslijphulpje goede resultaten geeft voor weinig geld. Als je hem op een zware ladegeleider zet, zodat je hem kan verstellen zonder aan die brakke wieltjes te draaien, werkt hij helemaal geweldig. En op de zijkant van de steen slijpen. Dan kan je de voorkant gebruiken voor andere dingen.
Chevy, ik kan die opstelling van het hulpstuk ook niet goed voorstellen, en het lijkt een erg veel belovende oplossing.

Kun je wat foto's of een schets posten?

Alvast dank

groeten,
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Waar die man in het filmpje die slijphulp op een wit stukje hout schroeft, heb ik er een ingekorte zware ladegeleider op zijn plat onder gemaakt. Door middel van een stukje draadeind met een knopje, kan ik nu de slijphulp naar de steen toe bewegen. Die ladegeleider zit vast op de tafel waar ook de slijpmachine op vast zit. Omdat ik op de zijkant van de steen slijp verandert er niets aan de hoek ten opzichte van de schijf. Het is een beetje uit nood geboren, omdat het hulpstuk niet compleet was toen ik het kreeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en ZotVanHout

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.537
585
Hartelijk dank , Chevy. Dat is inderdaad een reuze verbetering.

Begrijp ik nu ook dat je die bovenste wieltjes , in de film op 2.30 min, daardoor niet moet gebruiken, omdat je de boor kunt aanvoert met met de draadeind aan je ladegeleider?

groeten

Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Die wieltjes had ik niet. Mijne kwam met alleen het vierkante asje. Dus ik heb daar zelf even wat voor gemaakt met een beetje ijzer. Hij was dan wel weer gratis, mijn favoriete aanschafprijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.537
585
het gezegde: "Van de nood een deugd maken", is hier toepasselijk. Zal vast snel en efficiënt werken

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.