Boormal voor rij boring

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
Mannen,

Nu de kasten op maat zijn kunnen de scharnieren geplaatst worden en ook de rij boring voor de kastplank dragers.

Aangezien het alleen voor deze vier kasten is kijk ik eigenlijk naar een 'betaal bare' mal om deze rij boringen te maken.

En dan gaat het om een mal voor 32 mm en dia 6mm


Iemand een advies welke of waar ik terecht kan?

Wim
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Iemand een advies
heel wat mogelijkheden & heel wat prijzen
zo'n mal kan je zelf maken
voor de plankdragers is het belangrijkste dat de gaten op dezelfde hoogte komen

plankdragers en scharnieren hoeven niet op dezelfde diepte te staan (standaard 37 mm)

voor de scharnieren bestaan goedkope malletjes

een mal voor 32 mm en dia 6mm
de mij meest bekende dia is 5 mm
daarin kan je euroschroeven van 6 draaien

misschien hier eens kijken
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
De Hafele had ik al gezien alsook het prijskaartje!!

En voor die ene keer dat ik hem gebruik misschien iets te stevig.

Vele op amazon ed zijn voor 6,35 en 5 en ik wil graag 6mm

De Wolfcraft lijkt wel iets
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
844
441
Noord-Veluwe
Kreg heeft een boormal, maar wellicht is die ook nog te duur? Kijk maar eens bij Baptist:

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Wolfcraft dubbelleiste. Kost niet veel en het is zo fijn dat alles de eerste keer gelijk past dat het de investering zelfs voor één gereedschapwagen de moeite waard was
De gaten kun je goed gebruiken met de 6,35mm euroschroeven.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Daar heb ik ook lang naar gezocht. In diverse kanten dus zelf alles goed uitgemeten en geboord. Werkt prima. Wel ietwat tijdsintensief.

Ik gebruik nu zelf de WOLFCRAFT Deuvelboormal Ø 5, 6, 8 & 10 mm. (rond de 50 a 60 euro). Hier ben ik tevreden over.
Voor de plankdragers en scharnieren gebruik ik een 5mm boor, met een dieptestop voor die rond de boor geklemd wordt. De door mij gebruikte plankdragers zijn 5mm (dit is een gangbare maat, ook die Ikea gebruikt).
Voor de scharnieren, de HETTICH Boormal voor potscharnier Ø 26 en 35 mm. Deze gaat in de geboorde gaten, en daarmee teken ik het midden van het te boren gat voor het scharnier af.

Een redelijke goedkope manier. Goed te herhalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en QPO67

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Afgezien van de LR32 set die ik heb, maak ik redelijk vaak gebruik van een zelfgemaakte mal - een plaatje redelijk stevig acrylaat (gezaagd uit zo’n houder voor posters, waar je de poster of foto dus tussen een omgevouwen plaat plastic schuift en aan de onderkant zekert met een klemstripje). Heeft aan een zijde (op 37 mm) een rijtje gaten, die ik zo precies mogelijk bepaald heb. Ik klem die mal op de plek waar de gaten moeten komen, met de rand pas met de voorkant en de onderkant tegen een hoek of vastgeklemde driehoek oud. Boren met zo'n zelfcentrerende boor, flippen voor de achterste kolom. Voor langere reeksen even lokaliseren met een plankdragertje. Kosten? Niente.
Voordeel van doorzichtig plastic: je ziet wat en waar. Ook handig eraan is dat ik een te korte reeks achteraf kan uitbreiden, in situ.
 
  • Leuk
Waarderingen: QPO67

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam

wolfcraft deuvelstang 4650000 - Nauwkeurig boorsjabloon voor meubelconstructie van kasten en planken - Voor deuvelverbindingen en gatenrijen - 32 mm raster

Zag wel dat hij bijna €10 duurder is dan een jaar geleden.
 

QPO67

Actieve deelnemer
13 apr 2021
60
13
Zuid Holland
wolfcraft deuvelstang 4650000 - Nauwkeurig boorsjabloon voor meubelconstructie van kasten en planken - Voor deuvelverbindingen en gatenrijen - 32 mm raster
Zag wel dat hij bijna €10 duurder is dan een jaar geleden.
Aankoopsom ben ik nu al vergeten plezier van goed gereedschap heb ik iedere keer als ik het gebruik!

En er zit een bon bij dus komt het uit het huishoudpotje !!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
De Wolcraft is al besteld maar voor de volledigheid zet ik hier mijn oplossing nog bij. Ik heb ooit een stel kasten gemaakt die ik ook wilde voorzien van rijen gaten voor plankdragers. Ik heb dat opgelost door een dikke lat te pakken en daar met een cilinderboor (forstner bit?) netjes gaten in te boren. Ik dacht in mijn geval van 30mm.

- Je wilt het voor het oog zo zuiver mogelijk hebben, maar het komt niet heel precies!
- Het maakt niet uit dat de boven- en onderkant van de gaten niet fraai zijn. Gewoon wat schuren en klaar.
- De gaten moeten wel netjes glad en verticaal zijn. Ik zou ze niet uit de hand boren.

Nu kun je met de frees en een kopieerring van 30 mm de gaten maken. Ik had de gaten vooraf gemarkeerd en met een klein boortje voorgeboord en ook dat hoeft niet heel precies. Als er maar een gaatje zit. Overigens niet nodig met het juiste freesje. (Frees waarvan één snijkant over de ziel heen loopt; freesboor of boorfrees?).

Als je zo werkt zitten er kleine afwijkingen in het proces; in de mal. Maar als je let op plaatsing en oriëntatie bij het verplaatsen van de mal van voor- naar achterzijde en van de linker- naar de rechterkant van de kastwanden, is er geen probleem. Je ziet er later niets van.
De planken liggen vlak. Je kunt op deze manier elke afstand kiezen die je wilt met een minimum afstand van ca 40 mm, maar dat is voldoende.

Iemand anders hier schetst een oplossing met een acrylaatmal en een centreerboor. Ik denk dat dit ook goed werkt. Ik verwacht dat het niet goed gaat als je alleen met een gewone boor werkt omdat de gaten dan te snel slijten.
Heb je geen centreerboor zoals ik, dan werkt het met de kopieerring en de frees dus prima. Niet vergeten de kopieerring te centreren! Op mijn Festool freesmachine gaat dat niet vanzelf.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: QPO67

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.