"boormachinedraaibank"

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
Een opmerking van @Triek77 elders "Dan zou ik eerst een kleiner en lichter bankje willen hebben voor zoiets." deed mij voor de zoveelste keer aan die doe het zelf boormachine draaibankjes denken. Is dat wat?

Ik heb 40 jaar geleden wel eens in opleiding bij een gloeilampenfabriek achter de draaibank gestaan, metaal. Nooit hout gedraaid, ik weet er dus niets van. Regelmatig denk ik, ja, iets kleins voor knopjes, handvatten, misschien een pootje.

Het is niet iets dat ik morgen zou willen maken, maar ben wel benieuwd. Is zo'n ding iets voor een absolute beginner om eens wat mee te "prutsen", of moet je juist een heel ervaren draaier zijn om er iets toonbaars op te maken?

Twee filmpjes. Beide kanalen zijn ook voor het andere werk het bekijken waard.

Een filmpje, een van de vele die te vinden zijn. Je kent het wel:

Een andere oplossing nu met de motor van de bankslijper als aandrijving. Deze vond ik met name interessant doordat het door de houder van de beitel dichter bij het metaal draaien staat. Ook de kopieerinrichting is interessant:
 
  • Leuk
Waarderingen: Sparrows

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Er staan regelmatig van die oude black and decker houtdraaibankjes op MP. Hebben best een redelijk bed en leunspaan. Worden aangedreven door een boormachine. Boorkop er af en meenemer er op. Zijn wat lawaaierig maar je kan er prima schaakstukken of beitel hechten op draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Ik zou voorstellen, neem contact op met een van de afdelingen van radius. Zeg dat je wil beginnen met houtdraaien en dat je het enkele keren wil proberen op een goede draaibank. Kost je waarschijnlijk niets. En je krijgt meteen een uitleg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Je zit wel redelijk in de buurt van onze afdeling Achterhoek Twente. Stoomhoutzagerij nahuis in groeloo. Maar neem eerst contact op als je zoiets wil.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
Heb enkel het eerste filmpje bekeken en hoewel het wel interessant is, lijkt het draaien me niet echt veilig. Ik meen te zien dat het toerental niet constant is en dat er een wiebel zit in het werkstuk.

Ik denk niet dat ik het zou durven gebruiken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
@Wim Kluck Zover ben ik nog lang niet, maar ik weet nu dat Radius ook in "Grolle" zit en da's inderdaad niet ver.

@chevy66 gebruikt kopen is een optie, er staat heel wat voor weinig te koop. Op het moment ben ik meer geinteresseerd of dit soort zelfbouw apparaten zinvol zijn (OT op marktplaats kwam ik deze metaaldraaibank, gebasserd op een bankslijper tegen )

@Superbra Dank je. Zou je nog een blik op het tweede filmpje willen werpen, gewoon het einde bekijken. De constructie geloof ik wel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.967
2.980
Die metaaldraaibank lijkt me erg beperkt om hout mee te draaien. En onder je arm mee nemen valt ook tegen. En ze willen vaak nog behoorlijk veel geld voor zo'n bankje .
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
@Superbra Dank je. Zou je nog een blik op het tweede filmpje willen werpen, gewoon het einde bekijken. De constructie geloof ik wel.
Dat ziet er inderdaad al wat steviger en stabieler uit. Vermoedelijk ook veel beter door de motor van de slijpmolen. En die foutjes op het einde komen ook met een 'echte' draaibank wel voor, veronderstel ik.

Heel fascinerend, dat draaien, maar ik heb te veel andere projecten om daar ook nog eens aan te beginnen...
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Ik heb mijn eerste sneden gedaan op zo'n boormachineding. Je komt er best een eind mee op weg mits je een goede en scherpe beitel hebt.
Volgorde van belang: slijpen, slijpen, slijpen, beitel, slijpen, draaibank.

(Daarna gauw een echte draaibank gekocht.)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Heb enkel het eerste filmpje bekeken en hoewel het wel interessant is, lijkt het draaien me niet echt veilig. Ik meen te zien dat het toerental niet constant is en dat er een wiebel zit in het werkstuk.

Ik denk niet dat ik het zou durven gebruiken.
Vrijwel elke houtdraaier heeft wel eens wat voorbij zien vliegen. Je moet het alleen niet terug koppen.
Bij zware werkstukken of uit balans zijnde stukken hout moet je wat voorzichtiger zijn. Ik sta altijd aan de goed kant, tot nog toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Die kopieerinrichting is inderdaad interessant. Dat zou je op een gewone houtdraaibank ook kunnen maken. Plaat hout op het bed schroeven en verder als getoond.

Je kunt ook denken aan een kant-en-klare oplossing die je qua resultaat wellicht even ver brengt als prutsen met een boormachine: parkside-draaibank-550-w. Kost nu 7 tientjes, maar natuurlijk niet de trots van zelfbouw. Wel evenveel herrie en het voordeel dat je hem terug kunt sturen als íe het begeeft. Wat je ook mist is het risico dat je je boormachine doorbrandt.
geldt ook voor deze: PARKSIDE® Draaibank online kopen | LIDL. Kost nu drie tientjes meer maar ziet er serieuzer uit. Minder plastic, meer staal. Verder: snaaraandrijving, vier vaste toerentallen.

Het nadeel van de slijpmachine is natuurlijk het toerental. Het is allemaal niet super zuiver gebalanceerd en 2800 (of misschien 1450) toeren is dan wel heftig om te draaien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
139
69
‘s-Hertogenbosch
Die kopieerinrichting is inderdaad interessant. Dat zou je op een gewone houtdraaibank ook kunnen maken. Plaat hout op het bed schroeven en verder als getoond.

Je kunt ook denken aan een kant-en-klare oplossing die je qua resultaat wellicht even ver brengt als prutsen met een boormachine: parkside-draaibank-550-w. Kost nu 7 tientjes, maar natuurlijk niet de trots van zelfbouw. Wel evenveel herrie en het voordeel dat je hem terug kunt sturen als íe het begeeft. Wat je ook mist is het risico dat je je boormachine doorbrandt.
geldt ook voor deze: PARKSIDE® Draaibank online kopen | LIDL. Kost nu drie tientjes meer maar ziet er serieuzer uit. Minder plastic, meer staal. Verder: snaaraandrijving, vier vaste toerentallen.

Het nadeel van de slijpmachine is natuurlijk het toerental. Het is allemaal niet super zuiver gebalanceerd en 2800 (of misschien 1450) toeren is dan wel heftig om te draaien.
Ik zou eerder bij hbm kijken naar een instapbank of op marktplaats een leuke tweedehands….. laat dat gehobby met een m18 as en overige beperkingen van dergelijke machines achterwege. Heb zelf zo’n ding gehad ( 20 jaar) en liep elke keer tegen beperkingen aan en heb me tegen laten houden door dat machien…
Uiteindelijk toch geïnvesteerd in iets met meer mogelijkheden en uiteindelijk het licht gezien. Koop een instapmodel, met m33 en een mk 2 opname en ga het wiel uitvinden.
Is houtdraaien niks voor jou kun je altijd weer doorverkopen met minimaal verlies.
Is het wel iets zul je misschien na een jaar of twee tegen de beperkingen van je instapmodel lopen, maar weet je wel wat je nog meer wil…
Succes bij je keuze…👍🏼
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel en knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
2800 (of misschien 1450) toeren
Is 600 to 2500 toeren in 6 stappen zinvol(ler)?

ae97070c-90b4-40ce-ba3b-75fc793d0706

De titel is uiteindelijk boormachinedraaibank ;)
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
... Heb zelf zo’n ding gehad ( 20 jaar) en liep elke keer tegen beperkingen aan en heb me tegen laten houden door dat machien…
Uiteindelijk toch geïnvesteerd in iets met meer mogelijkheden en uiteindelijk het licht gezien. ...
Dan heb je er nog lang 'plezier' van gehad.;) Ik had minder geduld. Verder helemaal eens!

Maar de titel is 'boormachinedraaibank' en die Parkside dingen komen daar het dichtst bij. Bij HBM begint het leven eigenlijk bij 400 Euro en dan heb je er alsnog een met een 1" aansluiting.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
139
69
‘s-Hertogenbosch
Je zou ook bij vdh kunnen kijken naar een instappertje volgens mij rond de 300,—al iets. Oké geen Lidl prijs maar wel meer mogelijkheden.
 

Bijlagen

  • IMG_5774.jpeg
    IMG_5774.jpeg
    38,5 KB · Weergaven: 9

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.577
742
Enschede
ingoogni.nl
Het voordeel van deze is voor mij het gewicht. Dat kan ik makkelijk onder de werkbank zetten. 20 kg bij 70 cm lang wordt lastiger voor het lijf. De 6 kg wordt ineens 156 kg als ik het ding op de werkbank schroef.

Nadeel is wat ik zo aan levensduur zie. Dan kan ik beter een goede 2e hands boormachine kopen, met draad.

Je zou ook bij vdh kunnen kijken
Helaas werkt die website hopeloos, maar via een omweg, op dit moment is 20 kg me te zwaar omdat ik er geen vaste plek voor heb.

Het zelfde eigenlijk voor heel veel dat 2e hands te koop staat.

Dank. Ik puzzel rustig verder.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Blijf van dat Lidl spul af voor wat betreft de draaibanken. Bij onze houtdraaiers afdeling stond een soortgelijke bank als de axminster. Ook gekocht voor 300 euro. Leunspaan slecht vast te zetten en de meeste chuck paste daar niet op. Ik vind het veel te veel geld voor dit soort oude draaibanken. Er staat tweede hands genoeg betere te koop. Zoek naar modellen als deze HBM variabele houtdraaibank - 450 x 300.
Hou er rekening mee dat een begin snelheid van 600 tpm veel te hoog is voor onregelmatig hout ( voor schalen en vazen ed) voor alleen langsdraaien zou het nog kunnen. Beginsnelheid 300 tpm en liefst lager.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.