Boorkop nieuwe DeWalt boormachine

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hey allemaal,

Ik twijfel erg over mijn nieuwe aankoop; de DeWalt DW791. In vergelijking met mijn oudere 14.4v Makita lijkt de boorkop veel meer te wiebelen.
Nou heeft deze machine ook veel meer power; 70nm vs de oude 42, heeft het hier soms mee te maken?

Mij is bekend dat een boorkop met 1/4″ zeskant bitopname meer speling heeft dan bv een snelspanboorkop, maar ik twijfel vooral omdat mijn vergelijkingsmateriaal de oude Makita is.

Ik heb de machine daarom nogmaals gekocht, met de intentie de eerder bestelde DeWalt te retourneren als deze slechter is. De nieuw binnengekomen DeWalt lijkt het zelfs nog erger te hebben..

Ik heb een filmpje gemaakt om te tonen hoe de boorkop beweegt, hopelijk is het een beetje goed te zien.
Mijn vraag is dan ook; is dit normaal? Misschien ben ik iets te precies aan het kijken..

Daarnaast vind ik dat de bitjes erg snel los raken wanneer de machine in stand 2 staat. Maar dit heeft naar mijn gevoel met de power te maken. Ik was een 14.4v machine gewend en deze 18v is gewoon een stuk sterker. Ik moet daarom het bitje erg goed vastdraaien en dan de kop ook nog eens strakker draaien voordat ik stand 2 actie ga ondernemen. Ik neem aan dat jullie dit fenomeen herkennen bij zwaardere accu boormachines?

PS. Ik heb expres de versie zonder hamerfunctie gekozen, omdat deze volgens de reviews een 'lossere' boorkop heeft dan wel krijgt na het gebruik van de boorhamer. Voor hameren gebruik ik mijn boorhamer wel 🙃. Vandaar dat ik dan ook een strakke boorkop had verwacht.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.