Boorhamer op accu?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Momenteel gaan we onze hele zolder renoveren, dat zal gepaard gaan met heel wat boor- en schroefwerk.
Ik heb een Makita boorhamer met draad, maar ik overweeg om een boorhamer op accu te kopen.
Gezien ik via de garage nieuwe kabelgoten moet hangen tot boven en latten ga voorzien op de stenen muur voor gyproc te bevestigen dan lijkt me een accu-machine iets handzamer.
Ik heb een 18v systeem van Metabo en de M12 reeks van Milwaukee.
Nu twijfel ik enorm qua keuze.
Voor de Metabo heb ik de KHA18 (ik heb geen idee wat het verschil is met deze).
Voor Milwaukee is er de M12 CH
De Milwaukee kan enkel boren (niet beitelen), maar is toch 100€ goedkoper en ook lager qua gewicht (= handzamer).
De Metabo is dan weer krachtiger en heeft een beitelfunctie.

Iemand ervaring met een van deze machines?
Moeilijke keuze :)
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
De Metabo boren hebben verschillende typenummers , misschien komt het omdat de ene uit België komt ?
Lijken wel precies dezelfde .
Ben wel zeer tevreden over een Bosch klopboor op 18 V accu , maar daar heb jij niets aan .

Groeten Willem
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Geen ervaring met deze machines, maar ik zou de Milwaukee zeker niet nemen. Deze heeft slechts een slagenergie van 1,1 Joule. De Metabo heeft het met 2,2 het dubbele. Tenzij je enkel bevestigingen van 6 of 8 mm wil boren is dat vermogen toch wel nodig om het een beetje te laten vooruit gaan.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Een goede boorhamer op accu gaat niet handzamer zijn dan één met een netsnoer. Het gewicht van de accu verpest dat. Accu-gereedschap is handig als het snoer lastig is (tuin bv) of als het handzame machines zijn (boortollen). En als er ook nog een stofzuiger aan moet, heb je eigenlijk niets aan accugereedschap (bv schuurmachines).
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Heb je voor gyproc een boorhamer nodig? Ik boor bijna alles (geen beton ed) met mijn gewone 18v accuboormachine met een universeelboortje en er zit geen klopfunctie op. Tot 10 mm gaat dat prima. Verder gebruik ik een boorhamer van metabo en hitachi. Ik zou met een lichte accuhamer geen beitel gebruiken voor sloopwerk. Een wandtegel gaat maar een vloertje is te zwaar voor je machine.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Een goede boorhamer op accu gaat niet handzamer zijn dan één met een netsnoer. Het gewicht van de accu verpest dat. Accu-gereedschap is handig als het snoer lastig is (tuin bv) of als het handzame machines zijn (boortollen). En als er ook nog een stofzuiger aan moet, heb je eigenlijk niets aan accugereedschap (bv schuurmachines).

Festool BHC18 is een waanzinnig lekkere boorhamer en die is echt niet zwaar... supercompact ding maar beresterk.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Heb de 18 volt
Metabo met geintegreerde stofafzuiging, ik vind het een superding. Boort met gemak in het beton, beitelen gaat ook goed. Veel gemak van het snoerloze.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mijn huidige boorhamer begint het te begeven, werd gisteren bij wat licht beitelwerk loeiheet.
Ik ga idd veel gaten in steen moeten boren voor de gyproc; verder nog wat bezetting van de muur halen. Voor het zware werk kan ik een zware boorhamer lenen.
Ik ga voor de KHA18 kiezen; via Metabo hebben ze zo’n pick & mix, dan koop ik nog een machine extra en je krijgt er nog een gratis 5,5 ah batterij bij :)
Op termijn kan ik dan nog losse toestellen aankopen indien nodig.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
... Voor de Metabo heb ik de KHA18 (ik heb geen idee wat het verschil is met deze).
...
Ik heb de omschrijvingen gelezen, en het verschil is dat het duurdere model op de site alleen met een inlay voor het metaloc kistje komt, en de goedkopere (die een hogere adviesprijs heeft, en dus normaal duurder zou zijn) met een complete metaloc koffer komt.

(Ik heb ook nog even gechecked of het om een koolborstelloze versie ging, omdat ik dat in de omschrijving niet terug zag, maar op de foto staat in het groot "brushless" op het handvat, dus dat zit wel snor)
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Hamerboor op accu, een van men beste aankopen ooit tijdens verbouwingen.

Niets zo handig als snel even je hamerboor pakken zonder verlengkabeltroep of wat dan ook.

Zowiezo voor de 18 volt gaan, dan kan je ook grote gaten, stevig werk doen.


Idealiter ook automatische stofafzuiging derbij kopen.
Is zen prijs zeker waard! Geen geknoei, gewoon hop, gaatje boren, geen stof, klaar!

Heerlijk werken op die manier.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Een goede boorhamer op accu gaat niet handzamer zijn dan één met een netsnoer. Het gewicht van de accu verpest dat. Accu-gereedschap is handig als het snoer lastig is (tuin bv) of als het handzame machines zijn (boortollen). En als er ook nog een stofzuiger aan moet, heb je eigenlijk niets aan accugereedschap (bv schuurmachines).
Helemaal mee eens. Boorhamer of klopboor ga ik binnen nooit zonder stofzuiger gebruiken en dan ben je het voordeel van snoerloos snel kwijt. Daarbij moet je het extra gewicht van een een 6 - 8 of 12Ah accu niet onderschatten, dat gewicht mis je als je een apparaat op 230V gebruikt.

Ik heb afgelopen weken regelmatig 2 uur staan schuren om een stoel kaal te krijgen of de trappen in huis kaal te maken. Elke keer met stofzuiger en schuurmachine met kabel.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Zo'n 13 jaar geleden een vergelijkbaar model van Ferm, 14,5V, gekocht. Niet super veel gebruikt, maar elke x als ik um pak doet ie het. Ongeveer 12 gaatjes in baksteen, maar in beton ook moeiteloos. Superlicht.

Boorhamer:


En accu:
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.