Boomstambladen uit één stuk

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Hoi allemaal! eerder heb ik hier al wat vragen en later ook ervaringen gedeeld over het zagen en drogen van eigen hout. Zoals ik in dat ander topic ook eindigde heb ik een nieuwe mogelijkheid hiertoe. Een prachtige eiken stam van 1,2m in doorsnede over bijna de gehele lengte van 4 á 5 meter tot de zijtakken beginnen! Nu was het eerste idee om zo;n 3,6meter van deze stam (komt uit op ongeveer 4m3 hout dan) zoveel mogelijk kwartiers te laten zagen en te drogen in een droogoven.

Nu heb ik eens naar de financiën gekeken (zijn nog wat andere zaken op het verlanglijstje aankomend jaar, ook van de vrouw) en de kosten die hiermee gemoeid zijn (over de 2000 euro) kunnen we dit jaar niet missen. Toch kriebelt het een beetje omdat het zo'n oude boom uit het bos is en het zonde zou zijn om deze tot brandhout te degraderen. Ik ben dus opzoek gegaan naar mogelijkheden om een deel van de kosten terug te kunnen verdienen met het hout. Nu is het natuurlijk een behoorlijke diameter dus zouden het hele mooie boomstambladen uit één stuk kunnen worden. Online heb ik er even voor rondgeneusd en daar vindt ik voor versgezaagde bladen prijzen van 170 euro p/m. Ervan uitgaand dat ik 2 bladen laat zagen over de gehele lengte, laat drogen en er ongeveer 3m nuttig materiaal per blad uitkomt zou ik dus 1000 euro van het geïnvesteerde geld kunnen terugverdienen zodat het wel past met de financiën.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Is dit een slim idee? m.a.w. is de slagingskans positief en krijg ik dit waarschijnlijk verkocht?
2. Is 8cm dik een beetje een mooie maat om deze bladen te zagen (loeizwaar ik weet het, maar je raakt wel het e.e.a. aan dikte kwijt vanwege het drogen + vlak maken)
3. Op welke manier (locatie) kan ik deze bladen het beste laten zagen? ikzelf zat te denken om 2 slabs ter plaatse van het hart te zagen en deze niet voor de bladen te gebruiken maar juist degene die daar net onder en boven komen. Op die manier vermijd je het hart van de boom, heb je een mooie dikte maar ook veel redelijk kwartiers hout erin zitten (behalve rond het midden).

Ik ben benieuwd naar jullie mening! (en als jullie nog alternatieven hebben waarmee ik onder de 1000 euro qua investering kom hoor ik dat ook graag! (buiten minder te zagen/drogen))
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik veroorloof me wat opmerkingen

1) deze stam is zo dik, dat niet elke houtzagerij en zeker niet elke mobiele houtzagerij er iets mee kan. Je moet dus gaan transporteren, en dat kost geld - want deze leg je niet op je aanhangertje. Als je een vrachtwagen met kraan moet huren voor 1 euro/km, gaat de teller hard lopen. Deze mobiele op marktplaats claimt tot 120 cm te gaan https://link.marktplaats.nl/m1275378663
2) Ik neem aan dat de eigenaar van de stam ook op de hoogte is van de prijzen van eiken bladen. Waarom is de stam dus nog niet gezaagd? Wellicht is er iets mee, ijzerverdacht, kronkels in de nerfrichting (van buitenaf zichtbaar als een spiraal in de schors) o.i.d. ?
3) Persoonlijk zou ik, als het om kwartiers gaat, juist proberen voor mezelf een plank te maken met exact het hart er in. Dat is zo kwartiers mogelijk. Eventuele barsten in het hart zou ik oplossen door van onder in te zagen tot op zeg 1 cm, dan kun je hem gelijk recht maken want buigbaar en dat opvullen met zwarte epoxy. Maar, ik geef het eerlijk toe, ik heb het nog nooit echt gedaan.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
het beste lijkt me om de mening van een houtzager te vragen over de kwaliteit van de boom + de praktische kant van het zagen
jurriaan vraagt terecht waarom de eigenaar - niet jij ? - deze boom nog niet verkocht (gekregen) heeft
misschien is aan de voet reeds te merken dat de nerven gedraaid zijn of het hart er uit moet gezaagd worden
als de stam 5 m is, dan zie ik geen reden om tot 3,6 m terug te zagen, want wat ga je dan met die overblijvende 1,4 m doen ?
af en toe koop ik een bool
alle bolen die ik bij mijn handelaar zie liggen, zijn simpelweg horizontaal in planken gezaagd & opgelat
kwartiers/halfkwartiers vraagt meer inspanning
de gangbare diktematen die ik ken zijn 1, 6/4 & 2 duim
8 cm is inderdaad een mooie maat om bv een tafelblad van te maken, maar zal je daar nadien een koper voor vinden ?
eik is pas 2 tot 3 jaar na het vellen klaar voor verkoop
hoe dikker de planken, hoe langer het droogproces
een andere mogelijkheid is dat je de stam in ruil voor een deel van het hout aan een zagerij verkoopt
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Hoi Jurriaan, dankjewel dat je weer de moeite neemt om te reageren! Wellicht ben ik wat beperkt in mijn informatie geweest :)

1) In Echteld zit een houtzagerij die 1,2m stammen aan kan. Ik heb een tractor met platte wagen tot mijn beschikking dus dat vervoer moet lukken. De stam ligt op dit moment nog in het bos dus het grootste probleem is hem op de wagen laden. Gelukkig moet de plaatselijke loonwerker regelmatig met zijn kraan in het bos zijn en dan zou hij deze stam dus op kunnen laden. Die mobiele houtzagerij had ik inderdaad ook al gevonden maar die zullen niet het bos in rijden en die shovel die ze bij hebben kan deze stam (ik reken op een forse 4000 kg) niet zomaar even optillen.
2) Mijn vader doet het onderhoud in het bos. De eigenaar van het bos/landgoed zit zelf niet te wachten om zelf met hout te gaan zeulen en mijn vader moet gewoon zorgen dat omgevallen bomen (deze lag over een brede sloot) opgeruimd worden, hoe en wat maakt niet uit.
3) Het hout voor mij zelf zou ik waarschijnlijk zoveel mogelijk kwartiers willen i.v.m. de werking van het hout. Het nadeel is wel dat de tekening wat minder fraai is, dus ik probeer nog te onderzoeken of het veel uitmaakt of ik wel/niet voor kwartiers hout ga (is ook goedkoper om niet zo veel mogelijk kwartiers te zagen). Ik heb juist begrepen dat rond het hart juist de meeste vervorming optreed, vandaar mijn keuze. Zie afbeelding hieronder hoe ik dan zou willen zagen.

De boom ligt inmiddels er ongeveer 2 maanden (konden het eerder nog niet weghalen omdat het te nat was) dit is niet ideaal maar nog geen echt probleem toch?
stam_page-0001.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Eh, juist bij eiken is de tekening kwartiers toch het fraaist? Dan zie je de stralen optimaal. Als het alleen om de nerf gaat, kun je ook essen nemen :)

Als je toch gaat zagen en drogen, zou ik zowel de plank met hart, als de 2 planken daar net boven en onder laten zagen en drogen, dan kun je na het drogen altijd nog de mooiste plank er uit zoeken. Mocht de plank met hart te veel barsten, dan heb je in het allerslechtste geval twee zuiver kwartierse planken van 50 cm breed. Hippe foto met een wastafel er bij op marktplaats zetten en verkopen die hap.

Overigens zou ik wel interesse hebben in de 1.4 meter die je overhoudt, vermits dat in transporteerbare blokken voor mijn draaibank gezaagd kan worden (en ik woon érg in de buurt, in Beneden Leeuwen).
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Is het een slim idee? Ik heb destijds voor een soortgelijke afweging gestaan met een hele dikke beuk en toen ik alle kosten (transport naar de zaag, zaag, transport terug afwoog tegen de reële kans dat het hout er niet mooi uit zou komen, heb ik het niet gedaan. 8 cm is een mooie dikte, maar wij hebben voor een tafel waar ik nu mee gaan beginnen (ovaal, 550 cm lang) juist gekozen voor 4 - 5 cm om hem minder massief te laten lijken. 8 cm is hoe dan ook onhandelbaar. Eiken heeft inderdaad wel last van hartscheuren, maar het is de vraag hoe erg je dat vindt. Je kunt de gescheurde delen er eenvoudig uitzagen en dan houd je nog steeds mooie brede stukken over.

Groeten en succes ermee,
Hans
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
De reden dat ik maar 3,6m van het hout wil gebruiken is omdat dat scheelt in het gewicht en kosten en ik er verder niet direct een bestemming voor heb (dus moet opslaan). Ik heb verder niet de intentie houthandelaar te worden ;) Wat wellicht wel een mogelijkheid is is om een deel van het hout te ruilen voor het zagen!

@Jurriaan van mij mag dat sowieso, ik zal even met mijn vader (ons pap ;)) moeten overleggen (zoals ik al aangaf ligt de boom inmiddels wel 2 maanden om, dus weet niet of dat problemen geeft?). Na de 5 meter zit ook een stuk met vertakkingen dus wellicht is dat ook interessant? Ben al vaak genoeg over de dijk gewandeld bij jou dus ik weet dat het in de buurt is! Maar goed idee om de planken vantevoren gewoon in het geheel te laten!

8cm is inderdaad dik, maar ervaring leert ook dat je de eerste 5 tot 8 mm dan al kwijt bent aan het drogen en vervolgens moet het geheel nog vlak gemaakt worden, vandaar de 8 cm.

Nog wat foto's:
IMG-20200318-WA0003.jpg
IMG-20200318-WA0002.jpg
IMG-20200318-WA0000.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Re: De reden dat ik maar 3,6m van het hout wil gebruiken is omdat dat scheelt in het gewicht en kosten en ik er verder niet direct een bestemming voor heb (dus moet opslaan).

Bij mijn houthandelaar zijn de eiken boolen 4,3 m of langer. Da's de minimumlengte om trapwangen van te maken. Als je een deel van de boom aan je houtzager afstaat, dan zou die wel eens voor meer dan 3,6 m willen gaan.
 

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Beste Tieske,

Vorige jaar heb ik een soort gelijke eik gezaagd met mijn Alaskan sawmill, deze was echter op het breedste punt 100 cm. Dit is ook de max wat ik met mijn setup aan kan.

Tegen een vergoeding zou ik wel een dag kunnen komen zagen, echter wordt het lastig om het middelste deel te zagen, wel wordt hij een stuk handbaarder. Waar bevindt deze boom zich? Mocht je interesse hebben dan kun je mij een PM sturen.

https://www.instagram.com/p/B6P-uxTAgOP/ hierbij een foto van mijn stam!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Op de foto lijkt het of er al flink barsten in het hout zitten. Geen barsten van het drogen, maar 'fouten' in de stam. De kleur lijkt me ook een beetje vreemd. Voordat je aan de slag gat en flink kosten doet, moet je je er toch van vergewissen dat er bruikbaar hout uit gaat komen. Ik zou eerst de zaagsnede mooi recht maken en dan kijken hoe het hout er uit ziet.
Deze boom is waarschijnlijk een zomereik. Franse eik (wat de meeste houthandels aanbieden)is wintereik, wat een andere structuur heeft.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Bij mijn houthandelaar zijn de eiken boolen 4,3 m of langer. Da's de minimumlengte om trapwangen van te maken. Als je een deel van de boom aan je houtzager afstaat, dan zou die wel eens voor meer dan 3,6 m willen gaan.

Als ik hiervoor ga dan zal ik ook langere lengtes maken aangezien ik dan een deel van het hout zal afstaan.

Op de foto lijkt het of er al flink barsten in het hout zitten. Geen barsten van het drogen, maar 'fouten' in de stam. De kleur lijkt me ook een beetje vreemd. Voordat je aan de slag gat en flink kosten doet, moet je je er toch van vergewissen dat er bruikbaar hout uit gaat komen. Ik zou eerst de zaagsnede mooi recht maken en dan kijken hoe het hout er uit ziet.
Deze boom is waarschijnlijk een zomereik. Franse eik (wat de meeste houthandels aanbieden)is wintereik, wat een andere structuur heeft.

De foto van de gezaagde kant is wat vertekend: de boom lag over een brede sloot heen en is gezaagd met een kettingzaag met een blad van 40cm. Dus daarmee is zowel de onderkant vervuild met drab uit de sloot en zijn er happen uit de stam gehaald om uiteindelijk de hele stam gezaagd te krijgen. Aankomend weekend ga ik de onderkant recht afzagen met een zaagblad van 63cm (hopelijk voldoende) en daarmee moet ik een beter beeld krijgen van de onderzijde.

Kun je mij verder uitleggen wat het verschil is tussen het hout van de zomereik en de wintereik? ik kan hier online niet echt een antwoord op vinden.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Gisteren eindelijk in het bos de stam aan zowel de boven- als onderzijde gezaagd nadat ik een extra lang zaagblad heb aangeschaft. Aan de onderzijde vlak gezaagd om te kijken wat eruit kwam en aan de bovenzijde ook al op maat moeten zagen om de stam te kunnen draaien. Helaas blijkt aan de onderzijde op 2 plekken het hout zwartblauw verkleurd te zijn wat duidt op ijzer in de stam.

Ik heb zojuist een mailtje naar de zagerij gestuurd of hij nog ideeën heeft over het zagen maar ik vraag het ook graag hier. Zou het nog mogelijk zijn om op een veilige manier hout uit de stam te laten zagen? 2 mogelijke oplossingen die ik zelf bedacht heb zijn:
- Ik zaag nog een aantal schijven van de onderzijde (van ca 30cm dik) om te kijken waar de verkleuring ophoudt (dat zou duiden op dat ik boven het ijzer zit?)
- Ik laat de houtzagerij proberen om de verkleurde delen eruit te zagen (ervan uitgaande dat de verkleuring en dus ook het ijzer in dezelfde (houtsap)baan in het hout zit.

Hebben jullie hier nog tips over? Of heeft wellicht iemand een metaaldetector zodat ik kan proberen te achterhalen waar het ijzer eventueel zit?

Het zou erg jammer zijn om deze stam te verzagen naar brandhout namelijk....

IMG-20200510-WA0008.jpgIMG-20200510-WA0009.jpgIMG-20200510-WA0010.jpgIMG-20200510-WA0011.jpgIMG-20200510-WA0012.jpgIMG-20200510-WA0013.jpgIMG-20200510-WA0015.jpgIMG-20200510-WA0017.jpgIMG-20200510-WA0018.jpgIMG-20200510-WA0019.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Aan de andere kant vind ik de vlekken nou niet heel groot of diep zwart. Ik zou er eerst eens een schijfje van 10 cm afzagen, en kijken wat er gebeurt. En aan oude mensen in de omgeving vragen of er in dat bos in 40-45 intensief geschoten is?
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Aan de andere kant vind ik de vlekken nou niet heel groot of diep zwart. Ik zou er eerst eens een schijfje van 10 cm afzagen, en kijken wat er gebeurt. En aan oude mensen in de omgeving vragen of er in dat bos in 40-45 intensief geschoten is?
Ik kan het eens vragen inderdaad, het dorp is niet heel groot :p ik heb niet echt ervaring met dit soort verkleuringen, maar dit valt dus wel mee?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
een eik van zo'n leeftijd verdient het om met alle respect verwerkt te worden
in bosbeheren en stammen zagen heb ik geen ervaring
het enige mogelijke risico dat ik mij kan voorstellen is dat er niet-opgelost metaal in de stam zit
om je daarop voor te bereiden kan je aan de boomzager vragen wat de kost per tand is mocht hij zijn lintzaag moeten herstellen
en dan is nog de vraag wat het hardste is: het metaal dat er lang in zit, en door het looizuur van de eik reeds aangevreten is, of de hardmetalen tanden van de lintzaag
is er van het metaal dat er ooit in gezeten heeft, nog enkel een verkleuring over, dan heb je enkel houtverlies
andere bedenking: zijn de grijze vlekken daar omdat de opgaande sapstroom de verkleuring van aan de voet meegenomen heeft ?
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Ja ik vraag mij dus ook af of het ijzer ook in het ondereind kan zitten (en dus de verkleuring door de sapstroom omhoog gebracht wordt)

Ik wil heel graag het hout gebruiken maar heb nog niet echt een goed beeld hoe groot het risico van ijzer in het hout is. Het is al met al een behoorlijke investering dus als daar nog een hoop geld bijkomt voor kapotte zagen dan wordt het heel snel heel vervelend.... het enige wat volgens mij uitsluitsel kan geven is een metaaldetector, maar die vergen ook een behoorlijke investering...
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
een eik van zo'n leeftijd verdient het om met alle respect verwerkt te worden
in bosbeheren en stammen zagen heb ik geen ervaring
het enige mogelijke risico dat ik mij kan voorstellen is dat er niet-opgelost metaal in de stam zit
om je daarop voor te bereiden kan je aan de boomzager vragen wat de kost per tand is mocht hij zijn lintzaag moeten herstellen
en dan is nog de vraag wat het hardste is: het metaal dat er lang in zit, en door het looizuur van de eik reeds aangevreten is, of de hardmetalen tanden van de lintzaag
is er van het metaal dat er ooit in gezeten heeft, nog enkel een verkleuring over, dan heb je enkel houtverlies
andere bedenking: zijn de grijze vlekken daar omdat de opgaande sapstroom de verkleuring van aan de voet meegenomen heeft ?

zaaglint verliest :)
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Waarom investeren in een metaaldetector? Die dingen zijn rete populair zeker tijdens deze coronacrisis. Een kleine oproep bij je facebook vrienden en iemand kent vast wel iemand die voor een kleine vergoeding of misschien zelfs gratis even langs wil komen. En als het makkelijk weg te halen is door een kleine schijf van de boom af te zagen kun je die zelfs aan de persoon met de metaaldetector meegeven. Vinden ze vast wel leuk. kost je waarschijnlijk veel minder dan zo’n ding zelf aanschaffen.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Het ijzer zit wel in de buurt van de verkleuring, heb nog niet meegemaakt dat de verkleuring heel verder gaat, eerder centimeters tot 10 a 20 cm. De verkleuring gaat 2 kanten op, niet persee dat die alleen omhoog gaat maar ook dus ook naar beneden. Naar mate de kleur donkerder wordt kom je dichter bij het ijzer, naarmate het lichter wordt ga je er verder vanaf.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.