Boomhut

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
64
4
Utrecht
Niet gehinderd door al te veel kennis of ervaring, wil ik een boomhut bouwen voor mijn kinderen. In de tuin staat een grote walnoot. Plan is om de boom niet te beschadigen. Naast de boom staat een grote, stevige houten blokhut.

Mijn idee is om een dwarsbalk te bevestigen tussen de enorme houten staanders van de blokhut (links van de boom), zodat ik alvast aan 1 kant een makkelijk te maken en stevige basis heb voor een platform. Het platform krijgt een groot gat voor de boom en moet dan aan de andere kant nog ergens op steunen. Om de boom heen liggen grote terrastegels en e.e.a. is niet altijd waterpas, dus mijn plan vooralsnog is om 2 verticale staanders in de border (voorbij het terras) te plaatsen (rechterkant van de boom), zodat het platform daar aan die kant op kan rusten.

Risico's:

- het wordt niet stevig/veilig.
- ik gebruik veel te zware/heftige/dure materialen omdat ik bang ben dat het niet veilig wordt. Resultaat: zwaar en duur.

Ik heb de volgende vragen waarvan ik hoop dat iemand kan helpen:

- Welke houtsoort? Ik denk aan geïmpregneerd douglas. Het is hier nogal vochtig in de omgeving en wil dat het veilig is en een flinke tijd blijft staan.
- Kan ik de twee verticale balken in de border plaatsen door snelcement in een kuil te gieten en de palen er in te zetten?
- Wat voor een dikte/hoogte/breedte balken lijkt logisch om te gebruiken voor het platform (ivm stevigheid, kosten, etc). Op het platform komen dan planken als vloer.

Onderstaand een schets met de situatie gezien van bovenaf.

Schets001.jpg

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
472
219
Wetteren, Belgie
Ik ben geen expert, dus waag me niet aan antwoorden, maar ik heb wel een bedenking: als je de verticale balken gaat ingieten in beton, lijkt me dat de beste manier om houtrot te garanderen. Ik denk dat je beter kan werken met betonpoeren (of een dhz systeem) waarop je de balken kan vastschroeven.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
301
66
Oss
Lees jezelf eerst goed in.
Ja is je eigen tuin misschien maar heb al op plek of 4 gehoord dat ze hem moesten slopen een opa en oma zelfs dwangsom van 10.000 zelfs voor rechtbank geweest zonder gewenste effect.

Overigens zijn er ook speciale bouten om platform vast te maken.

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
236
20
culemborg
Wij hebben laatst iets vergelijkbaars gemaakt van Robinia. Zorg dat het spinthout eraf is waar het in de grond staat en waar de verbindingen zitten en doe iets met schoren. Beton is niet nodig.

PdenB

Actieve deelnemer
7 jan 2023
64
4
Utrecht
Dank voor de reacties tot dusver.

Ik merk gaandeweg mijn inlezen al dat een leuk idee van een boomhut al snel verandert in iets waarbij je een constructeur en architect in moet huren, een vergunning moet aanvragen, een veiligheidsexpert, een extra verzekering of voor 6.000 euro iemand iets moet laten bouwen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik woon in het buitengebied. De eerstvolgende buur woont 1 km verderop. Mijn insteek is om gewoon zelf iets leuks te bouwen. Kan nooit onveiliger zijn dan al die kinderen die een pellet in een boom vastbinden.

De horizontale draagbalk die ik tussen de 2 (enorme) verticale palen van de blokhut wil maken om als startpunt te dienen wilde ik eigenlijk vastmaken met 2 balkdragers. Maar mijn balk is 10x10mm en voor die maat vind ik geen balkdragers.

Wat is een logische, makkelijke manier om een balk stevig vast te maken tussen twee houten palen (verticale balken van de blokhut van 40x40 cm dik) ? Ik kan niet vanaf de buitenkant in de verticale balken schroeven, dus dacht ik: balkdragers er op en horizontale balk er in leggen.

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
25
22
Oosterbeek
Overweeg een dagje dierentuin in Arnhem,
Daar is onlangs een grote speeltuin gebouwd met Robinia hout, kun je heel veel ideeën opdoen.
En er bestaan meerdere boeken over boomhutten bouwen. Hier is vaak zeer waardevolle informatie uit te halen die relevant is voor de situatie ter plaatse.
Als je onder een bepaalde bouwhoogte blijft, mag dat vaak vergunning vrij. Kom je daar boven is een vergunning aanvragen toch raadzaam.
Ken twee situaties waar de boel moest worden afgebroken....., ook in het buitengebied.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.