Boomhazelaar, waarvoor te gebruiken

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Jippie! Ik mag weer eens de stijgijzers aantrekken en 'n boom, gecontroleerd, uit z'n lijden verlossen.

Een boomhazelaar. Die zie je niet echt heel erg vaak (ik kom ze niet dagelijks tegen in ieder geval) en ik vroeg mij af waar het hout vooral goed voor te gebruiken is.
In de kachel kan natuurlijk altijd nog. Maar als ik er wat moois van zou kunnen maken.... Maar wat? (m.a.w. waar is het voor geschikt?).
En wat zijn dan bijvoorbeeld handige lengtes om aan te houden?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Boomhazelaar is prachtig fijn van structuur
een op mijn houtdraaibank handgemaakte schaal in hout van een boomhazelaar van 31 cm diameter, 10-13 cm hoog, 7 mm dik

Het enige nadeel dat ik als houtdraaier er aan merkte, is dat het aan de lucht behoorlijk oxideert en van kleur verandert (net als elzenhout, maar dan wat donkerder).
In z'n algemeenheid denk ik dat als je het voor tafelbaden of planken wil gebruiken, langer beter is, tot de lengte het transport gaat belemmeren. Een meter of 3 dan?
Voor houtdraaiers geldt dat, als de stam dik genoeg is (zeg meer dan 50 cm) de diameter + 10/20 cm een mooie lengte is, ook in verband met het transport.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.