Boktor in vers eiken

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Hallo,

Een klein jaar geleden heb ik enkele eiken die op onze bouwgrond stonden laten vellen, deze zijn deze zomer verzaagd naar planken en liggen sinds deze zomer te drogen buiten.

Toen ik deze namiddag toevallig een stuk schors verwijderde zag ik enkele larven (na wat verder onderzoek op het internet vrij zeker dat ik te maken heb met boktor).

Ik heb daarna wat meer schors verwijderd van enkele andere planken en jammer genoeg kom ik veel larven tegen. Het aantal gaatjes in de planken valt wel zeer goed mee, ze zitten precies voor het overgrote deel nog in de schors. Ik heb ook steekproef gewijs enkele gatjes uitgezaagd, en ze zitten allemaal max 2 a 3 cm diep in het spint. Ik heb geen enkele in het kern hout gevonden (steekproef gewijs natuurlijk).

Nu was ik aan het denken om zo snel mogelijk al het schors te verwijderen, de zijkanten te behandelen en ook in de gaatjes een soort gif? te spuiten? Ik zie echter door de bomen het bos niet meer.

- Lijkt dit jullie een goede aanpak?
- Welke product is het doeltreffendste?
- Als ik de bestaande larven zou kunnen doden, en de zijkanten zijn behandeld. Is dit dan genoeg beschermd tegen toekomstige beestjes? De stammen liggen momenteel in onze tuin, want redelijk bosrijk is.
- Is dit brute pech? Of was dit op 1 of andere manier te vermijden? Planken liggen buiten, niet onder een folie.

Alvast bedankt!
IMG_3860.jpegIMG_3859.jpeg

IMG_3861.jpegIMG_3858.jpeg
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is normaal dat houtworm zich onder de schors nestelt en niets om je druk over te maken. Mogelijk komt er ook wat aantasting van het spinthout, maar dat is ook geen probleem. Als ze in het kernhout komen wil dat zeggen dat het slechte kwaliteit eik is. Behandeling is niet nodig.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Het is hoe dan ook aan te bevelen om hout meteen na het vellen van de schors te ontdoen. Ook als het wel afgedekt is zie je altijd dat het hout onder de schors het langst vochtig blijft en dat is nu net wat je niet wilt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Is normaal dat houtworm zich onder de schors nestelt en niets om je druk over te maken. Mogelijk komt er ook wat aantasting van het spinthout, maar dat is ook geen probleem. Als ze in het kernhout komen wil dat zeggen dat het slechte kwaliteit eik is. Behandeling is niet nodig.
Verklaar 'slechte kwaliteit eik' eens? Want ik had last van houtworm in het kernhout, maar die stam komt van een gezonde eik die nergens rotte/slechte plekken had.
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Ja ook wel benieuwd naar, zelf als het 'slechte' kwaliteit is zou ik het liefst wel zo goed mogelijk beschermen? Ik kan er sowieso betere dingen mee doen als het niet vol gaatjes zit :)

De bomen waar ook allemaal gezond en zonder rot of andere dingen..
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
Het is hoe dan ook aan te bevelen om hout meteen na het vellen van de schors te ontdoen. Ook als het wel afgedekt is zie je altijd dat het hout onder de schors het langst vochtig blijft en dat is nu net wat je niet wilt.
Goed te weten. Ik ging er precies foutief vanuit dat het schors geen problemen op levert. Als ik schaaldelen zie liggen zie ik ze vaak nog met schors aan..
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik schaaldelen zie liggen zie ik ze vaak nog met schors aan..
dat kan afhankelijk zijn van de zorg waarmee men met het hout omgaat + de vraagprijs
de boolen die ik koop, zijn meestal minstens ruw ontschorst, wat een bijkomende behandeling is, dus een extra-lost
belagers vinden in de schors + tussen de schors en het spint een makkelijke schuilplaats + hapklaar voedsel
hier foto's van bij een grote massief-houthandel
de boolen zijn ontschorst
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
dat kan afhankelijk zijn van de zorg waarmee men met het hout omgaat + de vraagprijs
de boolen die ik koop, zijn meestal minstens ruw ontschorst, wat een bijkomende behandeling is, dus een extra-lost
belagers vinden in de schors + tussen de schors en het spint een makkelijke schuilplaats + hapklaar voedsel
hier foto's van bij een grote massief-houthandel
de boolen zijn ontschorst
Bedankt, dus toch best nog wel ontschorsen.

Begrijp ik dan correct dat deze belagers zich niet / of minder zullen vastbijten in planken zonder schors? Ik vermoed nu wel dat diegene die al in het spint zitten er daardoor niet uit gaan. Deze zou ik toch liefst ook zoveel mogelijk verwijderen. Zijn daar producten voor die ik kan gebruiken? liever nu actie nemen dan het risico nemen dat ze toch het kernhout inkruipen en daar veel schade aanrichten denk ik dan?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedankt, dus toch best nog wel ontschorsen.
Begrijp ik dan correct dat deze belagers zich niet / of minder zullen vastbijten in planken zonder schors? Ik vermoed nu wel dat diegene die al in het spint zitten er daardoor niet uit gaan. Deze zou ik toch liefst ook zoveel mogelijk verwijderen. Zijn daar producten voor die ik kan gebruiken? liever nu actie nemen dan het risico nemen dat ze toch het kernhout inkruipen en daar veel schade aanrichten denk ik dan?
daarmee heb ik geen enkele ervaring
ik heb net - speciaal voor jou - mijn eigen massief-houtboer gebeld
die antwoordde dat ontschorsen nooit kwaad kan
de meeste boolen die hij krijgt, zijn ontschorst
is dat niet zo, dat is dat omdat het snel moest gaan
over beuk heeft hij geen twijfel: als je die niet onschorst dat is de hele boom na een paar jaar naar de vaantjes
het is eigenlijk heel simpel: de schors en zelfs het spint ga je nooit gebruiken, dus haal de schors er af
daar kruipt van alles wat je niet graag ziet onder of tussen
met eender welk produkt behandelen is volgens hem niet de gewoonte, zelfs niet voor tropisch hout
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je het spinthout van eik, of iep of andere houtsoort niet gebruiken?
Ik heb laatst wat stukken resthout bij een houthandel gehaald, waaronder een strook iepen, wat de reststrook is waar al het spinthout ( en deels nogwat kernhout) van het iepen schaaldeel in zit.
Ik heb er nog geen bestemming voor, anders dan wat leren schaven, simpel kistje bouwen oid.
Maar vroeg me wel af waarom dat er af was gehaald.
 

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
33
10
daarmee heb ik geen enkele ervaring
ik heb net - speciaal voor jou - mijn eigen massief-houtboer gebeld
die antwoordde dat ontschorsen nooit kwaad kan
de meeste boolen die hij krijgt, zijn ontschorst
is dat niet zo, dat is dat omdat het snel moest gaan
over beuk heeft hij geen twijfel: als je die niet onschorst dat is de hele boom na een paar jaar naar de vaantjes
het is eigenlijk heel simpel: de schors en zelfs het spint ga je nooit gebruiken, dus haal de schors er af
daar kruipt van alles wat je niet graag ziet onder of tussen
met eender welk produkt behandelen is volgens hem niet de gewoonte, zelfs niet voor tropisch hout
Dag ZotVanHout,

Dat is zeer vriendelijk van u! Bedankt daarvoor. Duidelijk, ik weet wat me te doen staat, alle geluk gaat de schors er relatief eenvoudig af.

Ik blijf toch een beetje huiverig over die paar die al in de spint zitten, maar misschien moet ik me daarvoor toch niet zo veel zorgen maken.

Bedankt allemaal!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je het spinthout van eik, of iep of andere houtsoort niet gebruiken?
ik hoor steeds alom dat domme vragen ni bestaan 🤣
hangt er van af waarvoor dat spinthout bestemd is, en hoe je het behandelt
alleen reeds uit esthetische overwegingen gebruik ik het bij eik niet, want de kleur ervan steekt schril af tegen die van het oudere hout
het voelt ook veel zachter aan
bij een kennis moesten de dragende plafondbalken van een gekocht huis dringend behandeld worden omdat er spinthout was, en de beestjes zich vol vraten
die is tijdelijk elders gaan logeren, omdat de behandeling zo schadelijk voor de gezondheid was
verleden week zag ik een oude kast (iep of olm ?) waar in het rechterpaneel van boven tot onder een 7 cm brede strook spinthout liep, die doorzeefd was
bij het boolhout dat ik koop, zitten regelmatig vreetgaten in het spinthout, maar gelukkiglijk niet in het oudere hout
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik gebruik bij enkele houtsoorten graag het spinthout. Dit is dan wel bij Houtdraaien. Goudenregen en noten hebben een heel mooi contrast. Dit zal wel de uitzondering zijn die de regel bevestigd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Verklaar 'slechte kwaliteit eik' eens? Want ik had last van houtworm in het kernhout, maar die stam komt van een gezonde eik die nergens rotte/slechte plekken had.
Ik heb me niet goed uitgedrukt. In eik hoort geen houtworm in het kernhout te zitten. Vandaar dat ik het heb over 'slechte kwaliteit'. Dit is niet noodzakelijk hout wat zichtbare gebreken vertoont. Maar om een of andere reden wordt het toch aangetast. Ik zie dat ook in mijn brandhout. Amerikaanse en inlandse eik. De schors is van alle hout helemaal uitgevreten. Bij de Amerikaanse eik zijn sommige stukken kernhout (maar niet veel) aangetast.Bij de inlandse eik is er geen aantasting.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ja het schijnt tegenwoordig vaker voor te komen dat nathoutboorders ook kernhout van inlandse eik aankunnen. Op de houtveiling iemand gesproken die zei dat ie daarom geen eiken met sterk aangetast spint -dood op stam- meer koopt en via via een inkoper die zegt dat tegenwoordig eiken stammen die geruime tijd opgeslagen liggen in bos, zo sterk aangetast kunnen worden dat ze waardeloos worden. Voorheen waren dood op stam eiken juist interessant omdat het spint vaak dun is en de schors er af ligt die dus niet meegerekend wordt bij de inhoud van de stam. Zouden er andere/nieuwe soorten beestjes intrede doen? Klimaatverandering?
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je het spinthout van eik, of iep of andere houtsoort niet gebruiken?
Goede vraag zeker in het kader van: Er is geen goed of slecht hout, er zijn alleen goede en slechte toepassingen van hout. Spinthout bevat relatief veel zetmeel en weinig afweerstoffen zoals looizuur, waardoor spinthout een prima voedselbron voor boktor en houtworm is. Dus eikenspint wordt hier niet vaak gebruikt als zijnde slecht hout. Spint wordt ook veel sneller aangestast door schimmels ed als kernhout en verliest dan zijn sterkte terwijl het kernhout dan nog prima kan zijn.
Maar als je kijkt wat er van oudsher in Engeland altijd voor Swill Baskets wordt gebruikt dan is dat juist eikenspint! Bij voorkeur rechte dunne eiken van 10-15cm dik deze zijn bij deze dikte nog weinig of niet verkernt.
Evenwel wordt het gespleten hout voor de laatste splijting gekookt dus waarschijnlijk heeft dat wel invloed op de hoeveelheid zetmeel en dus op de kans van aantasting. Maar toch Swill Baskets zijn/waren grote sterke manden die voor vanalles en nog wat gebruikt worden.
1646135584637.png
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
In mijn geval betreft het inderdaad ook inlandse eik.
Ja het schijnt tegenwoordig vaker voor te komen dat nathoutboorders ook kernhout van inlandse eik aankunnen. Op de houtveiling iemand gesproken die zei dat ie daarom geen eiken met sterk aangetast spint -dood op stam- meer koopt en via via een inkoper die zegt dat tegenwoordig eiken stammen die geruime tijd opgeslagen liggen in bos, zo sterk aangetast kunnen worden dat ze waardeloos worden. Voorheen waren dood op stam eiken juist interessant omdat het spint vaak dun is en de schors er af ligt die dus niet meegerekend wordt bij de inhoud van de stam. Zouden er andere/nieuwe soorten beestjes intrede doen? Klimaatverandering?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.