Boerenkar oftewel "Wupkoare"

Roel22

Post veel
27 feb 2017
978
354
Prov. Groningen
Ik kreeg het verzoek van een oudere meneer of ik zijn schaalmodel van een boerenkar wilde opknappen. Hij had er als kind mee gespeeld en het ding had uiteraard meestal in weer en wind buiten gestaan. Tot hij was uitgespeeld en zijn aandacht uitging naar andere wipperij dan de "wipkar" TOen kwam hij op zolder en tot afgelopen jaar daar in alle rust stof kunnen verzamelen. Er ontbrak het e.e.a. aan houtwerk en hier en daar wat rot, maar ik heb de kar toch weer redelijk in goede staat weten te krijgen. De echte karren werden veelal gebruikt om met gebruik van paardenkracht de aardappelen van het land te halen naar de pramen die in het kanaal lagen te brengen. Dit nog in de tijd dat aardappelrooien handwerk was. Nu hoorde ik dat tot mijn spijt de man niet erg lang meer te gaan heeft en ik heb met spoed de klus geklaard en nu is ie nog blij het eindresultaat te zien. :)
Schaalmodel.
DSCF5869.JPG
En een echte.
wupkoare.jpg
En zo werden de piepers naar de praam gebracht.
wupkoare.10.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.