Boekenplank in nis - onzichtbare bevestiging

Bvdh

Nieuw lid
26 mrt 2022
1
0
Zwolle
Ik wil graag twee boekenplanken maken in een nis in één van onze slaapkamers. Het liefst gebruik ik 1 plank voor het overbruggen van de gehele breedte en monteer ik ze onzichtbaar. De te overbruggen breedte is +- 176cm. Qua hout denk ik aan populieren multiplex, vanwege de mooie uitstraling. Nu denk ik aan onderstaande wat betreft hout en bevestiging.

Hout:

Bevestiging:

Graag maak ik van jullie expertise gebruik. Is een dergelijke constructie aan te raden? En is het mogelijk om zonder problemen het benodigde gat te boren in de populieren multiplex planken voor de onzichtbare bevestiging? Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
150
37
66
Groningen, stad
Bij wat je vraagt, is alles mogelijk. Het hangt af hoe nauwkeurig je kan werken, je ervaring en welk gereedschap gebruik je.
Ikzelf zou op de achterwand en zijwanden een houten balk schroeven, en dan een "holle" dikke plank maken welke je over de vastgeschroefde balken op de muur schuift

• Leuk
Waarderingen: Willwood

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.927
3.241
Gaanderen
Ik heb deze bevestiging met 4 cm dik eiken gedaan. Wel 75 cm lang en 20 cm diep. Het probleem is de nauwkeurigheid. Je boor kan in steen ook iets weglopen ook in massief hout kan dit gebeuren. Nu is er best wat ruimte om te spelen. Het belangrijkste is dat de gaten even hoog zitten anders zit de plank scheef.
Het aantal pluggen en de belasting moet wel op elkaar zijn afgestemd

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
307
163
Leiden
Ik heb iets soortgelijks gedaan met een eiken plank. Meet de dragers wel goed na. De mijne waren .2mm dikker dan aangegeven, daardoor was het dus aardig klooien met boren in het hout. (Ik had er ook 1 in proberen te krijgen met aardig geweld, die is er nooit meer uit gekomen :ROFLMAO:)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.