BLUM MOVENTO voor inliggende schuiven ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voor inliggende houten schuiven raadt mijn leverancier de BLUM MOVENTO aan, in combinatie met de diepteverstelling.
Bij het openen ligt de geleider onder de schuif.
Maar in gesloten toestand blijft het opstaande been van de geleider zichtbaar.
Wat zijn de alternatieven waarbij dat deel van de geleider niet zichtbaar is ?

1613719263134.png
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik snap niet wat je bedoelt: "Maar in gesloten toestand blijft het opstaande been van de geleider zichtbaar.". Gesloten is niks zichtbaar en open ook niet.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik denk dat Zot bedoeld dat bij inliggende fronten je de geleider zou zien in gesloten toestand?

Of dat zo is weet ik niet......ik heb deze geleiders tot nu toe alleen toegepast bij opbouw fronten.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Zot.....ik zit je vraag nog eens te lezen.

Bedoel je nu dat in gesloten toestand je aan de onderkant de geleider ziet?
Want als dat zo is, heb je dan de bodem wel verdiept.?
Het front moet ong 10mm voorbij de bodem steken om de geleider en de vergrendeling te verbergen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Voor inliggende houten schuiven raadt mijn leverancier de BLUM MOVENTO aan, in combinatie met de diepteverstelling.
Bij het openen ligt de geleider onder de schuif.
Maar in gesloten toestand blijft het opstaande been van de geleider zichtbaar.
Wat zijn de alternatieven waarbij dat deel van de geleider niet zichtbaar is ?

Bekijk bijlage 99015
Strakker monteren, ga gerust naar 1mm. Dan kun je er echt niet meer langs kijken. Blum Movento geeft geen krimp, zelfs als je naar de volle belasting gaat zie ik hier geen problemen. En als het na verloop van tijd toch mocht gaan aanlopen heb je altijd nog de verstelmogelijkheden om dat op te lossen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
laat me eerlijk schrijven dat ik in mijn relatief korte loopbaan nog maar enkel schuiven met een opliggende voorkant geïnstalleerd heb
daarmee heb je immers de minste afstelproblemen
omdat ik nu aan inliggende deuren toe ben, is het vervolg dat ook de voorkanten van de schuiven inliggend worden
daarom vroeg ik me af of daarvoor andere geleiders bestaan
ik heb de vraag aan 2 leveranciers voorgelegd
de ene raadde mij volledig onderliggende geleiders aan, zoals voor een tablet dat je uittrekt, en waarop je bv een tv plaatst
blijkbaar zijn die ook 3D instelbaar
de andere stuurde mij naar blum movento, wat mij wel bekend is, maar strikt genomen niet aan mijn vraag tegemoetkomt
het deel van de geleider dat je op de wand van het corpus schroeft, heeft de vorm van een L
dat betekent dat je door de spleet/ruimte die je tussen front en corpus laat, nog altijd het opstaande been van die L ziet
technisch gezien zou ik die movento kunnen gebruiken, maar ik wil de beste oplossing
ja, je hoeft me niet te zeggen dat ik het mijzelf moeilijker maak dan strikt nodig is
Ik denk dat Zot bedoeld dat bij inliggende fronten je de geleider zou zien in gesloten toestand?
@Puff
precies !
Strakker monteren, ga gerust naar 1mm. Dan kun je er echt niet meer langs kijken.
@LeonvB
goeie aanpak
alhoewel ik daar schrik van krijg
bij een opening van 1 mm zie je snel een afwijking van 0,5 mm
bij een opening van 3 mm is 0,5 mm relatief weinig

beste collega's,
ik doel op het onderstaande
zoals LeonvB aanstipt, zal met een voorkant er op het opstaande deel van de L veel minder opvallen

niettemin ga ik het eerst met de onderliggende geleiders proberen

dank voor jullie hulp !

1613760882506.png
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
3mm aan beide zijden zou ik nou niet bepaald moeilijk maken noemen ;)
Zaag de fronten op exact de binnenmaat. Daarna schaaf je ze op maat. Dat is makkelijker, want je kunt geleidelijk naar het juiste formaat toe werken.

Wel of geen stang plaatsen hangt van de plaats van de sifon af. Als deze redelijk ver naar achteren zit kun je gewoon een inkeping maken in de lade.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa en ZotVanHout

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Zot......die foto die je geplaatst hebt is toch niet van een complete lade?
Daar komt toch nog een front voor?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zot......die foto die je geplaatst hebt is toch niet van een complete lade?
Daar komt toch nog een front voor?
Puff, ben toen even Zot geweest 😭
voor de illustratie van mijn vraag is dit een ideaal voorbeeld
dit is de definitieve lade
alleen . . . het is een lade die achter een deur zit
in het onderste deel van het corpus steekt een vuilbak
het was onpraktisch om het bovenste deel (50 cm diep, 28 cm breed, 20 cm hoog) als schab te gebruiken
dus een lade, zonder voorkant, maar na sluiten van de deur valt dat nog mee 🤣
je hebt een punt
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ook bij zo'n inleggend lade maak je gebruik van een front dat breder is dan de lade zelf. De geleider zet je dan dus de frontdikte dieper in het corpus. Dan zit de geleider bijna net zo uit het zicht als bij een overliggende lade.

Groet,
CC
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ook bij zo'n inleggend lade maak je gebruik van een front dat breder is dan de lade zelf. De geleider zet je dan dus de frontdikte dieper in het corpus. Dan zit de geleider bijna net zo uit het zicht als bij een overliggende lade.
dank voor het delen van jouw kijk
mijn aanpak is eerder 'ik bekijk het vanuit alle kanten & pas dan doe ik het' ipv 'ik doe het wel & en nadien zie ik of het goed is'
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Zo gaat dat er dan uit zien
 

Bijlagen

  • 8FEE6576-5056-4FE9-940D-C18419087868.jpeg
    8FEE6576-5056-4FE9-940D-C18419087868.jpeg
    75,9 KB · Weergaven: 31
  • C396A1D0-9E75-4CFC-9D74-476A5D48850D.jpeg
    C396A1D0-9E75-4CFC-9D74-476A5D48850D.jpeg
    75,8 KB · Weergaven: 31

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
movento tip on blumotion ?
kan ik die ook gebruiken voor een schuif van 90 cm breed onder een wasbekken waar voor de sifon een uitsparing gemaakt is ?
of is dat onmogelijk omdat ik hier geen synchronisatiestang kan plaatsen ?
Lijkt mij geen probleem, die stang zit vrij ver naar voren. Of je moet heel ondiepe laden hebben.

Overigens die foto die je liet zien, zo maak je niet een inliggende lade. Je front is altijd iets breder dan de lade zelf, dat kan je heel makkelijk zeer precies zagen naar 2 mm speling, dan zie je de geleider echt niet.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
De structuur van je lade verandert bij de blum geleiders toch niet hoe je je front ook wil, het is de maat van het front en de montage in de diepte van de corpus die ervoor zorgt dat je lade opdek of inliggend wordt, of vergis ik mij schromelijk ?
Kris
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
De structuur van je lade verandert bij de blum geleiders toch niet hoe je je front ook wil, het is de maat van het front en de montage in de diepte van de corpus die ervoor zorgt dat je lade opdek of inliggend wordt, of vergis ik mij schromelijk ?
Kris
Daar heb je volledig gelijk. De opbouw van de lade blijft identiek. Bij een opliggende lade ligt het front echter volledig over de zijde van de kast en dus ook volledig over de geleider. Bij een inliggende lade zou je in theorie langs het front de geleider kunnen zien zitten.Als ik het goed begrijp is dat ook het punt van de OP. Maar zoals mijn foto hierboven laat zien valt dat in de praktijk reuze mee😁

Groet,
CC
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ccrider
ivm

1613808047115.png

je had het in jouw reactie bij het rechte eind
met mijn antwoord wou ik aangeven dat ik mij altijd in de mate van het mogelijke het volledige maakproces voor de geest haal of voorstel, eer ik de zaag in het hout zet
vandaar dat ik mij de vraag over de zichtbaarheid van het vaste opstaande deel van de geleider stelde
met een front er voor + een voeg van 3 mm zal je zelfs op ooghoogte moeite moeten doen om de geleider te zien zitten
dank voor je foto's
en ook aan de andere collega's dank voor de snelle antwoorden !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.