Blokken hout gekregen, Els of Eik?

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Van een vriend kreeg ik een paar blokken stam en tak.
Hij had ze weer van een kennis die het ook weer had gekregen.
Ik kan met mijn bescheiden kennis van hout er niet achter komen of het nou els of eik is.
Volgens vriend waren de blokken overgedragen als els, maar mij lijkt dit niet bij de schors te passen.
Mogelijk is hier de kennis waarmee aan de hand van foto's kan worden aangegeven welke houtsoort dit is?

IMG_20210131_164549.jpg

IMG_20210131_164555.jpg

IMG_20210131_164601.jpg
IMG_20210131_164606.jpg
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
de kleur op de zaagkanten is erg verschillend
sommige hebben een donkerder hart
is het geen mengeling ?
beste test is om een stuk te ontschorsen + schaven
Zou best een mengeling kunnen zijn, zoals gezegd gekregen uit derde hand.
Wat wordt er beter zichtbaar wanneer ik ga ontschorsen en schaven, en hoe groot moet dan ontschorst en geschaafd worden?
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Inmiddels via jullie bijdragen bekend, die met een donkere kern zijn zeker geen eik en of els.
Over de schors van de mogelijk wel els zijnde blokken heb ik inmiddels zoveel foto's op het wijde web gezien, dat ik er echt geen schors meer van kan maken.
Sommige schors ziet er bij oudere bomen bijna net zo uit als bij een eik, bij jongere bomen is de schors veel gladder.
Tenminste zwarte els.
Andere soorten els hebben weer andere structuren in de schors.

Nu nog uitvloeien wat de blokken met oranje kleur zijn.
Als dit wel els is zou ik het mogelijk kunnen verwerken tot rookhout voor vis.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
317
Aan de schors te zien denk ik niet dat de oranje stammen van de els zijn. Ook als ze ouder worden ontstaat er niet zo'n grof oppervlak. En dezen zijn nog niet zo erg oud, wellicht een jaartje of twintig. Het zou wellicht nog Es kunnen zijn. Als het zaagoppervlak vers is is dat een bleek uitziend vlak, maar na enige tijd drogen treedt vaak een donkere verkleuring op. Jonge es heeft een gladde schors die ruwer wordt naarmate de leeftijd toeneemt.
Es 3.jpg
 

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Dank hiervoor.
Ik ga maar eens proberen te achterhalen of degene die de stammen heeft omgelegd weet wat voor boom het is geweest.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Het zou enorm helpen als je een geschaafd (of fijn bezaagd) zaagvlak in de lengterichting van de stammen kunt laten zien. De meeste inlandse houtsoorten zijn dan goed aan kleur en nerfverloop te herkennen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik hou het op Els, ervaring met het verkleuren van onlangs gezaagde Els. Zou anders graag willen weten welke boom zo verkleurd:unsure:
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
De oranje stammen lijken mij inderdaad els (ik denk dat we daar met z'n allen wel over eens zijn?)
Maar er liggen zoals eerder al gezegd ook andersoortige stammetjes bij, die niet zo naar oranje kleuren. Dat kan daardoor dus bijna geen els zijn, anders waren die ook oranje-achtig geweest. Of ze moeten zeer recent gezaagd zijn (<1 uur voor het nemen van de foto), maar ook dan klopt die donkere kern niet.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Aan de schors te zien denk ik niet dat de oranje stammen van de els zijn. Ook als ze ouder worden ontstaat er niet zo'n grof oppervlak. En dezen zijn nog niet zo erg oud, wellicht een jaartje of twintig. Het zou wellicht nog Es kunnen zijn. Als het zaagoppervlak vers is is dat een bleek uitziend vlak, maar na enige tijd drogen treedt vaak een donkere verkleuring op. Jonge es heeft een gladde schors die ruwer wordt naarmate de leeftijd toeneemt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
20210201_202023.jpg
Rood is els. Blauw is populier of wilg en geel weet ik zo niet.

Sorry voor mijn dikke vinger tekenen 😅
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210201-201853_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210201-201853_Samsung Internet.jpg
    116,8 KB · Weergaven: 8
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Hakar

Actieve deelnemer
5 feb 2020
25
3
Dikke vinger is u vergeven.
Alleen al hiermee kan ik in ieder geval een schifting maken in wat absoluut niet in aanmerking komt als rookhout.
Navraag tot nu toe in het via via kanaal leerde dat de dikke blokken met egale lichte kleur vrijdag nog zijn ingekort omdat ze dan beter te hanteren waren.
Was me ook al opgevallen dat deze blokken relatief zwaar zijn in vergelijking met beuken stammen van ongeveer dezelfde omtrek en grootte.
Wanneer ik vandaag nog kans zie, ga ik de blokken eens selecteren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Navraag tot nu toe in het via via kanaal leerde dat de dikke blokken met egale lichte kleur vrijdag nog zijn ingekort omdat ze dan beter te hanteren waren.
Dat kan kloppen. Els verkleurd naar de donkere kleur na een aantal uur in de zomer (veel vocht) na een aantal dagen in de winter (minder vocht)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.