Bloemenbak, waterdicht maken

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zoals ik in een ander topic schreef heeft mijn vrouw me gevraagd om twee bloemenbakken te maken die passen bij de twee tuinbanken van bankirai die ik ook heb gemaakt.

Wat is nu de beste manier om die bakken te maken? Ik heb nog niet opgelost hoe de bak waterdicht wordt
Onderzijde betonplex, de rest bankirai en plastic om alles water dicht te maken? of binnenbak van betonplex maken en dan "bekleden" met bankirai?

De maten zijn 1500x300x450mm
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Water moet weg kunnen lopen dus ik zou het zeker niet waterdicht maken. Zelf heb ik dit opgelost door een kuip van douglas te maken met worteldoek erin om de grond binnen te houden.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Ik heb het opgegeven om hout permanent waterdicht afgewerkt te krijgen. Maar er is wel een manier, hoor.

Wat ik tegenwoordig doe is een voering van EPDM-folie maken en die met EPDM-kit vastlijmen. DaandeW zegt heel terecht dat je er wel voor moet zorgen dat het water eruit kan, want anders gaan de wortels rotten. Mijn oplossing was om een paar pijpjes PVC door de bodem te voeren en de naad tussen de pijpjes en de EPDM-folie ook gewoon met de kit af te smeren. Het is even wat geklieder (tapen en handschoentjes helpen!), maar het blijft jaren lang goed waterdicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Water moet weg kunnen lopen dus ik zou het zeker niet waterdicht maken. Zelf heb ik dit opgelost door een kuip van douglas te maken met worteldoek erin om de grond binnen te houden.
Waterdicht is verkeerd uitgedrukt, ik wil voorkomen dat de bak met het water leegloopt.
Hoe krijg ik de worteldoek een beetje netjes in de bak? Of maak ik me teveel zorgen? bovenkant vast nieten en beetje netjes de hoeken erin frommelen? Ik heb een keer een oppot bak gemaakt en dat zag er niet uit:) Vandaar mijn vraag.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Houd er rekening mee dat worteldoek is bedoeld om wortels tegen te houden. Niet om water tegen te houden...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Onderzijde betonplex, de rest bankirai en plastic om alles water dicht te maken? of binnenbak van betonplex maken en dan "bekleden" met bankirai?
betonplex is niet gemaakt om voortdurend nat te staan
gaat uiteraard langer mee dan vuren
voor de bodem is bankirai prima
latten tussenruimte laten het overtollige water door
worteldoek gaat de zijkanten vochtig houden
gewoon siloplastiek en onderaan gaten er in
 
J

j1eke

Guest
Voor invouwen van worteldoek of landbouwfolie(meestal onze keuze) doe ik meestal eerst een (langste) zijkant, de bodem en de overliggende zijkant. Daarna kun je het overtollige netjes in de hoeken achter het doek van de laatste zijdes vouwen en vastnieten.
Alleen het bovenste deel hoeft maar netjes te zijn natuurlijk, al zit het er wat meer profi uit als alles netjes glad ligt.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Het punt dat ik probeerde te maken is dat je liever niet hebt dat je hout steeds vochtig blijft, terwijl er toch zuurstof bij kan komen. Dat is een recept voor spoedige rot... Maar verder moet je uiteraard zelf weten waar je voorkeur naar uitgaat.

De vouwmethode van de vorige poster is inderdaad zo ongeveer hoe ik het ook doe. Dat levert een nette voering van je bak op.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Ik zou 2 rechthoekige speciekuipen als binnenbak nemen en de afmetingen van de mantel daar op aanpassen.
Hornbach heeft 2 modellen: 65 liter en 90 liter .
Goedkoop, gemakkelijk en (afhankelijk van de constructie) ook nog eens uitwisselbaar.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
je kan vijverfolie nemen, heb ik ook gedaan met een kweekbak, dan heb ik op 5-10cm van de bodem een gat geboord en een doorzichtig stukje slang erdoorheen gestoken, om een ovbeschot aan water af te voeren, dat kun je, echt als overloop, aan de achterkant doen zodat het niet zo opvalt en dan even in de vijverfolie heel klein gaatje maken en dat strak om het stukje slang heen doen.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
965
306
Rosmalen
Speciekuipen is inderdaad een goed idee, wij hebben nu van die betonlook bakken in de tuin staan, maar die hebben hun beste tijd gehad, misschien toch zelf iets maken. Met zo'n speciekuip kun je een paar latten als bodem maken, en dan de gaten voor afwatering niet bij die latten boren, blijft het hout droger, en zo'n speciekuip is behoorlijk stevig. Wel iets van gaas over de laten leggen dat de aarde er niet uitloopt (nog beter, fijn gaas over de gaten, eerst een laag kleikorrels, dan de aarde). En een beetje van de grond af op pootjes, zodat de mieren eruit blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Heb zelf een bak gemaakt met 2 speciekuipen er in.
Deze hangen op een rand van hout.
Geen steun onder de bak.
Dat blijft prima zitten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
het idee van die speciekuipen heb ik direct in praktijk gebracht
is een goed idee
geen probleem met een plastiek die toch ook de houten zijwanden vochtig houdt
geen bodem die na een paar verrot is
enkel voor de esthetica nog zijwanden er rond
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Vanmiddag aan het zagen en schroeven geweest en dit is de tussenstand. Aan de binnenkant komt vrijwel zeker gewoon vijverfolie, voor de ondersteuning / bodem moet ik nog wat verzinnen.
Zoals je ziet past alles nu heel mooi bij elkaar, zo mooi dat mijn vrouw voor de andere zijde van het terras een tweede bloembak heeft "besteld".

De verjonging aan de achter zijde is niet zo goed gelukt, aan de voorzijde is de tweede poging. Gewoon met invalzaag, decourpeerzaag en iets beter nagedacht zodat ik fatsoenlijk kon zagen.


Wat heb ik weer geleerd?
Soms boor je teveel voor, in dit geval de gaten voor de extra poot in het midden, de gaten van de schroeven zitten niet helemaal in het midden van de V aan de onderzijde.
Liniaal van de invalzaag gewoon vast zetten, ging op het fijne stof toch aan de wandel.

Voor de poten heb ik lariks genomen, alles is geschroefd en dus tzt makkelijk los te halen
 

Bijlagen

  • IMG_1390.jpg
    IMG_1390.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 42
  • IMG_1391.jpg
    IMG_1391.jpg
    199,8 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.