Bloedvlekken

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Hoe goed is bloed te verwijderen uit hout? Loop al 3 dagen met 17 pleisters op m'n handen. Leuk hoor, dat hout bewerken...😞🩸😋

Dan toch maar handschoenen aan, vrees ik...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.034
2.571
Dat klinkt meer als handen bewerken. Als het goed bloed gaan de meeste handschoenen je ook niet helpen. Misschien toch je werkwijze eens onder de loep nemen. Voor nu, sterkte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aheijdendael

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Wat ben jij aan het doen dat je zoveel pleisters nodig heb?
Ik heb trouwens wel een verbanddoosje aan de muur hangen.
Ik werk meestal zonder handschoenen
 

WR1944

Oud hout
Het klinkt misschien straal bezopen maar probeer het eens met spuug. De enzymen in spuug vreten het bloed op. Het werkt ook goed op stof waar bloedvlekken op gekomen zijn. De werking van Biotex en dergelijken berust ook op enzymen-basis.
Ik weet niet of die verwondingen door het houtbewerken komen maar als dat zo is zou een voorzichtiger aanpak aan te bevelen zijn. Er zijn voldoende scherpe voorwerpen aanwezig in een werkplaats. Zorg ervoor dat je scherpe zaken zodanig neerlegt dat ze je niet kunnen verwonden. Blijf met je handen ALTIJD achter de scherpe delen van gereedschap en houd 24/7 in de gaten waar de mogelijke gevaarlijke punten zijn als je iets aan het bewerken bent.
Beterschap.
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Nou.... Het is gewoon iedere keer m'n eigen stomme fout. Ik ben bezig 'n werkbank te maken van 150x70cm.
Het hout dat ik daarvoor gebruik zijn balkjes van 7x7x80 die allemaal zo scheef zijn als 'n hoepel. Dus er moet veel geschaafd worden. De schaaf die ik daarvoor gebruik (met afgerond schaafblad) is eigenlijk te licht. Met als gevolg dat tijdens het terug trekken van de schaaf het ding van het hout af 'schiet'. En mijn motoriek is blijkbaar niet snel genoeg om dat door te hebben, voordat ik de schaaf weer naar voren duw.

Gevolg, mijn hand slaat tegen de kopse kant van het hout

Ik vermoed dat een iets zwaardere schaaf wel zo helpen om dit te voorkomen. Of gewoon rechte balkjes kopen! Maar jah, recycling galore is het devies daar waar ik die werkbank voor aan het maken heb. Voordat ze daar geld willen uitgeven aan iets... ;-)

Het spuug verhaal klinkt wel aannemelijk trouwens! Maar waarschijnlijk gaat ik die bloedvlek er gewoon uit schaven uiteindelijk. :) Toch handig om te weten!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Gewoon handschoenen dragen. Ik draag nu ook vaak (meestal) stretch nitril gedompelde handschoenen. Die beschermen tegen kleine ongelukjes en hinderen fijne motoriek niet. Geen schande om te dragen. De tijd van alles met blote handen is voorbij. Vroeger, toen de keuze van handschoenen beperkt was tot zware, stijve leren handschoenen, was met de blote handen vaak de enige optie bij fijn werk.
Die dunne handschoenen zijn verkrijgbaar in alle maten, kleuren, toepassingen, prijzen en kwaliteiten. Even uitzoeken wat prettig draagt en goed werkt.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
De kluswonden zijn mij wel bekend hoor! Na twee dagen schaven vorige week waren mijn handen meer blaar dan huid. Ik moet zeggen dat ik daar de laatste week zo veel nadeel van heb ondervonden dat ik hoop mijn lesje te hebben geleerd. Tijdens het grove schaafwerk draag ik voortaan dus handschoenen.

Ook beitelen en het slijpen van mijn gereedschap bezorgt me dikwijls een pleister. Gelukkig zijn die, bij goed scherp gereedschap, ook zo weer geheeld... Maar er zijn genoeg plekken om je te bezeren. Naar mijn gevoel zal je ze één voor één een keer moeten ervaren om er echt van te leren. De zaagtafel/frees uitgesloten, natuurlijk; die les heb ik na het kijken van enkele youtubevideo's al ter harte genomen.

Edit:
En om nog op je eerste vraag in te gaan: Die bloedvlekken kan je natuurlijk weer wegschaven. Maar dan dreig je wel in een vicieuze cirkel te belanden ;)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Goede 'tea tree oil' (=100% zuiver) op de wond, laat de wond ook sneller en mooier genezen, is mijn ervaring. Zeker als je wat ouder bent, zoals ik. Doe er eerst een pleister, om het bloeden te stoppen. En dan 's-nachts deze olie er op.

Let op: de goedkope zijn verdund en die werken niet. Bij de betere drogist kun je van het merk Chi halen. Die is goed. Er zijn meer merken.

Tja, en bloed op het hout direct wegvegen en daarna een paar schaafstreken overheen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Nou.... Het is gewoon iedere keer m'n eigen stomme fout. Ik ben bezig 'n werkbank te maken van 150x70cm.
Het hout dat ik daarvoor gebruik zijn balkjes van 7x7x80 die allemaal zo scheef zijn als 'n hoepel. Dus er moet veel geschaafd worden. De schaaf die ik daarvoor gebruik (met afgerond schaafblad) is eigenlijk te licht. Met als gevolg dat tijdens het terug trekken van de schaaf het ding van het hout af 'schiet'. En mijn motoriek is blijkbaar niet snel genoeg om dat door te hebben, voordat ik de schaaf weer naar voren duw.

Gevolg, mijn hand slaat tegen de kopse kant van het hout

Ik vermoed dat een iets zwaardere schaaf wel zo helpen om dit te voorkomen. Of gewoon rechte balkjes kopen! Maar jah, recycling galore is het devies daar waar ik die werkbank voor aan het maken heb. Voordat ze daar geld willen uitgeven aan iets... ;-)

Het spuug verhaal klinkt wel aannemelijk trouwens! Maar waarschijnlijk gaat ik die bloedvlek er gewoon uit schaven uiteindelijk. :) Toch handig om te weten!

Mijn vlak en vandiktebankje heeft daar best zin in! (En anders toch overwegen eens een andere schaaf bij te halen?)
Hulde voor de recycling/repurposing, er gaat al genoeg naar de vuilstort....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.