Blind bevestigen balk aan muur

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een methode om balken blind aan een muur te verbinden. Nou heb ik verschillende blinde balk verbinding methodes gevonden, maar die zijn hout op hout. Aangezien de ruimte tussen kozijn en dak maximaal 25 cm is en het voor het aanzicht mooier is wil ik de balken direct tegen de muur hebben ipv een balk over de hele breedte van het huis. Heb gedacht aan een draadeind in het midden van de balk, maar wil graag horen wat men over dit soort constructies vindt.

Pergola afmetingen: 10.2m (b) x 3.6m (d) x +/- 2.5m (h). Moet voorzien worden van lamellen dak.
 

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een methode om balken blind aan een muur te verbinden. Nou heb ik verschillende blinde balk verbinding methodes gevonden, maar die zijn hout op hout. Aangezien de ruimte tussen kozijn en dak maximaal 25 cm is en het voor het aanzicht mooier is wil ik de balken direct tegen de muur hebben ipv een balk over de hele breedte van het huis. Heb gedacht aan een draadeind in het midden van de balk, maar wil graag horen wat men over dit soort constructies vindt.

Pergola afmetingen: 10.2m (b) x 3.6m (d) x +/- 2.5m (h). Moet voorzien worden van lamellen dak.
 

Bijlagen

  • 20220330_150446.jpg
    20220330_150446.jpg
    203,4 KB · Weergaven: 53

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik verwacht dat dat draadeind weinig weerstand tegen horizontale trek heeft
balkdragers zijn een alternatief, maar die blijven zichtbaar
moet het onzichtbaar zijn, dan denk ik aan stukken T-profiel die je met de kop tegen de muur zet
T-profiel + alle bevestigingen daarvan in de kop van de balken uitfrezen
dwarsijzer door het uitstekende deel van de T
 
  • Leuk
Waarderingen: CAMP

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
Daar ben ik ook bang voor, dat de horizontale kracht te veel wordt.

1649324028756.png1649324047547.png
Dacht aan zoiets, maar zoals je ziet zijn deze voor hout op hout. Wellicht iets op maat laten lassen dan.

Andere optie eventueel: baksteen uitbeitelen en ze daarin leggen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
de linkse kan je toch met pluggen aan je muur vastmaken ?
wil je onzichtbaar werken, dan mag die niet groter zijn dan de sectie van je balken
je kan de baksteen uitbeitelen, maar hoe vang je dan de horizontale trek op ?
 

CAMP

Nieuw lid
28 jun 2021
15
0
Huizen
Klopt helemaal dank voor de feedback!

Ga opzoek naar dergelijke T-stukken en anders op maat laten maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Laat ze dan wel verzinken of van rvs maken en gebruik rvs bevestigingsmateriaal. En in zo'n klein randje metselwerk zou ik gebruik maken van lijmankers.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Volgens mij geven die roestsporen op een witte gevel. Voor buiten heb je rvs of volbad verzinkt nodig.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou toch nog eens goed nadenken over wat je wil doen. Buitenblad is in principe afwerking en niet voorzien voor dragende constructie op aan te brengen. Je zit ook boven een raam. De latei moet het extra gewicht gaan dragen en aankunnen. Wat is de kwaliteit van het metselwerk en hoeveel lagen stenen zitten er boven de bevestigingsgaten die je gaat boren.Als er weinig metselwerk boven je bevestiging zit en het metselwerk niet goed is, is het risico reëel dat de bakstenen los komen bij het boren of barsten als je de schroeven vast draait. E gaan ook trekkrachten op het metselwerk komen. Daar is zichtwerk helemaal niet op voorzien.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Die muur ziet er op de foto uit als stucwerk.
dat kan ook een laagje van 1cm op isolatie zijn.
hoe is je gevel opgebouwd?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Laat ze dan wel verzinken of van rvs maken en gebruik rvs bevestigingsmateriaal. En in zo'n klein randje metselwerk zou ik gebruik maken van lijmankers.
Beter vraag een constructeur! Iedereen denkt te weten wat veilig is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.