Blank staal van oud deurbeslag behandelen

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Niet echt hout dit, maar in ieder geval wel deurbeslag.
Vorige week hebben we bij ons jaren '30 huis een kozijn met terrasdeuren vervangen. Het nieuwe kozijn is zoveel mogelijk in de originele stijl gemaakt, inclusief stolpdeuren en ruimte om het glas-in-lood terug te plaatsen. We hebben ook het originele pompespagnolet teruggeplaatst, maar die moet nog wel een beetje opgeknapt worden, zie de foto hieronder (er komen ook nog mooie bolkop sleufschroeven in).

Over de jaren heeft men hier wat lagen verf op geklodderd, die er nu gelukkig heel makkelijk af komen. Het liefst zouden we het mechaniek en de stangen in dezelfde kleur brengen als het gepatineerde van het handvat. Het staal wat onder de verf uit komt is natuurlijk veel lichter nu.

Waarmee zou ik dit kunnen behandelen zodat het ook die gepatineerde kleur krijgt en beschermt tegen corrosie? Het beste wat ik kan vinden is koud blauwen en nabehandelen met olie. Iemand daar ervaring mee?
Tegelijkertijd vraag ik me af, is die handgreep überhaupt wel van (hetzelfde) staal dat het zo heeft kunnen patineren zonder corrosie?

1661243508351.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.187
2.636
Meestal zijn de onderdelen uit die tijd van gezet blik. De hevel kan gegoten zijn uit messing of gietijzer, of hij is uit staal gestanst. De onderdelen die het houten handvat opsluiten, zijn meestal messing of gietijzer. Messing was van oorsprong blank, gietijzer werd net als de rest, met de deur mee geschilderd.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Het beste wat ik kan vinden is koud blauwen en nabehandelen met olie. Iemand daar ervaring mee?
Gun blue online kopen of bij de lokale wapenhandel. Blank staal volledig ontroesten/ontvetten/verf verwijderen + onderdompelen in demi water en vervolgens droogdeppen/vegen danwel met de compressor droogblazen (zorg voor schone lucht). Tot slot insmeren met Gun Blue met een kwast en goed lang in de olie laten liggen, liefsts onderdompelen voor zeker 24 uur en indien dit niet kan, regelmatig opnieuw oliën. Ik denk alleen dat je weer snel terug komt op het blanke staal.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Mijn eerste gedachte was zo oud is die niet. Maar bij het inzomen op de foto moet ik die eerste gedachte herzien. Waarom ik dacht dat die niet zo oud was kwam omdat het gietijzer slecht past. Vroeger was dit een stuk beter. Althans in de villa's in het Gooi. Ik zou er geen tijd aan besteden. Er zijn hele mooie tweede hands pompespagnoletten te koop. Nu hoef je je weinig van mijn mening aan te trekken wat ik heb dit beslag tientallen jaren verkocht en ik ben al over de rooie als de schroeven niet in lijn zitten. Laat staan dat er kruiskopschroeven gebruikt worden. En ja ik weet wat de kosten waren en die zijn nu al helemaal over de top.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
937
323
Ik zou er wel tijd aan spenderen. Het is denk ik origineel bij de deuren.
Als je een smid in de buurt weet dan zou die de onderdelen tegelijk kunnen blauwen zodat alles ook dezelfde donkere kleur krijgt. Ik doe het ook met allerlei smeedwerk en middeleeuwse/romeinse pijlpunten en die blijven mooi roestvrij.
50.jpg
53.jpg
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Meestal zijn de onderdelen uit die tijd van gezet blik. De hevel kan gegoten zijn uit messing of gietijzer, of hij is uit staal gestanst. De onderdelen die het houten handvat opsluiten, zijn meestal messing of gietijzer. Messing was van oorsprong blank, gietijzer werd net als de rest, met de deur mee geschilderd.
Een ware encyclopedie van de (Utrechtse) oude woningen! Van wat ik zo zie hebben de hevel en de stangen sporen van menie, die zijn van vroeger uit dus al geschilderd. In de oude stijl zou ik dat nu dan ook weer kunnen schilderen.
Hoe deed men dit vroeger met stuk stang die in de hevel en door de geleiders op en neer beweegt? Bij ons was de verf op die stukken weg, ziet er niet echt fraai uit.

Ik zou er wel tijd aan spenderen. Het is denk ik origineel bij de deuren.
Precies! We willen de originele stijl in dit kozijn behouden, en dit oorspronkelijke espagnolet functioneert verder nog goed.
Dank voor de tip voor een smid! Dat zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn.
Blauwen lijkt in ieder geval iets gecompliceerder dan gedacht, en ook niet per se origineel. Daar gaan we nog eens over nadenken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
937
323
Mooi idee. Maar blauwen is niet een gecompliceerde handeling.
Iedere smid kan het voor je doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.