bithouder voor slagschroevendraaier

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Ik had bij mijn slagschroevendraaier een wera impactor bitsetje mee besteld. De bitjes zijn prima, maar de bithouder vond ik gelijk al waardeloos en die is nu dus aan gort. Volgens wera een fantastisch ding, maar de magneet heeft weinig kracht. Je kan er geen schroef mee uit de doos, of van de grond mee pakken en de schroef blijft er ook niet op zitten, als je wil schroeven. Wat voor bithouder gebruiken jullie op je slagschroevendraaier? Is die wel goed magnetisch?

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
656
368
‘s-Hertogenbosch
Gewoon een goeiekope die in de winkel wel plakt of doet wat je wil. Wat voor slagschroevendraaier heb je, ijzer achter de magneet versterkt het magnetisme is mij opgevallen. Het kan zijn dat je as een legering is die minder magnetisch is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Mijn ervaring met goedkope bithouders is dat ze in een slagschroevendraaier uitleuteren, waardoor de bits er muurvast in komen te zitten. De machine is een panasonic ey 76a1 18v 5 amp, maar dat lijkt me weinig relevant.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.184
475
hilversum
Ik heb meestal er 1 van dewalt in zitten.
Maar bij schroeven groter dan 4x60 vallen ze er ook af.
Heb wel gemerkt dat er nog wel eens verschil tussen de bitjes zitten, bij sommige blijft een 4x40 niet eens plakken in dezelfde bithouder.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
193
83
Zaanstreek
Wera 893 zoals deze. Een goed merk, maar wel zonder fratsen. Al die schuifjes en 'lock mechanismes' gaan bij mij altijd vast zitten of wordt de bithouder te dik van. Deze Wera met goede bits erin blijven gaan, zit al een aantal jaar op mijn makita slagtol en heeft de gehele verbouwing overleefd.

4x40 en kleiner pak ik er zo een paar uit de bak, 4x70 wordt al wel lastiger. Het kan ook trouwens aan de speciale legering liggen van die impact-resistant bits. Mijn ervaring is een degelijk merk-bitje torx het slaggeweld prima weerstaat. Doe al een jaar of 2 met hetzelfde T20 bitje en die heeft al duizenden schroeven gedraait.

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Voor een gewone schroefmachine gebruik ik een goedkope houder met een huls die je uit kan schuiven. Maar in de slagschroevendraaier zat die huls gelijk vast, omdat de bithouder groter werd . Ik schroef vaak in onhandige posities. Ik heb dan een hand nodig om mij zelf daar te houden. Dan is het dus fijn, als de schroef op de bithouder blijft zitten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Ik heb een wera inpactor set. De bitjes op zich zijn prima. Maar ik probeer een betere bithouder te vinden. Zo'n standaard bithouder blijven schroeven niet op zitten. Een paar duizend schroeven heb ik in de afgelopen week verwerkt. Gelukkig het meeste met de bandschroefmachine. Het is werk, geen hobby.

• Leuk

Norro

Nieuw lid
7 nov 2023
13
4
NH
Ik heb de Makita – B-28531 daar zit een magneet in de rand van de blauwe huls.
Dat werkt best aardig.
1723622492451.png

Er is een opvolger, de E-03414, geloof dat degene die ik heb wat slechter leverbaar is.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Zo'n magneet zat er ook in mijn wera bithouder. En je kan de huls naar voren schuiven. Maar die magneet had niet genoeg kracht om een schroef vast te houden. En hij is nu aan barrels, omdat er een stuk van het staal waar het zeskant in zit, is afgebroken en dat heeft de magneet kapot gedrukt. En het veertje dat de bit op zijn plek moet houden had dus ook een nieuw model gekregen, waardoor ik wat geweld moest gebruiken om mijn bitje er weer uit te krijgen. Iets kopen is geen probleem, maar ik probeer er op voor uit te gaan en dat blijkt toch niet zo eenvoudig.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.282
333
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik deze van Bosch. Gaat al lang mee. Ik wil er per se eentje met een vastklikkraag, want zonder trek je continue het bitje uit de houder. Want ik gebruik bitjes en schroeven die daadwerkelijk goed in elkaar passen ;)

IMG_20240814_110037b.jpg

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.873
585
Ik gebruik 3 verschillende bithouders.. Een klassieke Wiha, een Impactor en Rapidadaptor. Allemaal met hun eigen voordelen, en net de magnetische kracht vind ik de grote meerwaarde van de Impactor. Als je de huls tegen de schroefkop schuift, zit de schroef zo vast dat ik zelfs vrij bruut kan schudden met de schroefmachine zonder dat (zelfs grote) schroeven ervan loskomen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik vrijwel uitsluitend met torx schroeven en goed passende (voornamelijk) Wiha en Wera bits werk.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.694
1.048
70
Veldhoven
Ik heb een bitschroevendraaier gesloopt, want ik wilde een langere bithouder voor weinig geld. Een randje er in geslepen dat de vergrendeling op de machine werkt. Nog nooit problemen mee gehad, of het moeten schroeven van 6 x 120 zijn geweest.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Die met zo'n schuifhuls zijn prima, tot je ze in een slagschroevendraaier gebruikt. De bithouder wordt op de plek waar de bit zit wat groter en dan kan je die huls dus niet meer schuiven. Dat heb ik helaas al uitgeprobeerd. Ik had hem alleen voor mijn boormachine moeten gebruiken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.