Binnenverlichting blokhut

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Wij hebben een mooie blokhut in de tuin (waar we onze spullen stallen), maar er is geen verlichting. Mensen die ik ken raden TL lampen aan (zulke lange staven), maar die vind ik persoonlijk lelijk in zo'n mooie blokhut. Hanglampen kunnen we niet echt hangen omdat het een zadeldak is, en die balken te smal zijn om ze de hanglamp op te bevestigen. Heeft er iemand soms een idee voor mooie verlichting in onze blokhut?


263a2281-8e79-4a83-a7bc-16cbc4ac4ca9.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Als je op de plek waar je de lamp wilt hangen aan beide zijden van de balk een klosje zet, heb je plaatselijk toch wel genoeg breedte om een lamp aan te hangen?

TL zou ik inderdaad ook alleen doen als het echt alleen een opbergruimte zou zijn, ik denk dat plafondspots (3 spots ieder, met leds) wel zou staan. Die kan je het ok richten naar waar je het meeste licht wilt hebben.
 

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Als je op de plek waar je de lamp wilt hangen aan beide zijden van de balk een klosje zet, heb je plaatselijk toch wel genoeg breedte om een lamp aan te hangen?

TL zou ik inderdaad ook alleen doen als het echt alleen een opbergruimte zou zijn, ik denk dat plafondspots (3 spots ieder, met leds) wel zou staan. Die kan je het ok richten naar waar je het meeste licht wilt hebben.
Wat is een klosje? Een stukje hout? :p
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
LED strips is ook een optie.
12 volt geeft te weinig licht maar met 5 meter 24 volt verlicht je de hele cabin met gemak.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Het is een mooie hut, maar op de foto te zien meer een werkplaats...?
In dat geval zou ik er led tl lampen inhangen, niet moeilijk over doen.
Je kunt die dingen ook in wat korter formaat krijgen en in diverse tinten licht van helder blauw-wit tot zacht warm geel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Zephyrus_NL

Actieve deelnemer
2 apr 2021
43
27
Puttershoek
Hier een zelfde situatie met een blokhut (ca. 4x4m) in de tuin die gebruikt wordt als opslag en werkruimte.

Tip: onderschat niet hoeveel licht je nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen werken en dingen op te zoeken/op te bergen. De lichtopbrengst van spots is vaak beperkt en de breedte van het licht van een spot is een stuk beperkter dan die van een TL-balk.

De vorige eigenaar had hier een kleine traditionele TL-balk ophangen van ca. 30 cm. De lichtopbrengst hiervan was veel te beperkt en heb ik dan ook vervangen door een LED-balk ingehangen van ca. 60 cm. LED-balken zijn een stuk kleiner dan de traditionele TL-balken en tegenwoordig ook in mooiere varianten te krijgen dan de traditionele TL-balken.

Als alternatief zou je nog kunnen kijken naar een 230V LED Bouwsnoer; dit geeft ook een flinke bak licht :)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik zou een ledstrip verwerken in een opbouw aluminiumprofiel met afdekkap. Zoiets als dit:


Die dingen wegen niets en zijn heel smal. Dat gaat dus echt wel passen op je nokbalk of de gordingen. En het ziet er m.i. veel mooier uit dan een lelijke TL-balk. Juist omdat het zo onopvallend is. Wel een goede kwaliteit ledstrip uitzoeken, zodat je genoeg licht hebt en ook de kleur een beetje prettig is. Het voordeel van een aluminiumprofiel is niet alleen dat het er veel netter uitziet, maar ook dat de leds hun warmte goed kwijt kunnnen, waardoor hun levensduur aanmerkelijk verlengd wordt.
 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Ik zou een ledstrip verwerken in een opbouw aluminiumprofiel met afdekkap. Zoiets als dit:


Die dingen wegen niets en zijn heel smal. Dat gaat dus echt wel passen op je nokbalk of de gordingen. En het ziet er m.i. veel mooier uit dan een lelijke TL-balk. Juist omdat het zo onopvallend is. Wel een goede kwaliteit ledstrip uitzoeken, zodat je genoeg licht hebt en ook de kleur een beetje prettig is. Het voordeel van een aluminiumprofiel is niet alleen dat het er veel netter uitziet, maar ook dat de leds hun warmte goed kwijt kunnnen, waardoor hun levensduur aanmerkelijk verlengd wordt.
Precies dit. Mooi diffuus opdekkapje erop en dat ziet er erg strak uit, ik heb hetzelfde gedaan onder kastjes boven het aanrecht in de keuken. Ik heb daar wel IP65 stripjes ivm vochtigheid van koken, hete kraan en waterkoker enzo. Zou ook zeker in zo'n schuur IP65 ledstrips kopen. Wel even goed uitrekenen welke voeding je moet gebruiken, en ik zou zeker de aliexpress voedingen links laten liggen.

Overigens is het wel afhankelijk waarvoor je licht nodig hebt. Als je er wilt 'werken' is goede verlichting onontbeerlijk. Als je alleen je fiets wilt vinden, is 1 stripje in het midden wellicht voldoende, of evt 2 stripjes op de andere twee balken. Voor de sfeer warmwit, voor goed zicht gewoon wit :)
 

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Geeft dat wel genoeg licht die LED strips? Het tuinhuis staat in een pekdonkere tuin en mijn vriendin moet daar 's nachts zijn om haar fiets te halen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Als je de juiste LEDs kiest wel hoor. Je hebt high performance LEDs die echt een bak licht genereren. Zeker als je een lange strip hebt (de lengte van je nok bv.), dan zou je een aardig eind moeten kunnen komen. Maar juist bij dat soort LEDs is het erg belangrijk dat ze hun warmte kwijt kunnen als je wilt dat ze wat langer blijven leven.
 

R.A.M.

Nieuw lid
27 feb 2021
16
4
Gaat dit nu over een houtbewerkings-vraag of is dit een vraag die je beter zou kunnen stellen op een klusforum?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Helemaal afhankelijk van het doel van je blokhut inderdaad. als het ter oriëntatie is en niet om daar te klussen heb je niet veel licht nodig. Ik zou dan zelf een paar LED TL's kiezen, maar als je dat niet mooi vind misschien wat LED panelen, die zijn inderdaad wat strakker. Hier heb je ook kleinere ronde varianten van. Als je er wel ooit verwacht te klussen zou ik trouwens hetzelfde kiezen maar dan meer armaturen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.