Binnenluiken met een kopse kant van 22 mm. Verborgen scharnieren met openingshoek 180 °

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
31
0
Kontich
Beste leden.

Voor een raam thuis in de slaapkamer zou ik binnenluiken willen maken. Het raamgat meet +/- 1.70 m hoog, en 1.40 m breed. De bedoeling is om het luik in de breedte symmetrisch in 2 te delen, zijnde 70 cm links en 70 cm rechts. Vervolgens wordt elke 70 cm nog eens gecompartimenteerd in 3 paneeltjes die als een harmonica opvouwbaar zijn. Die 3 paneeltjes onderling zou ik op de kopse kant willen verbinden met verborgen scharnieren (om in te frezen, geen louvredeurscharnieren) die een openingshoek hebben van 180°. Nu, om het gewicht van de luiken te beperken, en zo ook de last op de scharnieren, zou ik plaatmateriaal willen gebruiken (epicea of rubberwood) van max 22 mm dik.
Weet hier iemand alwaar dit type van scharnieren verkocht wordt, geschikt voor een kopse kant van 22 mm.

met dank.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin

Die zou ik niet gebruiken voor deze toepassing!
Je wilt iets hebben wat de stabiliteit van je uitgevouwen luiken waarborgt.

Een pianoscharnier kan dat doen maar die is niet echt onzichtbaar.

Ik zou kiezen voor een paumelle variant die je kunt inlaten in de ‘langskanten’ van je luiken. En die je aan de buitenzijde -de buitenkant van je raam- kunt inkappen zodat de luiken vlak weggeklapt kunnen worden als ze open staan.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.155
968
Enschede, Twente
Is het de bedoeling dat de opgevouwen harmonica's in de dagstukken komen of komen ze buiten de opening terecht? Dus draaipunt van het totaal achterin het dagstuk of juist voorin?

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
31
0
Kontich
Is het de bedoeling dat de opgevouwen harmonica's in de dagstukken komen of komen ze buiten de opening terecht? Dus draaipunt van het totaal achterin het dagstuk of juist voorin?
De opgevouwen harmonicas komen uiteindelijk tegen de muur ernaast terecht, dus buiten de raamopening. Vandaar ook dat alle scharnieren een openingshoek van 180 ° moeten hebben.

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
31
0
Kontich

Ik zou kiezen voor een paumelle variant die je kunt inlaten in de ‘langskanten’ van je luiken. En die je aan de buitenzijde -de buitenkant van je raam- kunt inkappen zodat de luiken vlak weggeklapt kunnen worden als ze open staan.
Bedoelt u met langskanten: 'kopse kanten'? En inlaten = infrezen?
Alvast bedankt voor de reactie.

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
31
0
Kontich
geen epicia
al zeker niet wanneer het 1 strook is
rubberwood is veel stabieler
helaas meestal slechts per grote plaat te koop
idd. Rubberwood zit op grote panelen. 5 m lang en 1.2 m breed. Maar dat is ht probleem niet hoor, komt altijd van pas. Prijs is ook niet zoveel duurder dan epicea per m². U denkt dat epicea gaat kromtrekken of zo? 22 mm is toch al wel wat.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.653
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
idd. Rubberwood zit op grote panelen. 5 m lang en 1.2 m breed. Maar dat is ht probleem niet hoor, komt altijd van pas. Prijs is ook niet zoveel duurder dan epicea per m². U denkt dat epicea gaat kromtrekken of zo? 22 mm is toch al wel wat.
heb de panelen van epicia nog niet bekeken
ik verwacht dat de stroken langer zijn dan die van rubberhout
bovendien is epicia bijna luciferhout
rubberhout is veel harder
bij bijna gelijke prijs mag je niet twijfelen

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
267
62
Oss

Volgens mij zijn er speciale verkropte scharnieren voor dit soort deurtjes

Bijlagen

• luikscharnier_38x38x2_met_verzet_rvs_304.jpg
    luikscharnier_38x38x2_met_verzet_rvs_304.jpg
    14,2 KB · Weergaven: 13

IanIan

Nieuw lid
16 nov 2024
3
1
Noordwijk (Gn)
scharnieren die je op allerlei manieren kunt infrezen en laten draaien vind je te kust en te keur bij zaken die beslag voor de watersport leveren.
Rubberwoodpanelen zijn in handzame formaten te koop bij de bouwmarkt Bauhaus.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.