Bijzonder freesje voor buigen hout

HobbyDe

Nieuw lid
28 dec 2020
7
3

Wie kent deze? werken ze? Kan ik deze ook met multiplexplaten gebruiken?
Wat ik zelf een nadeel vind is dat de twee zijden niet bij elkaar komen, daar moet dus kit tussen ipv houtlijm.
Balkje aan de binnenzijde om het te verstevigen, maar verder best leuk bedacht.
Wie heeft er ervaring mee? (of een mening?)
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
156
58
Almen aan zee
Wat wil je ermee?

Leuk filmpje voor / met een heel specifieke toepassing, om iets te buigen wat al een heel flexibele buitenlaag heeft.

Met iets van een 'gewone' multiplex gaat dit niet werken, knapt geheid.

Wat de verbinding betreft:
kitten en een verstevigingsbalkje omdat de verbinding niet strak is...?

Als dit ding niet precies is wat je zoek voor wat je ermee wil,
zou ik het laten.
(scheelt je heel veel gehannes ;-)
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
291
158
Leiden
23mm diep in 1 keer en dan zoveel materiaal weghalen... Met een aliexpress freesje. Ik zie dit niet werken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.281
2.855
Gaanderen
Lijkt me leuk om dit eens te proberen. Heb er alleen geen toepassing voor.
Er zitten ook frezen bij voor een sluitende verbinding.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
606
171

Wie kent deze? werken ze? Kan ik deze ook met multiplexplaten gebruiken?
Wat ik zelf een nadeel vind is dat de twee zijden niet bij elkaar komen, daar moet dus kit tussen ipv houtlijm.
Balkje aan de binnenzijde om het te verstevigen, maar verder best leuk bedacht.
Wie heeft er ervaring mee? (of een mening?)

Ik vind dat soort frezen griezelig. Ik werk veel met half duims frezen. Ik zag dat ze op dezelfde pagina voor 15 euro een afrond frees verkopen met radius 1 1/2 (38mm). Daar betaal ik bij CMT 140 euro voor. Zo'n frees heeft een diameter van 89mm. Ik kan je zeggen dat daarbij enorme krachten vrijkomen. Zou niet graag een stuk frees in mijn kop krijgen...
 

jorisvh

Post veel
ik vraag me, naast de bedenkingen over veiligheid, af waar dit nuttig toepasbaar is.

het verstek zelf kan inderdaad sluitend maar aan de afronding zal er altijd een opening zijn en die moet je goed opvullen anders wordt het dun laagje dat overblijft te kwetsbaar. daarom lijkt de versie met open verstek me misschien zelfs handiger, dan kan squeeze out daar weg.

als je dit op 18-19mm materiaal toepast kan je de straal niet groter dan R18 maken of er blijft bijna geen verstek meer over om te lijmen.
ik vraag me af welke fineer of HPL je met R18 kan buigen. ik denk niet dat dat lukt.

op massief hout, als het overblijvende laagje minder dan 1mm is en het eerst buigzamer gemaakt wordt met het stoomstrijkijzer lukt het misschien?
maar in massief hout zou ik dan gewoon verstek doen en afronden. dat geeft niet helemaal hetzelfde resultaat maar is een stuk sterker, denk ik.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.490
704
Enschede
ingoogni.nl
ik vraag me, naast de bedenkingen over veiligheid, af waar dit nuttig toepasbaar is.
Ja, ik ook. Het enig dat ik me kan voorstellen is om het in eiken oid te doen, een dikke laag laten staan en dan met stoom(kamer) buigen. Bij andere opties heb je alleen maar een kwetsbaare dunne gebogen hoek. Ik zie me niet zo maar die R=50mm frees in een eiken balk zetten (freestafel met bovenfrees).
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.