Bijzettafeltje uit Robinia resthout

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Jaren geleden heb ik verschillende tuinmeubelen van Robinia gemaakt en daar resten van overgehouden die lagen te wachten op een mooi project. Nu ik toch met tafeltjes experimenteer heb ik nog een projectje aangepakt om wat hout weg te werken. Wederom een inspiratie van Pinterest die ik enigszins heb aangepast. Dit is het eindresultaat:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_40.jpg

In dit topic zal ik dan toch maar een (foto)verslag geven.

Ik had nog een poot van een tuinbank liggen die vanwege wat scheuren niet geschikt was. Deze heb ik op de zaag opgedeeld om de pootjes van het tafeltje de maken.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_20.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_21.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_22.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_23.jpg

Vervolgens met de Domino machine de verbinden van twee pootstellen gemaakt. Wel een foutje gemaakt door alle pootjes op dezelfde kant af te tekenen..... vergeten ze te spiegelen, dus gecorrigeerd.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_24.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_26.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_27.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_29.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2a.jpg

Morgen komt het vervolg
;):sleep:
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
mooi eindresultaat hoor Fons en dat van wat voorraad hout, ik hou wel van dit soort meubels

ben ook stiekem wel een beetje blij dat jij ook foutjes maakt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ja, de foutjes die ik maak hebben vaak te maken met het vergeten dat onderdelen gespiegeld gebruikt worden in de werkstukken. Dat terwijl ik in de meubelmakersklas op de ambachtsschool toch als een van de eerste dingen leerde om de werkstukken éérst te paren en goed af te tekenen:unsure:
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Nu de rest van de foto's. De onderliggende balkjes van het pootstel ga ik niet met domino's bevestigen, maar schroeven vanaf de onderkant.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2d.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2e.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_30.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_31.jpg

Ondertussen uit restjes een compositie gemaakt voor het blad van het tafeltje, deze ook voorzien van strakke facetranden en ik schroef ze vanaf onderen vast aan het bovenliggende balkje. Met een stripje hout heb ik de juiste spatiëring tussen de latten bepaald met aantal lagen plakband erop.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_32.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_35.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_36.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_37.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3e.jpg

Dit is dan het eindresultaat, de afmetingen zijn 30x30 cm, de pootjes zijn ook allemaal 30cm en 3x3 cm dik, dus het tafeltje heeft een hoogte van 32,5 cm

Robinia vind ik een mooie bijna goudkleurige houtsoort, die bij benadering op Teak lijkt en niet alleen maar voor tuinmeubelen bruikbaar is, maar ook voor binnenmeubelen erg mooie resultaten geeft.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3b.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Het had wel gekund toch, de onderste regels ook met domino's, of is er een specifieke reden deze te schroeven?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het zou wel kunnen met domino's, maar ik ben pragmatisch te werk gegaan, de domino's was al een heel gegoochel om dat precies te krijgen dus vanwege de onzichtbaarheid vond ik dit wel handiger....

Fons
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Mooi hoor. :)
Wat me wel opvalt is dat het hout er zo gruwelijk anders uitziet dan de Robinia die ik hier heb liggen. Die is geel, en bijna geen tekening er in. Is dat normaal voor Robinia?
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb ook nogal veel verschillen gezien tussen de planken die uit verschillende bomen kwamen. Bovendien hangt het er vanaf hoe het gezaagd is, kwartiers, halfkwartiers of dosse. Het is dus wel een kwestie van sorteren. Er wordt ook wel Robinia geleverd dat gestoomd is, dan is het veel donkerder.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.