Bijzettafeltje uit eiken

D@niel

Nieuw lid
3 okt 2023
5
9
Bilthoven
Ik kijk al lange tijd mee op dit geweldige forum, en vond het nu tijd om ook maar eens een werkstuk te plaatsen. Geïnspireerd door een 3 potige tafeltje op Pinterest en een oude forumpost met een Maloofverbinding ben ik aan de gang gegaan. Ik ben onderweg Helaas vaak vergeten om zo nu en dan een foto te maken.
Ik zie niet hoe ik tekst bij de foto's kan krijgen, maar dit was het proefstuk uit multiplex om de stabiliteit te toetsen.

Bijlagen

• IMG-20240902-WA0000.jpeg
    IMG-20240902-WA0000.jpeg
    119,6 KB · Weergaven: 64
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

D@niel

Nieuw lid
3 okt 2023
5
9
Bilthoven
Bij de Stadswerkplaats (tip) heb ik een oude salontafel verzaagd, gevlakt en op dikte gemaakt, en thuis het blad weer verlijmd. Voor de poten heb ik eerst een mal gemaakt, de uitsparing gefreesd en daarna een sponning. Vervolgens de ronding in de poten gefreesd met dezelfde radius als de sponning.

Bijlagen

• 20250126_115707.jpg
    20250126_115707.jpg
    142 KB · Weergaven: 53
  • 20250126_123423.jpg
    20250126_123423.jpg
    64 KB · Weergaven: 37
  • 20250126_140732.jpg
    20250126_140732.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 36

D@niel

Nieuw lid
3 okt 2023
5
9
Bilthoven
Ik had iets onnauwkeurig de hoogte van het zaagblad gemeten en daarmee wat krasjes gemaakt in de verbinding. Aangezien dat niet te verbergen is maar wat afgestoken met een beitel om later opnte vullen met een onbedoeld accent.

1000042324.jpg

Zover de start. De ronding sloot mooi aan.
1000042325.jpg

Daarna helaas geen foto's meer gemaakt. Ik heb daarna een mal gemaakt om de poten te verjongen, en de poten verbonden met pen in gat en een zwaluwstaartverbinding.

Bij het verlijmen heb ik het in eerste instantie onbedoelde accent aangebracht met een stukjes amerikaans noten. Hier staat het al in de olie.

1000042701.jpg

Het eindresultaat:
1000042773.jpg1000042772.jpg

Ik heb het geolied met osmo top olie 3028 kleurloos, maar ben teleurgesteld in de vergeling. Ik had een modernere uitstraling voor ogen die er meer uitziet als versgeschaafd. Ik twijfel nog of ik een poging ga wagen om dat te doen. Schuur of schaaf je 4 lagen olie er nog makkelijk af tot het.blanke hout, of is dat al diep ingetrokken?

Bijlagen

• 1000042699.jpg
    1000042699.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
69
36
47
Wespelaar (Haacht)
Ik heb deze gekocht om te testen voor een eiken kast die ik binnenkort ga maken en waar ik ook zo dicht mogelijk bij de uitstraling van blank onbewerkt hout wil blijven.
1741591255947.png

Hieronder mijn teststuk. Zonder glas is onbewerkt, met glas is met 3 lagen No Visible Oil.
Het is iets donkerder geworden, maar zonder de foto's naast elkaar te leggen, zie je eigenlijk geen verschil.

20250208_142429.jpg

20250310_081316.jpg

Dus ik ga de No Visible Oil dan ook gebruiken voor de te maken kast.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D@niel en ZotVanHout

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.434
746
Moordrecht
Ik heb het geolied met osmo top olie 3028 kleurloos, maar ben teleurgesteld in de vergeling. Ik had een modernere uitstraling voor ogen die er meer uitziet als versgeschaafd. Ik twijfel nog of ik een poging ga wagen om dat te doen. Schuur of schaaf je 4 lagen olie er nog makkelijk af tot het.blanke hout, of is dat al diep ingetrokken?
Kleurloos wil eigenlijk zeggen dat er verder geen kleur aan is toegevoegd, olie zal altijd een donkere uitstraling geven. Ik heb hier bijvoorbeeld wel een hardwax olie staan met een beetje wit pigment, die minder donker kleurt.. Dit us een mooie les, altijd eerst een proefstukje maken.. ;)

De olie eraf halen zal een flinke uitdaging worden, dat gaat niet zomaar lukken. Wil je echt modern en onbehandeld dan bijvoorbeeld Skylt, een 2K matte lak.

Verder echt een heel mooi tafeltje geworden! En de accenten komen er goed uit, die had je gelijk door kunnen trekken in alle verbindingen.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.165
602
Noord-Veluwe
Ik heb pasgeleden een pot Osmo 3041 in huis gehaald om mee te gaan experimenteren. Volgens Osmo zou dit een natuurlijke uitstraling moeten opleveren. Daar was ik, net als jij, ook naar op zoek. Ben benieuwd wat het in praktijk gaat worden.

Mooi tafeltje geworden. Ben het met @Rizz eens dat het helemaal niet verkeerd zou zijn geweest om dat effect ook in de andere verbindingen door te trekken. Maar aangezien je dit niet zo gepland had is dit zeker een geslaagde oplossing geworden.

• Leuk
Waarderingen: D@niel

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.833
560
Ik gebruik zelf ook graag Osmo, maar bij enkel een hardwax vind ik het vergelende effect op eiken toch nog net iets té voor sommige toepassingen. Het valt (veel) beter mee dan bij vele andere oliën, maar toch. Zelf heb ik nu onlangs een goede ervaring gehad met de combinatie Osmo Raw en vervolgens een laag 3062. Het hout wordt iets donkerder (wat gewenst is) maar krijgt geen gele tint, door een minieme toevoeging van wit pigment. Bij onderandere Rubio monocoat krijg je dan vaak heel opvallende witte vlekjes waar de open poriën van het eiken prominenter aanwezig zijn, maar bij Raw is dat niet het geval.

20250221_180436.jpg

PS: tof bijzettafeltje!

D@niel

Nieuw lid
3 okt 2023
5
9
Bilthoven
Kleurloos wil eigenlijk zeggen dat er verder geen kleur aan is toegevoegd, olie zal altijd een donkere uitstraling geven. Ik heb hier bijvoorbeeld wel een hardwax olie staan met een beetje wit pigment, die minder donker kleurt.. Dit us een mooie les, altijd eerst een proefstukje maken.. ;)

De olie eraf halen zal een flinke uitdaging worden, dat gaat niet zomaar lukken. Wil je echt modern en onbehandeld dan bijvoorbeeld Skylt, een 2K matte lak.

Verder echt een heel mooi tafeltje geworden! En de accenten komen er goed uit, die had je gelijk door kunnen trekken in alle verbindingen.
Inderdaad een goede les om wat proefjes te doen. Gelukkig kan ik er waarschijnlijk wel aan wennen en zo niet heb ik weer een reden voor een nieuw projectje.

D@niel

Nieuw lid
3 okt 2023
5
9
Bilthoven
Ik gebruik zelf ook graag Osmo, maar bij enkel een hardwax vind ik het vergelende effect op eiken toch nog net iets té voor sommige toepassingen. Het valt (veel) beter mee dan bij vele andere oliën, maar toch. Zelf heb ik nu onlangs een goede ervaring gehad met de combinatie Osmo Raw en vervolgens een laag 3062. Het hout wordt iets donkerder (wat gewenst is) maar krijgt geen gele tint, door een minieme toevoeging van wit pigment. Bij onderandere Rubio monocoat krijg je dan vaak heel opvallende witte vlekjes waar de open poriën van het eiken prominenter aanwezig zijn, maar bij Raw is dat niet het geval.

Bekijk bijlage 154658

PS: tof bijzettafeltje!
Dank voor de tip! Ga ik onthouden voor een volgend project. De stoel is prachtig geworden complimenten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.