Bijzet met wortelhoutfineer

Lorrievogel

Nieuw lid
24 mrt 2020
21
3
Een oud kastdeurtje krijgt nieuw leven als blad van een bijzettafeltje. Het deurtje was nogal beschadigd en had voorzichtig schuurwerk nodig.
Daarna ging ik in de mist met afwerking. Ik wou geen shellac kopen omdat ik dat nooit gebruik en niet wou dat de gebruiker altijd voorzichtig moest zijn als die een biertje of wijntje dronk. De alcohol zou de shellac kunnen aantasten.
Eerst probeerde ik gebleekte lijnolie, prachtig maar hard traag uit en stof verpestte het uiterlijk.
Poging 2 na schuren was dan spuitlak. Mooi resultaat maar niet krasvast. Dus smeerde ik er een waslaag op maar daar zat wat alcohol in en die beschadigde waarschijnlijk de laklaag.
Poging 3 moet 2k spuitlak worden. Hiertoe schuurde ik opnieuw op. Maar om de beschadigde plek proper te schuren, ging ik door wel wat lagen heen.
Hierdoor is er kleurverschil.

Ik heb er een dunne laag 1k vernis/gebleekte lijnolie (Garret Hack mix) opgezet maar kleurverschil is niet echt opgelost...

Beter laat dan nooit, heeft er iemand advies om dit tafelblad tot een 'spiegel' te krijgen zonder een cursus polijsten?
 

Bijlagen

  • 20240730_084326.jpg
    20240730_084326.jpg
    114,3 KB · Weergaven: 67
  • 20240730_084339.jpg
    20240730_084339.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 57
  • 20240729_075353.jpg
    20240729_075353.jpg
    144,3 KB · Weergaven: 66

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
372
32
Geldrop
Bij Schellak is alcohol niet het probleem, in bier en wijn zit te weinig alcohol in om iets uit te halen. Het is eerder het vocht wat achter/in Schellak kan zitten deze slaat wit uit.
Ik weet helaas niet of je schellak "waterdicht" kunt maken, misschien door het aanbrengen van wax?

De gebleekte lijnolie ken ik alleen van olieverf. Voor wortelfineer zou ik niet snel kiezen voor (gekookte) lijnolie, deze kleurt later geel aan. Je kunt ze glanzend krijgen door ze te schuren en polijsten en in bepaalde tussenstap en aan het eind te olieen. Dit heb ik ooit gedaan, je was wel even zoet mee met schuren en drogen. In jou geval gaat dit niet omdat fineer al zo dun is.

Ik begin me af te vragen of je door al die handelingen welke je al verricht hebt de 2K nog wel zinvol is. Aangezien de fineer al zo dun is en hoogstwaarschijnlijk nog lijnolie resten in zit zal 2K lak niet goed hechten of mooie glans geven.
 

Lorrievogel

Nieuw lid
24 mrt 2020
21
3
Bij Schellak is alcohol niet het probleem, in bier en wijn zit te weinig alcohol in om iets uit te halen. Het is eerder het vocht wat achter/in Schellak kan zitten deze slaat wit uit.
Ik weet helaas niet of je schellak "waterdicht" kunt maken, misschien door het aanbrengen van wax?

De gebleekte lijnolie ken ik alleen van olieverf. Voor wortelfineer zou ik niet snel kiezen voor (gekookte) lijnolie, deze kleurt later geel aan. Je kunt ze glanzend krijgen door ze te schuren en polijsten en in bepaalde tussenstap en aan het eind te olieen. Dit heb ik ooit gedaan, je was wel even zoet mee met schuren en drogen. In jou geval gaat dit niet omdat fineer al zo dun is.

Ik begin me af te vragen of je door al die handelingen welke je al verricht hebt de 2K nog wel zinvol is. Aangezien de fineer al zo dun is en hoogstwaarschijnlijk nog lijnolie resten in zit zal 2K lak niet goed hechten of mooie glans geven.
Wat zou dan een oplossing zijn om terug een egale kleur te krijgen en hoogglans?

Helemaal kaalschuren? En hoe afwerken als je geen ervaring hebt met frans polijsten?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
372
32
Geldrop
Probeer eens met zuiver ethanol of isopropanol de laklaag te verwijderen. Hopelijk is de kleur onder de lak egaal anders moet je " bij kleuren". Voor zover ik kan zien op de foto's lijkt het aan de lak te liggen.

Je kunt het proberen met 2K lak, ik heb mijn bedenking bij of het hecht. Als je ergens een proefstukje heb liggen, probeer daar even uit. Voor dit soort werken zou ik eerder schellakpolitoer nemen met een fijne kwast voor streeploos resultaat of hardwax olie. Of op zoek gaan naar oliehoudend lak, mocht de fineer gedrenkt te zijn met olie.

Gebruik in het vervolg maar een onderzetter voor glas wijn of bier om kringen te voorkomen. Al is hardwax olie beter tegen bestand tegen vocht, toch het liefst zo snel mogelijk vocht afvegen.
 

Lorrievogel

Nieuw lid
24 mrt 2020
21
3
Bon, met wat nieuwe moed heb ik opnieuw een dun laagje van vernis-olie mix aangebracht. Dat geeft een mooi resultaat en de kleur van de vlekken kwam weer bij de kleur van de rest. Na drogen waren de vlekken wel wat matter van kleur. Dan heb ik een guts ethanol 96% op het blad gesmost en schoongemaakt. Op het blad kwamen er, bij verdamping en door wrijven pelletjes/pellen. Ik denk dat ik er dus een deel van de vernis-olie mix weer heb afgehaald. Met water een beetje schoongemaakt. Wat witte streepjes en waas bleven achter.

Dan heb ik fijgeschuurd met waterproof schuurpapier van 800 tot 1500. Schoongemaakt en dan een laagje 1k alkydlak opgespoten. Ik wacht een dagje voor de zekerheid om er dan de 2k op te zetten. De kleur zit weer goed en ik ben hoopvol dat de 2k zal hechten op de 1k dke als grondlaag dient...
 

Bijlagen

  • 20240807_221125.jpg
    20240807_221125.jpg
    203,1 KB · Weergaven: 26
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.