Bijtel setje aanschaffen any tips?

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Hoi mensen!

mij wil graag een bijtel setje aanschaffen voor houtverbindingen te gaan maken. Aan welke prijs moet ik denken en wat zijn mooie merken?

top forum dit!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en julesvaes

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.556
Gaanderen
Stanley sweetheart, Lee nielsen, Veritas, Narex, ook van Bahco zitten er hele leuke tussen. Kirschen maakt ook mooie en dan zijn er heel veel japanse beitels. Zelf ben ik fan van Nooitgedagt, niet de beste maar ik vind ze prima in de hand liggen en goed te slijpen. Ik heb zelfs een setje van de LIdl gekocht die nauwelijks onderdoen voor de nooitgedagt. Ik heb zelf bacho nooitgedacht en kirschen en vind er kwalitatief niet veel verschil in zitten. Ik weet niet hoe je slijpkwaliteiten zijn maar ik zou een beitel kiezen die makkelijk slijpbaar is. Later kan je dan een eigen keuze maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik ben gegaan voor een Bahco set van 3 voor “ruw werk” (even wat uit een kozijn hakken waar wel of niet spijkers in de weg zitten) en een setje van 8 Stanley SW. Gewoon goede prijs misschien niet het beste nog. Online vind ik veel positieve reacties op de Narex Richter (weer iets sjieker dan woodline) en “harder” (hrc 62). Harder staal houdt langer zijn scherpte (dus minder slijpen?)

Vooralsnog gelukkig met de Stanleys, zo heel vaak heb ik ze ook weer niet vast. Zolang ze het doen en ik ze weer scherp kan krijgen zie ik zo snel geen nieuwe komen.

Ik zag bij narex ook mooie pakketten (hamertje, raspen, vijlen, beitels als set. Misschien voordelig).

Veel plezier met uitzoeken en kopen alvast!
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
291
Heelsum
Hoi mensen!

mij wil graag een bijtel setje aanschaffen voor houtverbindingen te gaan maken. Aan welke prijs moet ik denken en wat zijn mooie merken?

top forum dit!
vooral even de zoekfunctie gebruiken denk ik, vragen over bijbels zijn al zo vaak gesteld. En daar komt nooit een eensluidend antwoord op, kortom er is geen absolute waarheid of consensus wat goeie of de beste bijbels zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
vooral even de zoekfunctie gebruiken denk ik, vragen over bijbels zijn al zo vaak gesteld. En daar komt nooit een eensluidend antwoord op, kortom er is geen absolute waarheid of consensus wat goeie of de beste bijbels zijn.

Dat is wel een understatement, er zijn al aardig wat oorlogen gevoerd het over wat de beste bijbel is :ROFLMAO:
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Wat voor houtverbindingen?

Als je diepe pen-gatverbindingen wilt maken zijn een paart schietbeitels van Narex handig: Schietbeitels
Normaal koop je die in de dikte van de pen die je wilt hakken.
Kijk ook even naar het filmpje van Paul Sellers wat erbij staat...
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Kijk ook even naar het filmpje van Paul Sellers wat erbij staat...
Je kunt gaten met een gewone beitel hakken, maar een schietbeitel is veel dikker en steviger. De kans die krom te slaan is echt veel kleiner. Bovendien is het door de grotere rechte zijkanten veel makkelijker je beitel en daarmee het gat netjes recht te houden. Als je zoals Paul Sellers 50 jaar ervaring hebt met het hakken van gaten dan gaat het waarschijnlijk altijd wel goed, maar ik maak het mezelf iets makkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
703
734
de buurt van den bosch
ik maak de gaten zoveel mogelijk op de maat van een boor,bv 8mm.
daarna zoveel mogelijk uitboren en afwerken met een beitel.
hoef je niet te hakken en heb je ook geen schietbeitels nodig.
 

Bijlagen

  • DSC00251.JPG
    DSC00251.JPG
    171,5 KB · Weergaven: 67
  • Leuk
Waarderingen: city17

Trantor_3

Actieve deelnemer
8 okt 2017
39
7
Kijk ook even naar het filmpje van Paul Sellers wat erbij staat...
Wat ik dan wel opmerkelijk vind is dat men boven het filmpje meldt: "Je ziet hier dat een gat hakken met een 'normale' steekbeitel kan, maar beter werkt met een zogenaamde schietbeitel of 'mortise chisel' zoals de Engelsen dat noemen." Terwijl de conclusie van Paul Sellers het tegenovergestelde is: met de 'normale' steekbeitel gaat het sneller dan met de schietbeitel en de wanden van het gehakte gat zijn gladder bij de steekbeitel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric55

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Het hakken gebeurt met hakbeitels (schiet-, vermoor- of kantbeitels. Afhankelijk van de vorm en grootte van het gat). Je kunt gaten ook (zoals hierboven staat beschreven) ook eerst inboren.

Het opsteken tot de juiste maat en het vlakken van de oppervlakken van het gat, gebeurt met een scherpe(!) steekbeitel.
Zo heeft elke timmerman/meubelmaker dat vroeger geleerd, toen pen en gat verbindingen nog dagelijks werk was. Wat Paul Sellers vertelt is zijn persoonlijke methode.
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops en ornament

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Hoi mensen!

mij wil graag een bijtel setje aanschaffen voor houtverbindingen te gaan maken. Aan welke prijs moet ik denken en wat zijn mooie merken?

top forum dit!
Ik ben begonnen met een setje Bahco's, die bleven alleen niet zo lang scherp en waren niet fijn te slijpen.
Laatst een mooi doosje van Narex gekocht:

IMG-20210306-WA0009.jpg

Wel wat werk aan om te slijpen de eerste keer, maar standtijd is erg goed tot nu toe!
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
47
Heerenveen
Allicht interessant, weet niet of hij hier al een keer voorbij is gekomen, maar er is iemand heel druk geweest met beitels schematisch weg te zetten. Ik ben dit zelf niet geweest, ik heb namelijk het concentratievermogen van een dennenappel als het om computers gaat. Dus de credits zijn voor iemand anders

Cheers
 

Bijlagen

  • The chisel test.pdf
    699,9 KB · Weergaven: 116

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Wat voor houtverbindingen?

Als je diepe pen-gatverbindingen wilt maken zijn een paart schietbeitels van Narex handig: Schietbeitels
Normaal koop je die in de dikte van de pen die je wilt hakken.

Voor algemeen gebruik vind ik de Stanley Sweet Heart erg lekker werken: Stanley 1-16-793 Steekbeitelset Sweetheart 8 delig 3, 6, 10, 12, 16, 18, 25, 32 mm + foedraal
Van Narex gebruik ik ook de 50mm heel vaak: Narex woodline plus steekbeitel 50 mm


Ik sprak laatst iemand die zei dat ze tegenwoordig niet meer zo vaak gebruikt worden.
Heb je dat altijd afgevraagd eigenlijk. Werken schietbeitels voor de gaten echt zo veel handiger dan een gewone beitel? Ik vind het best lastig om de gaten met mijn 'normale' Kirschen beitels netjes te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.