bezoekje rijksmuseum

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
102
59
Hoofddorp
Ik was met mijn jongens in het rijksmuseum, en daar stonden een aantal stukken die ik erg mooi gemaakt vond, geen youtube filmpje dus,
maar dit leek me hier wel passen.... Ik ben wel nieuwsgierig hoe lang men nodig had om dit soort stukken te maken.

20241017_123137.jpg20241017_142106.jpg20241017_142218.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Koos

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.648
784
Enschede
ingoogni.nl
De eerste hoogstwaarschijnlijk uit een atelier. Waarschijnlijk een die vooral panelen maakt. Het patroon komt veel voor, dus productiewerk. 4 -5 gezellen? De zuilen en zuiltjes komen uit de draaierij twee blokken verder op, vlak bij het houtsnij atelier waar twee gezellen 6 dagen in de week leeuwenkopjes snijden om de voorraad op pijl te houden.

Geen idee hoe oud het is, maar mogelijk was er toen nog geen "kunst" (eenzaam op de zolderkamer met een melkpak goedkope wijn op de hoogpolige vinyltegels voor de cv (die het nooit doet)) in de moderne zin van het woord.

Het is vakmanschap. Vakmanschap waar we nu weinig tijd voor hebben. Het hedendaagse vakmanschap is elders zichtbaar.

(ik waardeer vakmanschap en kunst zeer, in al hun vormen. Er is een ding waar ik heel weinig mee heb, da's de romantiek (lees bijvoorbeeld Goehte's Das Leiden des Jungen Werthers)) en romantische verheerlijking)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.