Beweegende centre boor opzetstuk

Bart van Hoof

Nieuw lid
3 dec 2020
15
6
20
Etten-Leur
Goedenavond allemaal,
Voor mijn draaibank (hbm 200 x 325 mm variabele) ben ik opzoek naar een boor kop die ik kan monteren op de meebewegende centre. Weet iemand welke voor ik hier voor het beste kan halen? Of wie hier ervaring mee heeft ? Ik hoor graag van jullie!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wat je nodig hebt is een verloop mc2 naar B16 en een boorkop b16. Tevens moet je de keuze maken of je een tandkransboorkop wil of een snelspankop. Dan ook nog de spanwijdte. 0-13mm of 3-16mm (zijn er nog wel een paar)
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Bart van Hoof

Nieuw lid
3 dec 2020
15
6
20
Etten-Leur
Wat je nodig hebt is een verloop mc2 naar B16 en een boorkop b16. Tevens moet je de keuze maken of je een tandkransboorkop wil of een snelspankop. Dan ook nog de spanwijdte. 0-13mm of 3-16mm (zijn er nog wel een paar)
Top dankjewel 👍🏼
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Bij dehoutdraaierij.nl , bij Ronald, vind je alles voor houtdraaien. Hij verkoopt natuurlijk ook boorkoppen met het conische uiteinde , MC 2 of MC 3, er al op gemonteerd.
Het zijn boorkoppen van heel hoge kwaliteit en precisie van het merk Rohm . Zowel als tandkrans en als automatische uitvoering te bekomen.

kwaliteits boorkop met hoge precizie te bedienen met een sleutel.
voor de automatische klik hieronder
Zware kwaliteit boorkop met hoge precizie en bescheiden afmetingen.


Bij Baptist zul je er ook wel kunnen vinden

groeten,
Ornamentwww.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De boorkop en de boor erin nemen flink wat plaats in beslag. Bij een kleine draaibank , met een kort bed, moet het werkstuk dan ook eerder kort zijn . Of men moet een bedverlenging gebruiken.

groeten

Ornament
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Er zijn bij Houtdraaiwinkel ook MC2 opnamestiften met UNF1/2" draad te koop. Die draad is ook wel bekend als Jacobs- of boormachinedraad. HBM had ze ook maar daar zijn ze volgens de site 'niet meer leverbaar'. SDS stiften die je in een hamerboor kunt zetten hebben dat ook dus als je zo'n setje hebt liggen dan kun je met de kop daarvan beginnen. Voordeel van schroefdraad boven B16 konus is dat het eenvoudig weer los kan. Nadeel is dat het iets minder nauwkeurig is en dat je de draairichting niet straffeloos om kunt draaien.
Verder:
  • Een snelspan boorkop is veel langer als een boorkop met een sleuteltje. Dat kost minder ruimte boven het bed.
  • Als je forstnerboren gebruikt kun je al gauw uit met een 10 mm boorkopje. Dat scheelt ook weer ruimte boven het bed ten opzichte van een 13 of 16 mm kop.
  • Houd je diamantvijl bij de hand en geef de snijvlakken voor het boren even een paar halen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Bij dehoutdraaierij.nl , bij Ronald, vind je alles voor houtdraaien. Hij verkoopt natuurlijk ook boorkoppen met het conische uiteinde , MC 2 of MC 3, er al op gemonteerd.
Het zijn boorkoppen van heel hoge kwaliteit en precisie van het merk Rohm . Zowel als tandkrans en als automatische uitvoering te bekomen.

kwaliteits boorkop met hoge precizie te bedienen met een sleutel.
voor de automatische klik hieronder
Zware kwaliteit boorkop met hoge precizie en bescheiden afmetingen.


Bij Baptist zul je er ook wel kunnen vinden

groeten,
Ornamentwww.houtsnijden.eu
Ik heb jaren de boorkoppen van Rohm en andere verkocht. Dit zijn goede boorkoppen voor normaal gebruik. Zeker geen precisieboorkoppen (al maakt rohm die wel) Precisie heb je nodig voor metaal en dan word de rondloop nauwkeurigheid aangegeven. Kijk hier met een prijs van ruim 250 euro. 0.04mm nauwkeurigheid.
Daar heb je niets aan op een houtdraaibank. Je mag blij zijn als de bank een kleinere afwijking heeft van minder dan 0.1 mm. Je gaat veel en veel meer betalen voor nauwkeurigheid.
Ik wil hier mee zeggen dat het woord precisie voor sommige echt wat meer is dan goede kwaliteit.
Bij de boorkop van de houtdraaierij las ik geschikt voor banken tot 700 watt.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
Er zijn bij Houtdraaiwinkel ook MC2 opnamestiften met UNF1/2" draad te koop. ....
Vergeet wat ik schreef. De HBM 200x235 heeft een MC1 opname, geen MC2. Het vermogen van 250 Watt is minder dan dat van de meeste boormachines. Er is ook maar één overbrengingsverhouding dus je houdt van die 250 Watt maar een fractie over bij het boren op gepaste snelheid. Je zult er geen grote boren in kunnen stoppen. Voor dat bankje zul je met een MC1/B12 doorn en een B12 10 mm tandkranskopje aardig op weg zijn.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
708
282
RegioRotterdam
ja maar als bij die regelingen het toerental lager wordt gekozen dan wordt het koppel niet evenredig hoger. Daarom hebben draaibanken veelal naast een toerenregeling ook een instelbare overbrenging.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je hebt het over een machientje met een geregelde gelijkstroommotor? Dat was in je verhaal niet duidelijk.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Goedenavond allemaal,
Voor mijn draaibank (hbm 200 x 325 mm variabele) ben ik opzoek naar een boor kop die ik kan monteren op de meebewegende centre. Weet iemand welke voor ik hier voor het beste kan halen? Of wie hier ervaring mee heeft ? Ik hoor graag van jullie!
Bart, je hebt de keus tussen:
- Boorkop max 10 mm met MC1 voor het tegencenter
(- lossen boren met MC1)
- spantang ER20 met MC1 en verschillende spanbussen
Kopen kan (vermoedelijk) bij HBM, Houtdraaiwinkel, Baptist, DeHoutdraaierij maar let op MC1 dat is een kleine maat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.