Beukenfineer van werkbank laat los

Woody1989

Nieuw lid
5 aug 2021
18
0
Uitgeest
Hoi allen,

Van mijn werkbank laat het beuken fineer los.

De werkbank staat buiten maar droog onder een overkapping.

Ik kan de losgelaten delen wel vastlijmen maar ik vermoed dat op den duur de hele fineer laag los gaat laten.

De fineerlaag trekt ook krom omhoog dus heb nu geen mooi recht werkblad meer..

Vraag me af of dit nog te redden valt of dat ik een nieuw blad moet gaan aanschaffen.
Wat voor soort hout voor een blad zouden jullie in het tweede geval adviseren? zat zelf aan eiken te denken..
Wordt denk iig niet meer met fineer laag
1746205777553.png

1746205814099.jpeg
Tnx!..

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.918
2.486
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het fineer eraf halen, dan houd je toch een mooie massieve werkbank over?
in principe wel
het massieve deel heeft nu reeds barsten
massief + buitengebruik is evenwichtsoefening
zeker wanneer het beuk is
of het binnendeel beuk is, betwijfel ik
in dat geval zou er geen fineer op gelegd zijn
ik sluit me bij @chevy66 aan
een mpx-plaat
in mijn variante zou ik onder + boven een betonplex-plaat van 18 mm leggen
langs onder doorschroeven

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.822
1.207
Riemst
In de kringloop of op MP kijken voor een tafel met massief blad. Hoe dikker het blad, hoe beter. Betonplex zou mijn voorkeur niet hebben vanwege te glad.

Woody1989

Nieuw lid
5 aug 2021
18
0
Uitgeest
Het een deel van het fineer eraf. Maar de rest zit aardig stevig vast. Verhitten helpt niet echt. Denk dat ik m'n multitool met schaafje erop ga proberen om het fineer er helemaal netjes af te krijgen.

munckf

Actieve deelnemer
Het een deel van het fineer eraf. Maar de rest zit aardig stevig vast. Verhitten helpt niet echt. Denk dat ik m'n multitool met schaafje erop ga proberen om het fineer er helemaal netjes af te krijgen.
Is eerst inzagen met een ondiep ingestelde cirkelzaag/invalzaag een idee? Met zaagsnedes dicht bij elkaar (<1 cm)? En wellicht is wegsteken met een goed scherp gemaakte beitel dan nog wel handiger/sneller/precieser dan een multitool?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.