Beuken Moroubo werkbank

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Nav dit topic (Advies allereerste werkbank) heb ik plannen voor een kleine werkbank (Ontwerp kleine werkbank) laten varen en ben ik voor een grote - 'draagbare' - nieuwe werkbank gegaan. Dit is mijn eerste houtbewerkingsproject met twee einddoelen:
1) nieuwe werkbank (draagbaar)
2) leren schaven

Zagen
Met het oog op het tweede punt heb ik ongeschaafd en gedroogd (10%) gestoomd beukenhout hout aangeschaft en op ruwe maten gezaagd. Flink karweitje met een cirkelzaag met de cirkelzaag op accu zonder lineaal... Was vooral veel tijd kwijt aan het opladen van de accu's van de cirkelzaag (ik kon de Mafell Erika 85 nog niet verantwoorden voor een eerste project ;)) Erg nauwkeurig was het ook niet geworden. Nadien ging het hout binnen weer een flinke tijd acclamatiseren.

Schaven
Met twee kleine kinderen is mijn klustijd beperkt tot een paar uurtjes in de weekenden (als ze allebei slapen :)), dus heb flink wat 'weekenden' kunnen schaven. Nu de poot delen allemaal op maat gezaagd zijn, verlijmd zijn en (met de hand) op dikte en glad geschaafd zijn vond ik het wel tijd voor een eerste post. Met timelapse van het schaven; zien jullie meteen waarom ik een zwaardere werkbank wil :)
0CF355EF-E847-4CC4-8A90-F0FD6B2AADDB_1_105_c.jpeg

Resultaat tot dusver
Twee poten op maat. Check. Nu wordt het tijd voor de houtverbindingen (zwaluwstaart, verzonken pen-gat en een doorgestoken pen-gat verbinding). 1 poot weegt nu 18,5 kg, dus wat dat betreft is het doel ‘draagbaar’ iig gehaald.
9BD0F021-CF39-4F1E-8C75-7A85DDDDD2F7_1_105_c.jpeg

Hopelijk later weer meer updates :)

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.