Betonpoer op straatniveau geplaatst

Michiel.

Nieuw lid
2 aug 2024
6
0
Maastricht
Hoi,

Bij het plaatsen van een overkapping in de tuin had de hovenier een van de betonpoeren te laag geplaatst, waardoor de onderkant van de houten paal nu tegen de tegels aan zit.
De overkapping staat al, deze betonpoer ophogen lijkt me dan ook nauwelijks te doen, maar zijn hier suggesties voor hoe hiermee om te gaan?

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde
Als er een nastelbaar plaatje onder zit kun je de hele boel omhoog draaien. Maar gezien de hele overkapping al staat is dat niet echt een optie.

Tegels lager leggen zodat de paal niet continue in het water staat en voldoende droog kan waaien.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.646
1.086
Riemst
Wat zeggen de vakmensen die verkeerd gemeten hebben? Zij moeten het probleem oplossen, niet jij als opdrachtgever.
Los daarvan, die houder voor de balk is in principe nastelbaar. Dus gewoon hoogte aanpassen.

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
209
13
Belgisch Limburg
Mogelijke oplossing lijkt mij de balken die op de paal liggen tijdelijk onderstutten met schroefstempels, schroeven onder uit de metalen plaat draaien, dan de paal een beetje afkorten met multitool, de plaat weer terugschroeven en de moeren omhoogdraaien.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Michiel.

Nieuw lid
2 aug 2024
6
0
Maastricht
Inschatting/risico dat ik nu zie is dat een oplossing van de huidige hovenier ons nog wel eens verder van huis zou brengen. Wil dan ook vooral inschatten hoe dit tzt opgelost zou kunnen worden, wat hier de impact van zou zijn. Eindrekening gelukkig nog niet betaald, voorlopig probeer ik de paal maar enigszin vrij te houden van de aarde. Bedankt in elk geval voor de sugfgesties, plaatje staat hieronder overigens

Bijlagen

• 20240803_161811.jpg
    20240803_161811.jpg
    147,5 KB · Weergaven: 81

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
920
231
Nu ik die foto zie, kun je er aan de achterkant ook bij ?
Zo ja blijf ik er bij om de onderste cm weg te zagen, kun je er niet bij dan gewoon laten zitten.

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde
lijkt toch wel vrij te staan van de tegels? Een centimer ongeveer? Foto is niet heel scherp als je inzoomt.

Beter was denk ik de poer zelf gelijk met het terras te zetten.

Michiel.

Nieuw lid
2 aug 2024
6
0
Maastricht
Achterkant kunnen we niet bij, dit zit teggen de wand van de achterburen aan, ook loopt de tuin iets op, waardoor er sowieso wel wat aarde tegen de achtekant van e paal aanzit

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
214
84
Almen aan zee
Nou, niet fijn...

Als je het goed wilt doen moet die poer omhoog, of in ieder geval die stelplaat.

Zoals Frank-Jan al zei: stutten
Hoe zit die overkapping op de paal? Kan je daar nog bij, kan dat nog los?

Dan paal en poer eronderuit halen, poer hoger terugplaatsen en paal inkorten,
overkapping weer erop vastzetten.

Leuke klus voor de hovenier ;-)

• Haha
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en jelmer

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.646
1.086
Riemst
Als plaatser hoor je te weten dat de dood van zulke contructies contact met de grond is. Houtrot treed altijd als eerste op waar de constructie de grond raakt en vochtig blijft. Eigenlijk moet alle houtwerk een cm of 10 van de grond blijven door bijvoorbeeld een betonnen ringbalk.

• Leuk
Waarderingen: Peer76 en ZotVanHout

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.667
1.175
Fryslân
Als je het goed wilt doen moet die poer omhoog, of in ieder geval die stelplaat.

Zoals Frank-Jan al zei: stutten
Hoe zit die overkapping op de paal? Kan je daar nog bij, kan dat nog los?

Dan paal en poer eronderuit halen, poer hoger terugplaatsen en paal inkorten,
overkapping weer erop vastzetten.

Dit is m.i. ook de enige juiste manier. Maar dat hangt er vanaf of de paal losgemaakt kan worden van de constructie.
Heb je een foto van de bovenkant?

Vaak zit de ringbalk vastgeschroeft aan de zijkant van de paal. En de wanden zijn ook aan de paal geschroefd. Als dit allemaal los kan, dan ben je al op de helft. De regenbuis zal er ook af moeten uiteraard.

Daarna een paar tegels eruit en de zijkant van de poer vrijgraven, zodat de paal en poer naar de zijkant weggehaald kunnen worden. Paal eraf draaien, en inkorten. Poer en paal opnieuw zetten, en alles weer vastmaken.

Een hele klus, maar de mooiste oplossing!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.