betonplex

Arnold10

Nieuw lid
21 mrt 2022
3
1
Rumst
Is het aangewezen betonplex binnen te gebruiken? Dit omwille van de mogelijke gezondheidsrisico's, op betonplex zit een fenollaag.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.797
802
Antwerpen
die fenol zou volledig uitgereageerd en uitgehard moeten zijn en niet zo als bij goedkope meubels/plaatmateriaal waar er nog formaldehyde vrijkomt

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.297
2.315
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is het aangewezen betonplex binnen te gebruiken? Dit omwille van de mogelijke gezondheidsrisico's, op betonplex zit een fenollaag.
vooreerst . . . welkom als splinternieuw lid

ik ben geen wetenschapper
betonplex gebruik ik regelmatig, zelfs voor (binnenhuis)meubels
fluvius eist bij het plaatsen van nieuwe meters een betonplexplaat op de muur
fenol kan - afhankelijk van de vorm cfr @Charel09 - giftig zijn

Arnold10

Nieuw lid
21 mrt 2022
3
1
Rumst
Bedankt voor de reacties.
Dit heb ik vandaag gevonden op de website:
Zij schrijven het volgende:

Meubels van betonplex​

Betonplex berken is een uitstekend materiaal voor het vervaardigen van kasten, tafels of bureaus. Het materiaal is in verschillende diktes verkrijgbaar en wat belangrijk is met verschillende kleurcoatings. De coating is ook overschilderbaar maar vereist wel enige voorbereiding in verband met het gladde oppervlak. Een primer of grondverf dient eerst aangebracht te worden voordat het afgelakt kan worden. Einde citaat.

Ik wil het materiaal gebruiken om een "solar air heater" te maken.
Ik wil een betonplex kist maken, die van binnen isoleren, er een zwarte absorber in monteren en afdekken met een polycarbonaatplaat. Ik hang die verticaal aan de buitengevel om in de winter lucht op te warmen, de zon staat dan immers laag. Ik gebruik betonplex omdat die kist heel de tijd buiten hangt. De betonplex zit dan wel buiten maar ik laat in de kist lucht circuleren. Vandaar mijn vraag over gezondheidsrisico's, die nu is beantwoord, tenminste als ik die website mag geloven.
De opgewarmde lucht wordt naar binnen geleid om... te besparen op de verwarming.
Tenminste dat is het doel, ik heb nog veel werk... als alles klaar is post ik wel weer iets op dit forum.

Laatst bewerkt:

Arnold10

Nieuw lid
21 mrt 2022
3
1
Rumst
Neen, het idee heb ik niet zelf bedacht maar wel de uitvoering. Er zijn heel veel varianten hoe je zo een solar heater kan maken. Sommigen gebruiken gewoon hout voor de kist, anderen aluminium. Ook de absorber kent vele varianten... bierblikjes onder andere. Ik gebruik als absorber 0,2mm dikke zwarte aluminiumfolie die gebruikt wordt in de filmindustrie, die bierblikjes leek mij een heel gedoe. Aluminiumfolie van 0,2mm is erg dik, aluminiumfolie van de supermarkt is 0,015mm dik. En het is gelijk zwart, ik hoef het niet meer te schilderen !
Ik heb er geen ervaring mee, ofwel wordt het een groot succes ofwel een totale mislukking. We gaan het zien.

• Leuk
Waarderingen: arjaano

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.