betere boorkop voor makita schroefmachine

dertie

Nieuw lid
11 dec 2019
9
1
ik heb als dhz-ver en klusser met tuin redelijk veel machines op accu van makita . echter de vijsmachines die ik laatste jaren kocht zijn hopeloos. ik heb slagschroevendraaier die goed is maar ik gebruik eigenlijk meer de schroefboormachines met boorkop, en die boorkoppen zijn " niks" waard. een machine heb ik reeds weggegooid, nu ik heb ik nog quasi nieuwe dhp 482 + 484 . op laatste heb ik zelfs boorkop laten vervangen door "betere" van makita maar het blijft brol . bithouders die gewoon loskomen en uit machine vallen, boortjes die doorslippen, soms loopt kop dan weer zo vast dat ik deze moeilijk los krijg ... nu ben ik zinnens om over te stappen op ander merk voor vijsmachine, maar dan zit ik met verschillende accu's wat ook niet handig is. een kennis vertelde dat er merk is dat vervangboorkoppen maakt, weet iemand daar meer over ?

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
475
202
Noardeast-Fryslân
Op zowel mijn huidige als de vorige Parkside machine zit een Röhm kop die je hoorbaar vast zet (je hoort een klik. Schijnt een gerenommeerd merk te zijn dus wellicht daar eens op zoeken?

dertie

Nieuw lid
11 dec 2019
9
1
thanx, ik ga die rohm proberen ... maar is dit dan redelijk universeel en passend op alle machines ???

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
68
79
Den Haag
Ik ben wel benieuwd wat je doet met je boormachines. Ik heb zowel een 18v makita slagschroevendraaier als een 18v schroefboormachine en de enige keren dat ik last had van dat de boor slipte was als ik hem niet goed had aangedraaid. Ik heb vaker gehad dat ie stopte of uit mijn hand sloeg omdat ik te zwaar werk deed en wat beter met een zware boor gedaan kon worden, dan dat hij slipte.
De vallende bitjes herken ik wel op mijn slagschroevendraaier, die vielen er om de haverklap uit tot ik doorhad dat je de mof even naar voren moest trekken bij het plaatsen van de bitjes

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.182
2.272
Klein-Brabant, Vlaanderen
gladronde boren gebruik ik nog zelden
enkel in mijn dewalt, wanneer het niet anders kan - en ja, soms slibt die
voor hout mijn bosch 12V op batterij met een 6-kant-boor
voor steen mijn makita sds + of max

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
890
191
thanx, ik ga die rohm proberen ... maar is dit dan redelijk universeel en passend op alle machines ???
Nee, maar deze is 1/2"x20, zoals opgegeven wordt voor je 482. Draad staat er niet bij, dus ik hoop dat dit overeenkomt. Er zijn een paar verschillende standaardmaten, maar niet zo heel erg veel in 1/2".

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.261
621
Ik heb Makita en groene Bosch schroefboormachines gehad en tegenwoordig een Fein en een blauwe Bosch.
Problemen met een loslatende of te vast zittende boorkop ken ik alleen van het werken op moeilijk bereikbare plaatsen, waarbij tijdens het schroeven of boren de boorkop ergens tegenaan liep.
Kan dat de oorzaak van je probleem zijn, dat je boorkop ergens langs draait?

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
201
78
Delft
De rem van de 484 is slecht en verslijt snel, waardoor je tijdens het vastdraaien de boorkop vaak door zn rem trekt. Dan kun je niet strak aandraaien.
Voor zover ik weet speelt dit probleem alleen bij de 484, de sterkere modellen zitten beter in elkaar, en de minder sterke modellen hebben de kracht niet om een boor te laten slippen. De 484 is gewoon een slecht ontwerp, de motor is te sterk voor de rest van de machine.
De milwaukee voelt een stuk degelijker aan, maar die is ook een stuk duurder, en de accus zijn duurder, en alle andere machines op dat platform zijn in europa helemaal niet te betalen.

Wat ik bij mijn 484 doe is hem in zn 1 zetten, de kop stevig vasthouden en dan rustig de motor de kop aan laten trekken. Dat werkt aardig. Losmaken idem. Wel met beleid op de trekker:)

Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
ik heb al jaren een Makita DDF484 (versie zonder klopboorfunctie) die ik dagelijks gebruik en die wellicht dezelfde boorkop heeft.
ik herken die problemen helemaal niet.
ik gebruik wel altijd boortjes met zeskant houder zodat die ook in m’n slagschroevendraaier/klopboor passen. heb je daar ook problemen mee?

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
201
78
Delft
Bij mij op werk zijn er voor de werkplaats ook een hele zwik ddf484s aangeschaft, en die hebben dezelfde problemen ook. Het werd wat beter met nieuwe boorkoppen (van de 481).
Als je zeskant boortjes gebruikt zal je het probleem niet merken. Maar staalboren hebben in de regel geen zeskant, en een gat van 10mm in staal is de motor van de 484 sterk genoeg voor, maar de boorkop heeft gewoon niet genoeg grip ervoor. En als je dan hard genoeg aandraait dat het wel lukt, dan is na een korte tijd je rem verrot.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.134
Ik heb het zelfde probleem met mijn panasonic. Ook een waardeloze boorkop die de schachten van je boren molt. Ik heb met boortjes met een zeskant altijd dat het boortje in het zeskant gaat ronddraaien en er daarna uit valt.

dertie

Nieuw lid
11 dec 2019
9
1
ik ben algemeen tevreden van makita, mijn slagschroever heeft ook geen probleem, vroegere schroefboormachines waren ook ok, enkel de laatste 2 (zowel dhp482 als 484) hebben slechte boorkop. en dus ook van de "betere " kop die er bij makita dealer opgezet is ben ik niet tevreden. ik ben 60j en heb dus al genoeg machines versleten om te weten wanneer iets brol is . (trouwens, dealer gaf beetje monkelend toe dat hun boorkoppen niet top waren )

dertie

Nieuw lid
11 dec 2019
9
1
de ROHM kop staat erop ( thnx leonvb) . (was wel miserie om oude eraf te krijgen ) . eerste indruk, metalen vatting, iets minder fijn om met blote hand los en vast te zetten . maar de bithouder zit wel " als vanzelf" direct goed en recht vast . vervolgens machine linksdraaiend enkele 10-tallen keren gestart en laten stoppen, bij originele kop vloog bithouder er dan snel uit omdat rem te bruusk was en boorkop los kwam, met deze kop geen probleem . heb ook al even boortje geprobeerd en ook dit is ok . maw, tevreden over aankoop ,-)

• Leuk
Waarderingen: stvno

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.134
Je ziet bij die rohm boorkop ook van die losse inzetjes in de bekken. Boorkoppen met zulke bekjes heb ik steeds problemen mee. Je ziet als je op hun site kijkt ook een ouderwetse rohm boorkop. Die heeft gewoon volledig geharde bekken. Daar in zit je gereedschap beter vast. Ze zijn alleen wel wat langer.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
890
191
Deze bekken zijn ook volledig gehard. Alleen hebben ze ook nog carbide inzetstukjes erin. Dat is denk ik om een klopfunctie te ondersteunen.
Als je de Supra modellen bedoeld: die zijn meer voor kolomboormachines en CNC. Dus geen klopfunctie, maar betere precisie (tegen een hogere prijs).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.