Betere betaalbare multiplex

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Tot op vandaag koop ik mijn multiplex makkelijk en simpel bij de Praxis hier in het dorp, maar de kwaliteit is niet het beste. Tussen de lagen zitten er veel imperfecties en dit zie je goed terug als ik bv draaiknoppen wil maken voor een jig of klein projectie. Het is natuurlijk niet mooi als de zijkanten van het hout stukken mist tussen de lagen. Waar kopen jullie je multiplex en weten jullie waar ik betere kwaliteit kan kopen maar nog wel betaalbaar in de nabije omgeving Eindhoven?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Wat voor multiplex koop je tot nog toe? In het algemeen wordt de kwaliteit aangegeven in a, b, c en ik dacht zelfs d. a/aa of aa/aa (ik weet niet het exacte verschil) is meestal met een fineerlaag. Dat is het topspul. Gewoon mulitplex is b/bb of bb/bb de beste kwaliteit.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Uit nieuwsgierigheid even opgezocht wat kwaliteit aanduiding betekende en stuitte op deze site: https://www.leeuwerik.nl/multiplex

Ik weet wel dat je voor kwaliteit platen op aangewezen wordt om naar een houthandel te gaan of groothandelaar. Bij de meeste houthandelaren kunnen particulieren gewoon terecht, een groothandelaar niet altijd dan moet je ingeschreven staan bij KvK. In Eindhoven heb je een groothandel zitten met registratie plicht voor particulieren, ze hebben meerdere vestigingen (dan wordt alsnog "via een KvK bedrijf gehandeld"). Misschien staat een houthandelaar bij jou in de buurt als je onderstaande link aan klikt.
https://www.woodworking.nl/showthread.php?2290-Overzicht-houthandels&highlight=houthandelaar
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ja, je moet wegblijven van alles met een C in de kwaliteitsaanduiding. Bij C-kwaliteit zijn proppen onbeperkt toegestaan en heb je vaak holtes. Ik heb toevallig vandaag prijs opgevraagd bij een houthandel, en hun meranti multiplex B/BB kwaliteit kost 35 euro per plaat tegenover 51 in de Hubo voor zelfde afmeting plaat met BB/CC kwaliteit. Die laatste is dus pakken duurder maar toch slechter. Dan weet je het wel. Vraag gewoon eens wat prijzen op bij houthandels in je buurt, en vergeet er niet de kwaliteitsaanduiding bij te vragen. Meeste bouwmarkten hebben trouwens belabberde kwaliteit multiplex, maar durven er wel nog veel voor vragen.
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Ik kan nergens terugvinden wat de kwaliteit is van mijn huidige praxis hardhouten multiplex. Ook op hun website staat het niet vermeld.

Ligt het nou aan mij of is Jongeneel ook net zo duur als een bouwmarkt? De prijzen die ik daar zie vind ik ook best aan de prijs. Alleen de Interplex is daar nu goedkoop dus misschien een aanbieding? Interplex is dat populier?

Ik neem aan dat ik voor mijn projecties het beste uitkomt om BB/BB multiplex te nemen. Voor een jig vind ik de zijkant nog niet heel belangrijk maar voor sierdelen zoals knobs vind ik het wel belangrijk. Hier in het dorp zit een houthandel die ik even zal e-mailen. Oja het dorp waar ik woon is Nuenen, maar doordat ik tegenwoordig mindervalide ben kan ik niet zelf autorijden dus ben afhankelijk van familie. Houthandelonline heeft volgens mij nog niet zo gekke prijzen toch?

Watervast MDF zou ook mooi zijn maar ik heb zo grrr gevoel elke keer als ik mdf zaag van al de zooi en fijnstof. Dat is mijn voornaamste reden waarom ik op multiplex ben overgestapt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik weet niet of Jongeneel de goedkoopste is, maar de kwaliteit is beter dan die van de Praxis, en ze bezorgen voor iets van 35- ex btw. Ik heb er nu al een paar keer wat besteld.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
prijzen vergelijken is erg moeilijk als je niet exact weet wat je wilt vergelijken.

De ervaring leert dat je bij de houthandel gewoon een stuk beter materiaal koopt dan bij de bouwmarkt.
de toplaag van die multiplex bij de bouwmarkt is in zijn algemeenheid erg dun waardoor het moeilijk is om de randen netjes te houden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
prijzen vergelijken is erg moeilijk als je niet exact weet wat je wilt vergelijken.

De ervaring leert dat je bij de houthandel gewoon een stuk beter materiaal koopt dan bij de bouwmarkt.
de toplaag van die multiplex bij de bouwmarkt is in zijn algemeenheid erg dun waardoor het moeilijk is om de randen netjes te houden.

denk ook eens aan een tweedehands bron voor je knoppen bijvoorbeeld een oude deur.
in zijn algemeenheid wordt hier uitstekend multiplex voor gebruikt meestal nog watervast ook
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik bestel altijd bij Iboma. Ik vind de kwaliteit en service er consistent goed en de prijzen heel redelijk. Ik geloof dat leveren normaal iets van 40 euro kost (naar mijn werkplaats in Zeist). Ik werk zelf vrijwel altijd met b/bb kwaliteit multiplex, omdat ik het prijsverschil met mindere kwaliteit te laag vind om me druk over te maken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hout haal ik alleen nog bij de bouwmarkt als ik zondag perse iets nodig heb. Het is duur en van slechte kwaliteit, met holle plekken etc.
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Ligt ook een beetje aan "de bouwmarkt".
Bij Hornbach heb je ook B/BB en BB/BB kwaliteit. En natuurlijk ook de goedkopere kwaliteiten. Net wat je nodig hebt.

Ik bedoel maar dat niet alle bouwmarkten hetzelfde zijn.
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Ik haal mijn multiplex eigenlijk altijd bij de gamma, die zit hier namelijk op de hoek. Ze zagen het ook nog precies op maat.
Ik heb zelf geen tafelzaag, daarom laat ik het daar doen, maar moet zeggen dat het echt prima is.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Ja, je moet wegblijven van alles met een C in de kwaliteitsaanduiding. Bij C-kwaliteit zijn proppen onbeperkt toegestaan en heb je vaak holtes. Ik heb toevallig vandaag prijs opgevraagd bij een houthandel, en hun meranti multiplex B/BB kwaliteit kost 35 euro per plaat tegenover 51 in de Hubo voor zelfde afmeting plaat met BB/CC kwaliteit. Die laatste is dus pakken duurder maar toch slechter. Dan weet je het wel. Vraag gewoon eens wat prijzen op bij houthandels in je buurt, en vergeet er niet de kwaliteitsaanduiding bij te vragen. Meeste bouwmarkten hebben trouwens belabberde kwaliteit multiplex, maar durven er wel nog veel voor vragen.

Dit hangt toch helemaal van de toepassing af hoor. Wij werken juist veel met een berken multiplex in CP/CP kwaliteit. Dit wordt dan namelijk nog voorzien van een HPL. Wanneer het zichtwerk wordt, gebruiken we een B/BB kwaliteit, die heeft aan één zijde een knappe toplaag. Echter zegt deze kwaliteitsaanduiding enkel iets over de toplagen. De lagen ertussen mogen nog steeds onvolkomenheden bevatten. Ooit wel eens een klus gehad waarbij ook de kern echt van belang was. Daarvoor hebben we toen altijd "garantieplex" gebruikt van Jongeneel. Schreeuwend duur, maar hierbij waren ook de tussenlagen goed gesloten.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Meeste bouwmaterialen handels kun je ook wel terecht als particulier.
Heb vroeger ook bij zo'n zaak gewerkt als bijbaan. Kom daar nog steeds veel, en mag altijd nog zelf zagen op de grote formaatzaag afkorzaag en schulpzaag.
Dat is wel ideaal, en ook nog voor een goede prijs en een ruimere keus als bij de bouwmarkt. Maar lang niet elke bouwmaterialen hebben deze machines natuurlijk.
Hubo had bij ons eerder ook altijd betere materialen dan de standaard bouwmarkten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Sommige vestigingen van Jongeneel hebben in ieder geval een zaagservice. Anders gewoon eens rondbellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.