Beter lange verstekken zagen

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
In navolging van de kledingkasten die ik heb voorzien van wengé fronten (Kledingkasten mbv IKEA Metod)
Heb ik van restanten van de gefineerde platen een schoenen/kleding afleg kastje gemaakt. Omdat ik steeds iets nieuws probeer leek het me interessant om hier te werken met hoeken in verstek ipv koude verlijming. En omdat het kantenband bijna op was scheelde dit ook weer.

Het resultaat is niet verkeerd, dat wil zeggen de hoeken zijn precies haaks. Maar ik zie toch dat op bepaalde punten de verbinding een beetje open staat. Nu heb ik die aan de minst zichtbare kant geplaatst, maar ik vraag me af waar ik nog winst kan behalen.
Gefineerde plaat denk ik een lastig materiaal, omdat je naderhand bijna niets kan dicht schuren, je kan het randje niet dichtvouwen want dan breekt de fineerlaag. En wengé heeft al de neiging om snel te splinteren.
Ik geen zaag met roltafel, dus doe ik het met een zelfgemaakte slede. Dat is niet ideaal en het lijkt me dat je met een roltafel nog betere resultaten kan krijgen?
Er zitten 3 lamello's per verbinding.

Hebben jullie nog tips of zit ik te muggenziften en is dit inherent aan materiaal en gereedschap?

20220125_160106.jpg

20220125_160418.jpg

Redelijk goede verbinding:

20220125_160137.jpg

20220125_160159.jpg

20220125_160213.jpg

Matige verbinding:

20220125_160242.jpg

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
897
196
Je kunt proberen de hoek iets scherper te zagen. Denk dan aan enkele tienden van een graad.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.106
935
Enschede, Twente
Tijdens het verlijmen een rond ijzer (een dikke schroevendraaier werkt goed) een paar maal over de hoek halen. Dat duwt net wat vezels in de naad, van twee kanten, en laat het er 'beter' uitzien.

rik

Post veel
8 nov 2010
802
154
Je kunt proberen de hoek iets scherper te zagen. Denk dan aan enkele tienden van een graad.

dit kan zeker helpen... vaak hangen de panelen bij het verlijmen een beetje door, hierdoor gaan de verstekken open staan. de verstekken scherper zagen kan helpen, wat ook kan helpen is een hulp plankje in het kastje te zetten tijdens het verlijmen om zo het doorhangen van de panelen te voorkomen.

veel succes

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Tijdens het verlijmen een rond ijzer (een dikke schroevendraaier werkt goed) een paar maal over de hoek halen. Dat duwt net wat vezels in de naad, van twee kanten, en laat het er 'beter' uitzien.
Dit heb ik geprobeerd, maar ik merkte dat de vezels van het fineer dan makkelijk af gingen breken. Het is ook erg dun allemaal. Ik weet dat deze truc bij massieve delen wel wordt toegepast.

De TKS80 van Festool werkt niet met een draai hendel om de hoek te verstellen en daardoor niet traploos in te stellen. Het is lastig om een paar tienden scherper te zagen. Maar ik ga er mee aan de slag!

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
139
20
Haarlemmermeer
Wat ook vaak gedaan wordt is, eigenlijk voor het verlijmen al, de buitenkant van de hoeken tegen elkaar te tapen. Dus de panelen tegen elkaar leggen, zodat je een V overhoudt die straks dicht komt, en een tapeje erover om de panelen goed bij elkaar te houden. Bij het verlijmen vouw je dan als het ware, maar met tape en niet het fineer.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
897
196
Lees pagina 114 van de handleiding eens. Je kunt met de fijninstelling van 45 tot 47 graden gaan...

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.338
1.066
Ulvenhout
Ben alleen in het bezit van en bovenfrees en niet van een freestafel dus dat wordt lastig.
Ik ken de 'tape-truc' maar als je 3 lamello's per verbinding hebt gaat dat niet lukken. Voor klein doosje zou dat prima zijn.

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Zelf vind ik het ook nog lastig om lange verstekken nauwkeurig te zagen. Waar voor mezelf echt een wereld open ging is het gebruik van een zeer degelijk en vlijmscherp blad. De goedkopere bladen zagen niet nauwkeurig recht. Ik heb geen grote zaagtafel en geen ruimte voor een outfeed tafel. Dus kleine projecten gaat goed, persoonlijk vind de moeilijkheidsgraad omhoog gaan naar mate de zaagsnede langer wordt of het object dat je zaagt groter wordt.

Onderstaand plaatje geeft ook nog de wijze waarop je moet zagen op de zaagtafel weer:

ExpertAnswers82-1.jpg

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.