Betaalbare vlakbank?

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
76
46
Als hobbyist ben ik opzoek naar een betaalbare vlakbank.

Nieuw zie ik vooral de combinatie vlak en vandiktebank staan (en vandiktebank heb ik al en ben daar tevreden mee)

Enkel vlakbanken zijn te duur naar mijn budget (max 4-500 euro) en de plaats die ik heb iets van 2m lang, 380v en 200+ kilo is echt teveel van het goede.

2ehands vind ik zaken zoals dit


Echter is dit makkelijk op te knappen (buiten de tijd die erin gaat)? en hoe goed zijn deze nog?
In het buitenland zie je weel eens binnen budget "draagbare vlakbanken zoals :


Terug echter zie ik weinig van dit in de benelux.

Enige hulp?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Alleen vlakbank staan regelmatig op MP voor weinig geld. Ook in 220 uitvoering. Ze zijn dan wel nog degelijk gemaakt. Gewoon gietijzer en zonder spiraalassen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.961
976
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je serieus meubels oid wilt maken van ongeschaafd hout dan heb je die lengte en massa gewoon nodig om rechte balken te krijgen - anders kun je beter geschaafd hout (eventueel enkelzijdig - dan kun je met een (kleine) vandiktebank wel verder) kopen. Zoals chevy al zegt - ze zijn er ook in 220. Tweedehands, zonder veel mod cons, maar werken verder prima. Wij hebben er eentje staan die we van een bevriende timmerman konden overnemen. De startcondensator is denk ik overleden - ik moet m meestal met de hand aanzwengelen, maar werkt helemaal prima. Twee jaar geleden de messen laten slijpen; daarna maakte hij ook nog eens veel minder lawaai ;-)
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
76
46
Alleen vlakbank staan regelmatig op MP voor weinig geld. Ook in 220 uitvoering. Ze zijn dan wel nog degelijk gemaakt. Gewoon gietijzer en zonder spiraalassen.
Maar hoe makkelijk zijn die op te knappen? Alles onder de 600 euro ook op marktplaays moet duidelijk opgeknapt worden zoals deze :


Hoe eenvouduig is dit te doen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
De kitty is een vlak vandikte bank. Je gaf aan dat je alleen een vlakbank zocht. Voor die 226 euro lijkt me dat een koopje.
 
  • Leuk
Waarderingen: k995

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe eenvouduig is dit te doen?
is een heel theoretische vraag
de staat van de machine kan je enkel beoordelen door ze te zien + proberen
de huidige eigenaar heeft ze een paar maanden geleden gekocht + heeft ze niet opgeknapt
waarom ?
staat in sint-gillis-waas => hoe ver moet je daarvoor bollen (in jouw profiel staat geen regio)
zelf opknappen heeft het voordeel dat je meteen weet hoe de machine in mekaar steekt
als de motor het niet meer doet, of andere delen vervangen moeten worden, dan ben je er aan voor de moeite
 
  • Leuk
Waarderingen: k995

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
76
46
is een heel theoretische vraag
de staat van de machine kan je enkel beoordelen door ze te zien + proberen
de huidige eigenaar heeft ze een paar maanden geleden gekocht + heeft ze niet opgeknapt
waarom ?
staat in sint-gillis-waas => hoe ver moet je daarvoor bollen (in jouw profiel staat geen regio)
zelf opknappen heeft het voordeel dat je meteen weet hoe de machine in mekaar steekt

Ik heb wat vragen gesteld dus hopelijk krijg ik wat duidelijke antwoorden.
EN het is heel dichtbij eigenlijk, 15 km maar.

als de motor het niet meer doet, of andere delen vervangen moeten worden, dan ben je er aan voor de moeite
Ik zou juist denken als je die zelf opknapt je dan weet hoe dit te repareren? Of is dat onmogelijk met dergelijke oude machines?
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
76
46
Je kunt ook je vandiktebank verkopen en een combinatie aanschaffen.
Dan heb je ook minder ruimte nodig als voor 2 machines.
Idd maar die is juist gekocht dan zal ik liever zien naar iets te maken dat ik die kan gebruiken als vlakbank.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Ik heb wat vragen gesteld dus hopelijk krijg ik wat duidelijke antwoorden.
EN het is heel dichtbij eigenlijk, 15 km maar.


Ik zou juist denken als je die zelf opknapt je dan weet hoe dit te repareren? Of is dat onmogelijk met dergelijke oude machines?
Wat precies aan zulk een machine moet gebeuren is moeilijk te voorzien. Veel zou ik er niet voor betalen (niet veel meer dan schrootprijs). Voordat je het weet ben je de ganse machine aan het demonteren om de lagers, aandrijfkettingen en riemen, aandrijfrollen en uiteraard schaafmessen te vervangen. Dan moeten de tafels waarschijnlijk nog gesteld worden. Op zich allemaal geen moeilijke klussen en dure onderdelen, maar het vraagt toch wat kennis en kunde. Van die spullen van Amazon zou ik sowieso afblijven. Daar koop je over het algemeen alleen maar ergernis mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: k995

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
schaafmessen , lagers en aandrijfriemen zijn normale onderhoudsonderdelen. Die moet je af en toe vervangen, maar ze kosten over het algemeen weinig. Een machine zoals die kity heb je binnen een half uur , volledig uit elkaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
schaafmessen , lagers en aandrijfriemen zijn normale onderhoudsonderdelen. Die moet je af en toe vervangen, maar ze kosten over het algemeen weinig. Een machine zoals die kity heb je binnen een half uur , volledig uit elkaar.
Het is is geen heksentoer om zo een machine een beurt te geven als je ervaring hebt.Heb je dit nooit gedaan, en niet het juiste gereedschap wordt dit toch een ander verhaal. De onderdelen zullen niet veel kosten, maar 100 euro is zo op.
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
76
46
Als je ook een idee kan geven van hoe groot die vlakbank moet zijn.
Breder dan 20cm hout gebruik ik niet, lengte past hier wel tot 2m binnen alleen zal dat het lastig en overheersend maken, liever iets van kleiner formaat.
 

k995

Actieve deelnemer
8 sep 2020
76
46
Het is is geen heksentoer om zo een machine een beurt te geven als je ervaring hebt.Heb je dit nooit gedaan, en niet het juiste gereedschap wordt dit toch een ander verhaal. De onderdelen zullen niet veel kosten, maar 100 euro is zo op.
Dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan. Wasmachine, afwasmachine, auto,... Herstel ik wel maar iets dergelijks nee nog nooit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Zoveel bier kan je niet drinken in een half uur. Messen 20 euro, lagers 10 euro , riem 20 euro, 4 bakken hertog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.